Unele din societăţile emitente de bonuri de masă se întrec în a oferi agenţilor economici tichete cadou, tocmai potrivite- după cum se afirmă în aceste prospecte, ca daruri pentru colaboratori. Tichetele în cauză sunt scutite de impozite şi taxe, în limita sumei de 1500 lei. Cu foarte mare atenţie se poate observa un asterisc explicativ, unde- cu litere mărunte- sunt avertizaţi că la acordarea lor se ţine cont şi de prevederile Codului fiscal(CF). Pentru că subiectul este de strictă actualitate vom reda, în cele ce urmează, opinia noastră.
In continuare, vom face referire doar la acordarea tichetelor cadou, care pot fi utilizate de către agenţii economici pentru următoarele 4 activităţi: “campanii de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi”, “protocol”, “cheltuielile de reclamă şi publicitate”şi “cheltuieli sociale”.
In textul iniţial Legea prevedea, la art. 12, alineatul 2, că sumele corespunzătoare tichetelor cadou acordate de angajator nu se iau în calcul nici pentru angajator, nici pentru salariat la stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determină în raport cu venitul salarial (impozit pe salarii, CAS, CASS, asigurări de şomaj, contribuţie asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale-CAAMBP).
Vom prezenta opinia noastră în privinţa utilizării tichetelor cadou, ţinând cont de prevederile Codului fiscal, cât şi de cele prevăzute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare, de Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările ulterioare , de Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare
1. Tichetele cadou utilizate de către agenţii economici pentru “campanii de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi,” “reclamă şi publicitate” , acordate clienţilor si distribuitorilor persoane juridice în condiţiile legii, în limita prevăzută în bugetul de venituri şi cheltuieli(BVC) la poziţiile “tichete cadou pentru campanii de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi”, respectiv “tichete cadou pentru reclamă şi publicitate’”, sunt deductibile 100% la calculul impozitului pe profit, in conformitate cu art. 21, al.2 lit. d) din CF, nefiind impozabile la primitori.
2. Tichetele cadou utilizate de către agenţii economici pentru “campanii de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi,” “reclamă şi publicitate”, acordate persoanelor fizice, în afara unei relaţii generatoare de venituri din salarii, în condiţiile legii,în limita prevăzută în BVC, sunt deductibile 100% la calculul impozitului pe profit, în conformitate cu art. 21, al. 2 lit. d) din CF, fiind supuse impozitului pe venit, cu reţinere la sursă, conform art .78, alin 2 din CF
3. Tichetele cadou acordate pentru “protocol”, în limita prevăzută în BVC la poziţia distinctă “tichete cadou pentru protocol”, partenerilor de afaceri persoane juridice sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, în limita a 2% aplicată asupra diferenţei dintre totalul veniturilor impozabile şi totalul cheltuielilor aferente acestor venituri, în conformitate cu art. 21, al. 3 lit. a) din CF, nefiind impozabile la beneficiari.
4. Tichetele cadou acordate pentru “protocol partenerilor de afaceri persoane fizice sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, in limita a 2% aplicata asupra diferentei dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente acestor venituri, in conformitate cu art. 21, al. 3 lit. a) din CF, fiind supuse impozitului pe venit, cu retinere la sursa, conform art. 78, al. 2 din CF
5. Tichetele cadou acordate salariaţilor, la capitolul “cheltuieli sociale”, din BVC, pentru destinaţiile: ajutoare pentru naştere, ajutoare pentru înmormântare, ajutoare pentru boli grave sau incurabile şi protezele, ajutoare pentru salariaţii care au suferit pierderi în gospodărie,, costul prestaţiilor pentru tratament şi odihnă, inclusiv transportul, pentru salariaţii proprii şi pentru membrii de familie ai acestora sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, în limita a 2% aplicată asupra cheltuielilor cu salariile personalului, conform art. 21, al. 3, lit. c) din CF şi sunt neimpozabile la salariaţi conform art. 55, alin 4, lit. a) din CF. Considerăm că asupra acestor sume trebuie achitat doar CAS pentru angajator şi pentru salariat, în confomitate cu Legea 19/ 2000.
6. Tichetele cadou acordate la capitolul “cheltuieli sociale pentru destinaţiile “ cadouri în bani sau în natură oferite copiilor minori ai salariaţilor (de Paşte, Ziua copiilor şi de Crăciun) şi “cadouri acordate salariatelor de 8 martie”, acordate până la limita de 150 lei, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, în limita a 2% aplicată asupra cheltuielilor cu salariile personalului, conform art. 21, art. 3, lit c) din CF şi sunt neimpozabile la salariaţi conform art. 55, al. 4, lit. a) din CF. Dacă se acordă sume mai mari de 150 lei, considerăm că asupra sumelor care exced limita se datorează de către angajat şi salariat CAS, CASS, asigurări şomaj şi CAAMBP.
7. Tichetele cadou acordate la capitolul “cheltuieli sociale” pentru destinaţia “cadouri oferite salariaţilor”, indiferent de suma acordată , constituie venituri de natură salarială, conform art. 55 din CF, fiind datorate toate contribuţiile legate de salarii.
Considerăm că opinia noastră, bazată pe corelarea reglementărilor Codului Fiscal în materie cu legislaţia specifică privitoare la obligaţiile legate de salarii, este cea corectă. Nu este exclus însă ca organele de control fiscal să aibă un punct de vedere diferit, defavorabil agentului economic. Pentru diversitatea de idei pe linia subiectului sugerăm să consultaţi articolul “Tichete cadou acordate salariaţilor”, publicat în revista Curierul Fiscal, nr. 8/2008, autori Delia Cataramă şi dr. Lucian Ţâţu.
Mircea Dragoş,
Asociat la firma de consultanţă MUREŞAN DRAGOŞ APOSTOL srl
Pentru detalii vă puteţi adresa la sediul firmei din Cluj-Napoca, str. Decebal nr.69, cod poştal 400037 sau prin e-mail, la adresa: mircea.dragoş@mmda.ro