Consiliul Local Turda a discutat pe 26 februarie 2015 un proiect de hotărâre privind majorarea tarifelor practicate pentru serviciul de transport local de călători prin curse regulate de pe raza municipiului. Este vorba de o majorare cu nu mai puțin de 66,66% la care Consiliul Local Turda este obligat printr-o sentință a instanței de judecată. STP dă vina pe firma privată Alis, care face transport între Turda și Câmpia Turzii, pentru neînțelegerile cu administrația locală, dar și pentru boicotul cu care amenință cetățenii din oraș.

 

Instanța impune administrației turdene să ”aprobe prin hotărâre a Consiliului local modificarea tarifelor pentru serviciul de transport public local de persoane în municipiul Turda, în conformitate cu propunerea reclamantei cuprinsă la pct. 2 din cererea nr. 1940/22.11.2013(…) în termen de 10 zile de la rămânerea definitivă a hotărârii”. La momentul discutării în forul local a proiectului de majorare a tarifelor la transportul în comun, termenul respectiv a fost deja depășit.

Prestatorul serviciului de transport public urban de călători pe traseele din interiorul Turzii şi-a justificat solicitarea majorării tarifelor practicate prin creşterile de preţuri consemnate între anii 2011-2013 la carburant (11 la sută), uleiuri (35 la sută), piese de schimb (13 la sută), anvelope (33 la sută). În noile tarife, STP a inclus un procent ce acoperă creşterea, cu 9,5 la sută, a cheltuielilor financiare, cauzată de creşterea cursului valutar şi a penalităţilor de întîrziere plătite de STP, pentru neachitarea la termenul scadent a ratelor la contractele de leasing pentru autobuzele aflate în exploatare.

La ședința de la sfârșitul lunii februarie, directorul STP Turda, ing. Robert Mostescky, a acuzat Consiliul că a favorizat un alt transportator public, afirmând că aleșii locali vor avea parte și de alte „surprize” juridice venite în urma unor procese pe care societatea de transport public le va câștiga în instanță.

 

Administrație în instanță

„În 2012 la o ședință de consiliu similară am înaintat o hotărâre de consiliu cu trei variante de majorare a tarifelor, proiectul a fost scos însă de pe ordinea de zi și s-a introdus limitarea sumelor acordate STP. Asta a fost! Era un proiect de hotărâre avizat de comisii și a fost scos de pe ordinea de zi, deci nu este o surpriză că am ajuns în justiție și că mai sunt și alte procese pe rol pe care cred că le vom câștiga și va fi o mare problemă când veți lua aici în discuție ale hotărâri judecătorești. Vreau să spun că am venit cu speranța că o să luați în considerarea propunerile noastre, niște propuneri normale care țin transportul local din Turda în sfera lucrului modern… fostul operator de transport din oraș a fost distrus de influența unui transport ilegal, cinci ședințe s-au luat în discuție acordarea de stații acestui operator, dar concurența nelegală a început aici în Consiliul Local”, a spus directorul STP.

 

STP neagă că a cerut majorarea

Compania de transport a răspuns, după scandalul provocat de posibila majorare, că prețul biletelor nu crește de fapt în Turda.

”Prin Proiectul de Hotărâre adoptat nu s-a realizat o punere efectivă în executare a Sentinței civile nr.3670/2014 pronunțată de Tribunalul Cluj în dos.nr.236/117/2014, menținută prin Decizia civilă nr.10445/04.12.2014 pronunțată de Curtea de Apel Cluj.

Astfel, majorarea de tarif s-a aplicat practic numai cu privire la tarifele suportate direct de către populație, iar nu și asupra gratuităților decontate de Municipiul Turda, în condițiile în care disp. art.1.2 din HCL Turda nr.186/2012 nu au fost modificate corespunzător majorării de tarif dispusă de către instanțele de judecată. Art.1.2 din HCL Turda nr.186/2012 (considerat de subscrisă nelegal și contestat în fața instanțelor de judecată) prevede că ”decontarea gratuității pentru pensionarii cu vârsta peste 65 de ani se face la valoarea de 36 lei/abonament, echivalentul a 10 bilete duble de călătorie”. (…)

Populația Municipiului Turda nu trebuie să sufere din cauza pasivității reprezentanților Municipiului Turda în a găsi soluții pentru a susține și a gestiona legal activitatea de transport local de persoane, cu atât mai mult cu cat prin art. (1) alin (4) din Legea 92/2007 si prin art. 3 din Ordinul 272/2007 se prevede ca tarifele către populație trebuie să fie suportabile. (…)

 

Aruncă pisica în curtea Alis

Majorarea de tarif, impusă de către instanțele de judecată, este necesară raportat la costurile impuse de desfășurarea transportului local de călători conform Programului de transport, adoptat și impus de Consiliul Local Turda. (…) Dorim să subliniem faptul că tarifele practicate de SC Tours Claus SRL în interiorul municipiului Turda (din anul 2008 și până în prezent) sunt tarife ilegale, stabilite după bunul plac al grupului de interese ALIS și neaprobate de nici o autoritate încălcându-se prevederile art. 20, 28 si 29 din Ord. 272/2007 al ANRSC. (…)

Precizăm că și fostul operator de transport al Municipiului Turda și anume RATL Turda, regie care a aparținut municipiului Turda și cetățenilor săi a suferit același tratament din partea autorităților locale, fiind și atunci sprijinită gruparea de interese ALIS Grup, fapt care a dus la falimentarea Regiei”, arată un comunicat de presă remis de STP.

 

Probleme artificial create

După câteva comunicate de presă, în care conducerea STP i-a acuzat virulent, în mai multe rânduri, oficialii Alis Grup au decis să-și expună punctul de vedere, pentru a clarifica o problemă care, în opinia lor, a fost creată artificial de compania de transport a municipiului Turda.

”Considerăm că poziția STP față de Alis Grup a devenit una obsesivă și nu înțelegem de ce cei de la STP doresc să introducă Alis Grup în războiul cu administrația locală și cu proprii clienți. (…)

Alis Grup desfășoară o activitate normală de transport interurban, conform unei licențe de transport intrajudețean, între municipiile Turda și Câmpia Turzii, obținută conform normelor legale în domeniu. Licitația și licența a fost obținută de la Consiliul Județean Cluj. Precizăm că ruta Turda – Câmpia Turzii nu are nici o legătură cu transportul intern din municipiul Turda, desfășurat de STP Alba Iulia. Acuzația că am ”fura” clienți celor de la STP este exagerată, în condițiile în care clienții lor provin din rândul cetățenilor cu abonamente, al celor care beneficiază de diverse gratuități achitate de administrația locală sau călători proprii care achiziționează bilete de la aparatele automate, bilete care nu pot fi folosite pe mijloacele de transport ale Alis Grup. Practic, cei de la STP doresc să-și mărească numărul de clienți obligând clienții Alis Grup să se deplaseze din Micro III (de exemplu) până în Sensul Giratoriu, pentru a se putea urca pe un autobuz al Alis Grup, pentru ca apoi să fie dus în Câmpia Turzii! Este asta benefic cetățeanului turdean? Noi considerăm că nu!

 

Se tem de boicot

Dincolo de banii în plus pe care ar trebui să-i achite o persoană care se deplasează la Câmpia Turzii sau chiar face naveta în această localitate, datorită serviciului, mai ales în condițiile în care populația este destul de împovărată financiar, o astfel de deplasare din Micro III în Sensul Giratoriu, pentru a ajunge în Câmpia Turzii, este ilogică și nu reprezintă decât un timp pierdut pentru turdenii care vor să ajungă în municipiul vecin. (…)

Faptul că STP a dorit să majoreze tarifele cu 66%, iar turdenii au reacționat, susținând că vor boicota activitatea de transport local de persoane a STP și vor călători cu autobuzele Alis Grup, nu ni se datorează nouă. Nu avem nici o legătură cu politica economică a STP, care și-a propus să încaseze mai mulți bani de la turdeni, fie direct, prin majorarea prețului biletelor, fie indirect, prin majorarea prețului abonamentelor decontate de la bugetul local, adică vistieria cetățenilor turdeni, plătitori de taxe și impozite. Iar acuzația STP că nu pot majora tarifele, atâta timp cât Alis Grup își desfășoară activitatea pe ruta Turda – Câmpia Turzii, considerăm că este aberantă, în condițiile în care activitatea noastră se desfășoară conform traseului câștigat și a licențelor existente, conform legii”, arată Alis Grup.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.