Unele din societăţile emitente de bonuri de masă se întrec în a oferi  agenţilor economici tichete cadou,  tocmai potrivite- după cum se afirmă în aceste prospecte, ca daruri pentru colaboratori. Tichetele în cauză  sunt scutite de impozite şi taxe,  în limita sumei de 1500 lei. Cu foarte mare atenţie se poate observa un asterisc explicativ, unde- cu litere mărunte- sunt avertizaţi că la acordarea lor se ţine cont şi de prevederile Codului fiscal(CF). Pentru că subiectul  este de strictă actualitate vom reda, în cele ce urmează, opinia noastră.

După cum se cunoaşte,  reglementarea care stă la baza acordării acestor tichete cadou este Legea nr. 193, privind acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă,   publicată  în MO 446 din 23 mai 2006.
Legea permite agenţilor economici (societăţi comerciale, regii autonome, companii naţionale, instituţii bugetare, unităţi cooperatiste, alte persoane juridice, precum şi persoane fizice care încadrează personal pe bază de contract individual de muncă) să  utilizeze bilete de valoare sub forma tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă.
In continuare, vom face referire doar la  acordarea tichetelor cadou, care pot fi utilizate  de către agenţii economici pentru următoarele 4 activităţi: “campanii de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi”,  “protocol”, “cheltuielile de reclamă şi publicitate”şi “cheltuieli sociale”.
Tichetele sunt emise doar de unităţi specializate, cu valori nominale de 10, 20, 30, 40 sau 50 lei şi vor avea inscripţionate, în afara valorii nominale, a numelui şi adresei emitentului, a datelor de valabilitate, spaţiu pentru înscrierea numelui şi a prenumelui salariatului care este în drept să utilizeze tichetul de creşă şi spaţiu destinat înscrierii datei şi aplicării ştampilei unităţii la care tichetul a fost utilizat. Angajatorul împreună cu organizaţiile sindicale legal constituite sau cu reprezentanţii salariaţilor, după caz, vor stabili prin Regulamentul intern de acordare a tichetelor de creşă şi a tichetelor cadou prevederi referitoare la stabilirea concretă a activităţilor, destinaţiilor şi evenimentelor care se încadrează în cheltuielile sociale, pentru care se vor acorda salariaţilor tichete cadou şi tichete de creşă şi care vor face obiectul contractelor comerciale de prestări de servicii cu unităţile emitente de tichete de creşă şi de tichete cadou, la valoarea lunară a tichetelor cadou, la criteriile de selecţie privind stabilirea salariaţilor care primesc tichete cadou şi/sau tichete de creşă, ţinând seama de condiţiile concrete de lucru în care îşi desfăşoară activitatea unele categorii de salariaţi, de priorităţile socioprofesionale şi de alte elemente specifice activităţii şi la criterii şi perioade pentru care salariaţii nu primesc tichete . 
 
In  textul  iniţial Legea prevedea, la art. 12, alineatul 2,  că sumele corespunzătoare tichetelor cadou  acordate de angajator nu se iau în calcul nici pentru angajator, nici pentru salariat la stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determină în raport cu venitul salarial (impozit pe salarii, CAS, CASS, asigurări de  şomaj, contribuţie asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale-CAAMBP).
Punerea în  aplicare a acestor  reglementări, de departe atractive şi stimulative, a fost posibilă doar după apariţia târzie a Normele Metodologice, iar agenţii economici au uzat de aceste facilităţi în perioada noiembrie – decembrie 2006, întrucât de la 1 ianuarie 2007, alin. 2 al art. 12, a fost abrogat prin Legea 343 din 17 iulie 2006, prin care s-a modificat Codul Fiscal.
Abrogarea  art. 12 a schimbat regimul fiscal al tichetelor cadou,  agenţii economici fiind obligaţi să judece aceste cheltuieli atât prin prisma deductibilităţii cheltuielii la calculul impozitului pe profit, cât şi din perspectiva aplicării impozitului pe venitul de natură salarială.
Lucrurile s-au complicat mai mult ca urmare a faptului că modificările  aduse reglementărilor privitoare la calcul şi retinerea obligaţiilor legate de salarii,ulterior datei de 1 ianuarie 2007, au inclus în baza de impozitare a acestor obligaţii şi tichetele cadou, ca  venituri de natură salarială.
Vom prezenta opinia noastră în privinţa utilizării tichetelor cadou, ţinând cont de prevederile Codului fiscal, cât şi de cele prevăzute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare, de Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările ulterioare , de Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare

1.    Tichetele cadou  utilizate  de către agenţii economici pentru “campanii de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi,” “reclamă şi publicitate” , acordate clienţilor  si distribuitorilor persoane juridice în condiţiile legii, în limita prevăzută   în bugetul de  venituri şi cheltuieli(BVC)  la poziţiile “tichete cadou pentru campanii de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi”, respectiv “tichete cadou pentru reclamă şi publicitate’”,  sunt deductibile 100% la calculul impozitului pe profit, in conformitate cu art. 21, al.2 lit. d) din CF, nefiind impozabile la primitori.
2.    Tichetele cadou  utilizate  de către agenţii economici pentru “campanii de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi,” “reclamă şi publicitate”, acordate persoanelor fizice, în afara unei relaţii generatoare de venituri din salarii, în condiţiile legii,în limita prevăzută   în BVC, sunt deductibile 100% la calculul impozitului pe profit, în conformitate cu art. 21, al. 2 lit. d) din CF, fiind supuse impozitului pe venit, cu reţinere la sursă, conform art .78, alin 2 din CF
3.    Tichetele cadou acordate pentru “protocol”, în limita prevăzută în BVC la poziţia distinctă “tichete cadou pentru protocol”,  partenerilor de afaceri persoane juridice sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, în limita a 2% aplicată asupra diferenţei dintre totalul veniturilor impozabile şi totalul cheltuielilor aferente acestor venituri, în conformitate cu art. 21, al. 3 lit. a) din CF, nefiind impozabile la beneficiari.
4.    Tichetele cadou acordate pentru “protocol partenerilor de afaceri persoane fizice sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, in limita a 2% aplicata asupra diferentei dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente acestor venituri, in conformitate cu art. 21, al. 3 lit. a) din CF, fiind supuse impozitului pe venit, cu retinere la sursa, conform art. 78, al. 2 din CF
5.    Tichetele cadou acordate salariaţilor, la capitolul “cheltuieli sociale”, din BVC,  pentru destinaţiile: ajutoare pentru naştere, ajutoare pentru înmormântare, ajutoare pentru boli grave sau incurabile şi protezele, ajutoare pentru salariaţii care au suferit pierderi în gospodărie,, costul prestaţiilor pentru tratament şi odihnă, inclusiv transportul, pentru salariaţii proprii şi pentru membrii de familie ai acestora sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, în limita a 2% aplicată asupra cheltuielilor cu salariile personalului, conform art. 21, al. 3, lit. c) din CF şi sunt neimpozabile la salariaţi conform art. 55, alin 4, lit. a) din CF. Considerăm că asupra acestor sume trebuie achitat doar CAS pentru angajator şi pentru salariat, în confomitate cu Legea 19/ 2000.
6.    Tichetele cadou acordate la capitolul “cheltuieli sociale pentru destinaţiile “ cadouri în bani sau în natură oferite copiilor minori ai salariaţilor (de Paşte, Ziua copiilor şi de Crăciun) şi “cadouri acordate salariatelor de 8 martie”, acordate până la limita de 150 lei,  sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, în limita a 2% aplicată asupra cheltuielilor cu salariile personalului, conform art. 21, art. 3, lit c) din CF şi sunt neimpozabile la salariaţi conform art. 55, al. 4, lit.  a) din CF. Dacă se acordă sume mai mari de 150 lei, considerăm că asupra sumelor care exced limita se datorează de către angajat şi salariat CAS, CASS, asigurări şomaj şi  CAAMBP.
7.    Tichetele cadou acordate la capitolul “cheltuieli sociale” pentru destinaţia “cadouri oferite salariaţilor”, indiferent de suma acordată , constituie venituri de natură salarială, conform art. 55 din CF, fiind datorate toate contribuţiile legate de salarii.

Considerăm că opinia noastră, bazată pe corelarea reglementărilor Codului Fiscal în materie cu legislaţia specifică privitoare la obligaţiile legate de salarii,  este cea corectă. Nu este exclus însă ca organele de control fiscal să aibă un punct de vedere diferit, defavorabil agentului economic. Pentru diversitatea de idei pe linia subiectului sugerăm să consultaţi articolul “Tichete cadou acordate salariaţilor”, publicat în revista Curierul Fiscal, nr. 8/2008, autori Delia Cataramă şi dr. Lucian Ţâţu.

Mircea Dragoş,

Asociat la firma de consultanţă MUREŞAN DRAGOŞ APOSTOL srl

 
Pentru detalii vă puteţi adresa la sediul firmei din Cluj-Napoca, str. Decebal nr.69, cod poştal 400037 sau prin e-mail, la adresa:  mircea.dragoş@mmda.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.