Restrictiile pentru construirea de magazine mari raman in vigoare

Guvernul minte FMI ca-si respecta angajamentele

In ultima scrisoare de intentie catre FMI, Guvernul Romaniei precizeaza ca si-a respectat angajamentele in ceea ce priveste eliminarea restrictiilor prevazute in legea in vigoare pentru infiintarea de magazine de retail de mari dimensiuni. Atat Comisia Europeana, cat si Fondul Monetar International apreciaza ca prevederile normative actuale contravin principiului concurentei.

Guvernul Romaniei s-a angajat fata de Fondul Monetar International (FMI) in primavara anului 2011 sa elimine restrictiile privind marile centre de retail, iar in ultima scrisoare de intentie a anuntat ca acest angajament a fost indeplinit, desi legislatia veche ramane in vigoare. Cu toate acestea, a scapat basma curata, dat fiind ca institutia a aprobat scrisoarea de intentie a Romaniei, arata Ziarul Financiar.

Presiunea CE si FMI

Obligatia Guvernului de a inlatura restrictiile privind deschiderea marilor magazine de retail a fost asumata la presiunea Comisiei Europene (CE) si a FMI, care au cerut eliminarea cerintelor legate de acordul centrelor comerciale concurente la emiterea autorizatiei si de prezentarea unui studiu de impact de catre investitorul care solicita avizul. Legislatia in vigoare, adoptata in 2004, stabileste ca deschiderea structurilor de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare, de peste 1.000 de metri patrati, este autorizata de catre o comisie constituita la nivel autoritatii locale, din care face parte, alaturi de reprezentantii autoritatilor locale si ai asociatiilor profesionale, patronale si de protectie a consumatorilor, si un reprezentant al agentilor economici din imediata vecinatate a centrului comercial pentru care este ceruta autorizatia.
Studiul de piata si impact la care face referire legislatia in vigoare, care trebuie sa insoteasca in mod obligatoriu documentatia pentru deschiderea unor astfel de magazine trebuie sa prezinte motivul alegerii locului respectiv, harta comerciala a zonei, descrierea tipologica a structurilor de vanzare existente in zona, caracteristicile demografice si sociale ale zonei – cum ar fi structura populatiei, veniturile si obiceiurile de consum, impactul deschiderii noului magazin din punct de vedere urbanistic, socio-economic si comercial – dar si impactul asupra comertului existent, respectiv protejarea structurilor de vanzare existente si evitarea disfunctionalitatilor din mediul concurential.
Agentia de presa Mediafax a contactat mai multi avocati pentru a comenta pe marginea normelor in vigoare privitoare la deschiderea de magazine de retail de mari dimensiuni, iar acestia au aratat ca, de exemplu, pentru deschiderea unui supermarket/hypermarket langa un centru comercial de vanzare cu ridicata sau care realizeaza comert de gros tip cash and carry este necesar inclusiv avizul reprezentantilor acestui centru comercial, avocatii aratand ca aceasta regula pare sa protejeze in continuare marile magazine deja existente, in pofida normelor UE in domeniul concurentei.

Noul proiect de lege

Acesta este si motivul pentru care guvernul s-a angajat sa elimine toate aceste restrictii pana in septembrie 2011. Deoarece promisiunea nu a fost respectata, FMI si CE au revenit si au acordat un nou termen, impunand autoritatilor romane sa rezolve problema pana la sfarsitul lunii ianuarie 2012. Ministerul Economiei a lansat in dezbatere publica, la sfarsitul lunii ianuarie 2012, un proiect de hotarare de guvern care elimina aceste restrictii si care ar fi urmat sa intre in vigoare in 30 zile de la publicarea in Monitorul Oficial. Aceasta pentru ca, in conditiile in care restrictiile au fost introduse in 2004 prin hotarare de guvern, pentru eliminarea acestora este necesara aprobarea de catre Executiv macar a unui act normativ cu putere juridica similara.
In nota de fundamentare a proiectului supus dezbaterii de catre Guvern se arata ca, in 2009, a fost adoptata Ordonanta de Urgenta 49 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii si libertatea de a furniza servicii in Romania, aprobata cu modificari prin Legea 68/2010, dar ca din analiza hotararii de guvern din 2004 rezulta ca exista inca in legislatia romaneasca in domeniu mai multe prevederi pe care Comisia Europeana le-a interzis din cauza caracterului discriminatoriu si restrictiv, si anume efectuarea unei analize economice care sa demonstreze existenta unei cereri a pietei si interventia directa sau indirecta a operatorilor concurenti in procesul de acordare a autorizatiei.
„A aparut astfel necesitatea amendarii hotararii de guvern din 2004, pentru a realiza compatibilizarea prevederilor acesteia cu Directiva CE privind serviciile in cadrul pietei interne. Impactul este unul pozitiv intrucat se asigura un mediu concurential echilibrat, care elimina protectionismul anterior acordat in mod nejustificat intreprinderilor deja existente pe piata”, se arata in proiect.

Schimbari politice

Motivul pentru care proiectul de hotarare nu a fost inca adoptat este schimbarea componentei Executivului. Astfel, premierul Emil Boc a demisionat la putin timp dupa lansarea in dezbatere publica a proiectului, iar succesorul acestuia, Mihai Razvan Ungureanu, a schimbat majoritatea ministrilor, inclusiv la Ministerul Economiei, context in care documentul nu a fost aprobat nici pana la aceasta data de catre Guvern.
In luna aprilie, Guvernul a trimis o noua scrisoare de intentie catre FMI, in care anunta ca acest angajament a fost indeplinit, iar barierele la deschiderea magazinelor de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare au fost eliminate la inceputul lunii februarie. „Suntem hotarati sa imbunatatim intrarile pe piata de retail pentru a mentine un mediu concurential, a incuraja inovatia si a creste eficienta. In acest sens, am eliminat la inceputul lunii februarie barierele nejustificate pentru deschiderea magazinelor de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare”, se arata in scrisoarea de intentie catre FMI, potrivit zf.ro. Documentul a fost ulterior aprobat de board-ul FMI si postat in luna aprilie pe site-ul institutiei.
La solicitarea agentiei Mediafax de a clarifica motivul pentru care in ultima scrisoare de intentie transmisa catre FMI este anuntat ca regulile restrictive pentru deschiderea magazinelor cu suprafata mare au fost eliminate in februarie, pentru a incuraja concurenta, desi un proiect pe aceasta tema nu a fost inca aprobat de Guvern, conducerea Consiliului Concurentei a aratat ca proiectul este inca in discutii cu Ministerul Justitiei. „Noi am vrea sa rezolvam problema punctuala prin hotarare de guvern, decupland de celelalte probleme care necesita lege”, a transmis Consiliul Concurentei, fara alte detalii legate de continutul scrisorii catre FMI.
Purtatorul de cuvant al Guvernului, Dan Suciu, a declarat pentru Mediafax ca proiectul hotararii de guvern initiat de Ministerul Economiei a fost agreat cu Fondul Monetar International, dar ca autoritatile de la Bucuresti au apreciat ulterior ca este nevoie de o lege care sa includa mai multe prevederi si a sustinut ca FMI cunoaste aceasta problema. „A fost facut un proiect de hotarare de guvern agreat cu FMI, dar ulterior partea romana a considerat ca este nevoie sa fie transformat intr-o lege cu mai multe prevederi, iar FMI cunoaste problema”, a sustinut oficialul guvernamental.

Bani contra promisiuni

La randul lor, reprezentantii Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, contactati de Mediafax, au aratat ca, la sesizarea lor legata de acest proiect de act normativ, au primit din partea Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri un raspuns in care se arata ca proiectul initial a fost retras, urmare a observatiilor primite in circuitul interministerial de avizare, si ca un alt proiect urmeaza sa fie finalizat la un nivel de reglementare superior. „Din comunicarea noastra cu ministerul, stim ca inca nu au inceput procedurile legislative pentru un nou proiect. Ultima data cand ne-am interesat de stadiul proiectului a fost saptamana trecuta”, a declarat Delia Nica, vicepresedintele Asociatiei.
Autoritatile de la Bucuresti au decis, in luna martie a anului trecut, sa prelungeasca intelegerea cu FMI printr-un acord de precautie in valoare de 3,09 miliarde DST (circa 3,5 miliarde de euro). Acordul este insotit de un sprijin preventiv de 1,4 miliarde euro de la Uniunea Europeana si de un imprumut de 400 milioane de euro de la Banca Mondiala. Finantarea este pusa la dispozitia autoritatilor romane cu obligatia respectarii unor angajamente, a caror indeplinire este evaluata periodic si prezentata de partea romana prin scrisori de intentie transmise la Washington si Bruxelles.

Marin Escaladrian

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.