Niciun război nu își permite să neglijeze propaganda, iar dacă Rusia e știută ca o expertă în dezinformare pe scară largă, iată că și Ucraina încearcă să țină pasul, cu sprijinul unor importante forțe occidentale, binecunoscute în lumea public relations. Siteul american MintPress News, specializat în analize politice și economice, difuzează un foarte interesant material despre cine sunt cei care livrează informațiile cu largă răspîndire mondială despre drone doborîte cu murături și colonei ruși îmbrăcați în chiloți cu însemne ucrainene. Materialul este semnat de analistul și realizatorul de filme Dan Cohen, din Washington, descendent al unei familii de evrei lituanieni exterminați în Holocaust.
”De când a început ofensiva rusă în interiorul Ucrainei, pe 24 februarie, armata ucraineană a cultivat imaginea unei mici oștiri curajoase care luptă împotriva Goliatului rus. Pentru a întări percepția asupra capacității militare ucrainene, Kievul a generat un flux constant de propagandă sofisticată, menită să-i aducă sprijinul public și oficial din partea țărilor occidentale” se arată în articol.
”Campania include ghiduri lingvistice, mesaje-cheie și sute de afișe de propagandă, dintre care unele conțin imagini fasciste și chiar laudă liderii neo-naziști. În spatele efortului de relații publice al Ucrainei se află o armată de strategi politici străini, lobbyiști de la Washington DC și o rețea de instituții media.
Strategia de propagandă a Ucrainei i-a adus laude de la un comandant NATO, care a declarat pentru ”Washington Post”: „Sunt cu adevărat excelenți în stratcom (strategic communication n.n.) – mass-media, operațiuni de informații și, de asemenea, operațiuni psihologice”. ”Post” a recunoscut în cele din urmă că „oficialii occidentali spun că, deși nu pot verifica în mod independent o mare parte din informațiile pe care le oferă Kievul despre situația în evoluție a câmpului de luptă, inclusiv cifrele victimelor ambelor părți, aceasta reprezintă totuși un stratcom extrem de eficient”.
Cheia efortului de propagandă este o cohortă internațională de firme de relații publice care lucrează direct cu Ministerul Afacerilor Externe al Ucrainei pentru a purta războiul informațional.
Potrivit site-ului de știri din industria public relations, PRWeek, inițiativa a fost lansată de o persoană anonimă, care ar fi fondat o firmă de relații publice din Ucraina.
„Încă din prima oră de război, am decis să ne alăturăm MAE pentru a-l ajuta să difuzeze informațiile oficiale, pentru a arăta adevărul”, a declarat figura fără nume pentru PR Week. „Acesta este un război hibrid: amestec de lupte sângeroase cu o uriașă dezinformare și o campanie falsă conduse de Rusia.”
Potrivit sursei, peste 150 de firme de relații publice s-au alăturat aparatului de propagandă.
Efortul internațional este condus de co-fondatoarea companiei de relații publice PR Network, Nicky Regazzoni, și de Francis Ingham, un consultant de top în relații publice, cu legături strânse cu guvernul britanic. Ingraham a lucrat anterior pentru Partidul Conservator al Marii Britanii, face parte din Consiliul de Evaluare și Strategie al Serviciului de Comunicare al Guvernului Regatului Unit, este directorul executiv al Organizației Internaționale de Consultanță în Comunicații și conduce corpul de membri pentru comunicatorii guvernelor locale din Regatul Unit, LG Comms.
„Am avut privilegiul de a contribui la coordonarea eforturilor de sprijinire a guvernului ucrainean în ultimele zile”, a declarat Ingham pentru PRovoke Media. „Agențiile au oferit echipe întregi pentru a sprijini Kievul în războiul comunicațiilor. Sprijinul nostru pentru MAE al Ucrainei este neclintit și va continua atât timp cât va fi necesar.”
Cu anonimul ucrainean alăturîndu-se la două dintre cele mai importante personalități din domeniul relațiilor publice în războiul de propagandă al guvernului de la Kiev, MAE al Ucrainei a distribuit un dosar cu materiale care instruiau agențiile de relații publice privind „mesaje-cheie”, limbaj aprobat, materiale necesare dezmințirilor, propagandă de extremă dreapta și chiar neo-nazistă.
Operațiunea este dirijată de Yaroslav Turbil, descris pe pagina sa de LinkedIn drept „Șeful Ukraine.ua — ecosistemul digital al Ucrainei pentru comunicații globale. Comunicare strategică și promovare a mărcii de țară.” Turbil a lucrat la mai multe organizații ale „societății civile” strâns legate de guvernul SUA și a lucrat la Internews, o organizație conectată la serviciile de intelligence americane care funcționează sub pretextul promovării libertății presei.
Printre materialele de propagandă distribuite în dosar se numără un videoclip cu incidentul de pe insula Șerpilor, care s-a dovedit rapid fals, în care polițiștii de frontieră ucraineni staționați pe o insulă mică ar fi fost uciși după ce au spus unei nave de război rusești care se apropiase de ei „Duceți-vă la dracu”. Președintele Zelensky a susținut o conferință de presă în care a anunțat că va acorda soldaților medalia ”Ero al Ucrainei”, în timp ce mass-media a difuzat povestea pe scară largă. Cu toate acestea, soldații presupuși morți au apărut rapid în viață și sănătoși, dovedind că poziția lor eroică este o farsă”. Mai multe despre excelenta propagandă ucraineană AICI.
Sursa: Inpolitics
Citește și: O scară de bloc din Cluj-Napoca, cumpărată cu peste 1 milion de euro cash