Problemele generate de Supercom, operatorul de deșeuri din Cluj, au ajuns pe agenda politică a unui partid. Filiala USR Cluj a făcut un sumar al modului în care societatea patronată de Ilie Ciuclea se ocupă de contractul câștigat.
Din iunie 2021 Supercom a început să preia în operare colectarea deșeurilor de pe teritoriul județului Cluj, iar la sfârșitul lunii ianuarie 2023 în mun. Cluj-Napoca.
Aleșii locali USR din tot județul au semnalat deficiențele serviciilor din zona 3 și 4, întârzierile în implementarea conformă a instrumentului de plată conform greutății deșeurilor, întârzierile în finalizarea investițiilor la CMID și operarea acestuia, costurile ridicate ale serviciului public județean de gestionare a deșeurilor ca urmare a disfuncționalităților sistemului, dar aceste apeluri au fost ignorate de autorități.
Debutul Supercom în zona metropolitană Cluj-Napoca și Huedin nu a fost unul plăcut pentru cetățeni. În toată zona au început să apară probleme pe toate palierele: de la probleme legate de accesul la informații privind noul operator și noile condiții în care va fi furnizat serviciul de salubrizare, la probleme legate de înțelegerea termenilor contractuali și până la problemele cu impact semnificativ mare perceput de cetățeni, respectiv cele legate de întârzieri în ridicarea deșeurilor și în dotarea cu containere și pubele la Cluj-Napoca. Clujenii obișnuiți să colecteze separat în clopotele dedicate fiecărei fracții au văzut cum peste noapte infrastructura de colectare a dispărut.
De la preluarea serviciului am discutat cu peste 1200 de clujeni pentru a verifica dacă observațiile noastre privind serviciul public deficitar prestat de noul operator sunt reale.
2.59 din 10
media notelor acordate de cetățenii clujeni operatorului pentru activitatea de până acum
Pe scurt, salubritatea a devenit un serviciu excesiv de scump pentru clujeni, așa cum au constatat aproape 64% dintre cei cu care am discutat, iar calitatea serviciilor este departe de nivelul promis, inclusiv echiparea cu recipiente de colectare care a întârziat nejustificat pentru aproape 65% dintre aceștia.
Totodată, clujenii au văzut cum a devenit o regulă colectarea haotică a fracțiilor, fără să se țină cont de bunele practici de colectare, așa cum au constatat peste 63% dintre cei chestionați.
Cea mai gravă problemă a sistemului actual este, însă, încălcarea flagrantă a promisiunii unei facturi cinstite, pe măsura cantității de deșeuri produse de fiecare gospodărie. Cazurile de răspunsuri în care fiecare fracție este cântărită individual sunt extrem de rare.
Vrem să tragem un semnal de alarmă către autoritățile locale să înceteze practica pasării responsabilității și să își ia în serios responsabilitatea asigurării serviciului public de salubrizare la nivelul unității administrativ teritorială pe care o guvernează, conform sistemului gândit de ele la nivelul Asociației de Dezvoltare Eco-Metropolitană, în care fiecare primar este membru cu drept de vot. Pentru a asigura un serviciu de calitate și conform, este imperativ ca fiecare actor implicat să își cunoască și să își exercite drepturile și obligațiile, iar identificarea și adresarea sau soluționarea oricărei disfuncționalități să fie realizată cât mai aproape de locul apariției, la nivel local.
Printre acestea se află și obligația operatorului de salubritate, Supercom de a cântări deșeurile, de a asigura colectarea separată a deșeurilor prin dotarea corespunzătoare cu recipiente de colectare, cu respectarea codului de culori, prin adaptarea frecvenței de ridicare a deșeurilor la cantitățile generate în fiecare zonă, prin ridicarea separată și conforma a deșeurilor pe fracții, utilizând mașini dedicate tipului de deșeu colectat, de a asigura accesul la informații de interes public precum afișarea, în timp real, a traseului flotei auto utilizată pentru colectarea și transportul deșeurilor utilizând o hartă online funcțională.
1.54 stele
este evaluarea serviciului de salubritate făcută de către cetățenii clujeni pe o scară de la 1 la 5
Continuăm să monitorizăm implementarea noului serviciu de salubritate și respectarea bunelor practici și vom aduce în atenția autorităților toate problemele care nu se rezolvă pe calea firească prevăzută de contracte. Prezentul sistem de salubritate a fost lansat cu promisiunea alinierii județului Cluj la standardele, țintele și principiile aplicate de țările civilizate în managementul deșeurilor, precum și cu promisiunea transparentizării acestui domeniu și a eradicării banilor gri din deșeuri. Pentru ca acest deziderat să devină realitate avem nevoie de autorități publice cu adevărat responsabile și implicate în asigurarea și optimizarea serviciilor de utilitate publică.