Primăria din Cluj-Napoca, „guvernată” de Emil Boc, a primit în ultimii ani sume fabuloase din partea unor companii care câștigă anual milioane de euro. Cu banii respectivi, într-un mod discret și cu bună știință, Emil Boc aruncă cu banii primiți ca sponsorizare în televiziunile naționale, iar presa locală din Cluj-Napoca este obligată să trăiască cu praful de pe tobă rămas, mulțumindu-se cu puțin. 

Gazeta de Cluj a cerut Primăriei Cluj-Napoca informații cu privire la firmele care în perioada 2021-2022 au venit cu mai multe sponsorizări. În urma răspunsului primit, am constatat că „binefăcătorii” care aruncă cu bani sunt în număr de 18:  TERAPIA, EMERSON, BANCA TRANSILVANIA, ASOCIATIA CLUB OAMENI DE AFACERI DE LIMBA GERMANA, MOLDOVAN CARMANGERIE SRL, FARMEC, NAGARO IQUEST TEHNOLOGIES SRL, FRIESLAND CAMPINA ROMANIA, ROBERT BOSCH SRL, BETFAIR, ATTRUS DEVELOPMENTS SRL, URSUS Breweries S.A., NTT Data Romania S.A., msg Systems Romania, Coca-Cola, Accesa IT Systems SRL, SC CORAL IMPEX SRL și OXYGEN PUBLIC RELATIONS SRL. Gazeta de Cluj a cerut municipalității și sumele pe care cele 18 firme le-au oferit Primăriei din Cluj-Napoca. 

Reamintim că potrivit legii sponsorizării și Codului Fiscal, societățile comerciale plătitoare de impozit pe profit pot oferi sponsorizări autorităților publice și să beneficieze de facilități fiscale. 

Privind imaginea de ansamblu, nu este nimic necurat ca unele firme să vină cu sponsorizări, atâta timp cât banii merg pentru binele comun al cetățenilor. Luându-le pe rând, compania TERAPIA SA, condusă de către Dragoș Damian, a avut cinci contracte prin care a sponsorizat Primăria din Cluj-Napoca. 

Este evident faptul că au existat bani de care TERAPIA SA s-a putut despărții, în condițiile în care, profitul pe anul 2021 a fost de peste 154 de milioane de lei, iar cifra de afaceri de 845 de milioane de lei. A doua companie, EMERSON, care a cotizat la sponsorizări, a reușit să aibă o cifră de afaceri de peste 1 miliard de lei pentru anul 2021, cu un profit de peste 82 de milioane de lei. MOLDOVAN CARMANGERIE SRL,  firma deținută de către Moldovan Cosmin Ștefan și Moldovan Ana, a avut un profit de peste 1 milion de lei, și o cifră de afaceri de peste 94 de milioane de lei. 

De remarcat faptul că URSUS Breweries S.A este firma care sponsorizează constant municipalitatea. De exemplu, în 2011, URSUS a dat 55.000 de lei cu titlu de sponsorizare, iar la un an distanță, suma a crescut la 400.000 de lei. Potrivit datelor oficiale, URSUS a avut pentru anul trecut o cifră de afaceri de peste 2,1 miliarde de lei, cu un profit de 262 de milioane de lei. 

Și compania Accesa IT Systems SRL se numără printre firmele care au sponsorizat primăria condusă de Emil Boc, având un profit total pentru anul trecut de 6,1 milioane de lei și o cifră de afaceri de peste 113 milioane de lei. În mare parte, banii veniți din sponsorizări merg, de obicei, pentru organizarea de mai multe evenimente, dar de ceva timp, Emil Boc a reușit să folosească sume importante de bani pentru publicitate la televiziunile naționale. Sumele se ridică la mii de euro, iar cele locale se mulțumesc mereu cu puțin. 

  • Emil Boc „asasinează” cu bună știință presa locală 

În urmă cu doi ani, presa din Cluj-Napoca a primit o lovitură puternică prin decizia lui Boc de a ridi ca majoritatea chioșcurilor de ziare. Cu toate acestea, edilul a promis că va veni cu soluții și cu un plan clar prin care presa locală să aibă posibilitatea de a-și vinde ziarele la un număr cât mai mare de clujeni. Vorba multă, sărăcia omului. La doi ani distanță, Primăria Cluj-Napoca nu a venit cu nicio idee. Mai mult decât atât, Gazeta de Cluj a cerut un punct de vedere privitor la această problemă, iar după 45 de zile de la înregistrarea cererii încă nu am primit un răspuns oficial. 

În momentul de față, municipalitatea închiriază trei chioșcuri de ziare la prețul de 500 de euro pe lună. Pe lângă lupta lui Boc împotriva presei libere, Primăria oferă bani de nimic presei clujene, sumele fiind cuprinse între 700 și 12 lei, pentru a-i face publicitate și de a promova prea lăudata primărie condusă de Boc. 

Cum informațiile despre reușitele municipalității trebuie să ajungă la un număr cât mai mare de români, Boc a decis să se lanseze național, oferind, spre exemplu, pentru anul curent, către România TV, aproape 30.000 de lei din sponsorizările făcute de către cele 18 firme pe care le-am enumerat mai sus.

Adevărata problemă este cu totul alta, revenind de altfel la presa locală din Cluj. Cu siguranță mulți clujeni primesc, acasă, prin poștă, așa-zisul ziar „Jurnalul Municipal”, mai exact un mod prin care primarul își laudă reușitele și îl tipărește din banii clujenilor. Mulți cetățeni consideră că ceea ce citesc în ziarul lui Boc este realitatea, iar adevăratele anchete despre problemele serioase ale orașului sunt eclipsate sau se încearcă uciderea presei care deranjează primarului orașului de cinci stele. 

Mai mult decât atât, publicație editată de Primăria și Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca reprezintă cea mai mare lovitură pentru presa tipărită din oraș, care este într-o moarte clinică de ani de zile, situație știută de Emil Boc, edilul care are în plan să o dizolve până la ultima „pagină.”

Cu toate acestea, edilul orașului Cluj-Napoca intervine des, telefonic, la anumite ziare locale, lăudând de nenumărate ori ceea ce municipalitatea reușește să facă pentru clujeni, niciodată ceea ce îi „îngroapă” pe clujeni. 

Pentru a înțelege mai bine „dragostea lui Boc” față de presa locală, un reporter de la Gazeta de Cluj s-a confruntat cu un refuz categoric din partea celor de la primărie de a participa la primirea ambasadorului Bangladeshului, Duad Ali. Înainte ca Excelența sa să ajungă în clădirea unde Boc își face veacul, reporterul nostru s-a prezentat mai devreme la Primărie. După ce ambasadorul a ajuns în Sala de Sticlă a Primăriei, i s-a transmis din partea a doi bărbați că nu are voie să intre să facă poze deoarece este o întâlnire importantă. În ciuda insistențelor sale, reporterul nostru nu a putut intra să facă poze, chiar dacă a avut promisiunea că după ce totul se termină, primarul îi va oferi reporterului șansa să facă poze și să-i pună câteva întrebări.   În momentul în care evenimentul de la Primărie s-a terminat, edilul Boc a fugit pe ușa din spate, evitând pe cât posibil orice fel de întrebare din partea reporterului de la Gazeta de Cluj. Un gust amar, în condițiile în care primarul din Cluj-Napoca vorbește despre importanța presei locale care, din nefericire, sub mandatele sale, dispar treptat, până când va rămâne doar pseudoziarul lui Boc. 

Citește și: Masacrarea aurului verde din Transilvania de către urmașii foștilor grofi maghiari și criminali de război continuă

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.