autovehicule electrice

Proiectul la nivel global al tranziției spre o lume verde și prietenoasă cu mediul a dat startul nebuniei achiziționării de mașini electrice pe la noi prin bătătură. Peste tot auzeai cuvintele sustenabilitate și un mediu prietenos, dar, din păcate, acest proiect nu este benefic pentru țara noastră, în ciuda faptului că s-au achiziționat zeci de mii de mașini electrice în ultimii ani. Problema este alta: ce se întâmplă cu mașinile electrice aruncate din Vest la noi, cele second-hand? 

Text: De curând, achiziționarea mașinilor electrice second-hand, aduse din Vest, a devenit un lucru obișnuit, în condițiile în care pe site-urile de vânzare-cumpărare găsești o gamă largă de mașini, la prețuri, să zicem, acceptabile. Cu toate acestea, românul nu-și dă seama că „venirea” mașinilor electrice din Vest are același traseu ca a mașinilor pe benzină și motorină: adică sunt uzate, iar europenii nu mai au nevoie de ele, deci le trimit la noi, cei mai săraci din UE. 

La fel se întâmplă acum și cu mașinile electrice, în condițiile în care cei din Vest așteaptă evoluții tehnologice de ultima generație, deci nu mai au nevoie de „rablele” lor cu baterii electrice. 

Aur pentru noi, rable pentru restul 

În 2023, prețurile pentru mașinile electrice second-hand au scăzut semnificativ, în condițiile în care mulți nu-și permit nici acestea, prețul lor fiind aproape la fel ca și cu o mașină electrică nouă. Un lucru interesant pe care l-am aflat este faptul că majoritatea mașinilor electrice care ajung pe la noi pe piața second-hand au fost folosite la greu de către mari companii din Europa, iar apoi trimise la noi, fără să știi exact cât timp mai are de „trăit”. 

După cum am prezentat în urmă cu o săptămână într-un material, dacă ceva se va strica pe mașina electrică, șansele ca tu să o rezolvi cu piese de pe internet sunt egale cu zero. Aici avem unu paradox. Sunt pline site-urile de baterii electrice, dar nimeni nu le cumpără deoarece nu se potrivesc cu mașina. Șoferii de mașini electrice care întâmpină astfel de probleme va scoate de buzunar bani frumoși, iar mașina va sta în garaj. 

Să ne facem înțeleși: nu suntem împotriva trecerii la tranziția verde, dar după cum stau lucrurile, dezideratul UE ca în 2035 să conducem toți mașini electrice este utopic. Nici măcar nu avem 1% din parcul auto din Europa mașini electrice. Să se întâmple oare o minune în 11 ani? Slabe șanse. 

Țara noastră are nevoie de oameni competenți care să știe cum să gestioneze nebunia mașinilor electrice second-hand. Din păcate, liderii noștri politici se ocupă de alte lucruri, fiind prea puțin interesați de faptul că România urmează să devină, în următorii ani, o „nouă groapă de gunoi” a Europei, dar de data aceasta pentru mașinile electrice. 

Nu ne-am săturat să fim mereu priviți ca țara care înghite tot și primește toate rablele din Vest? Va exista, oare, cineva care să pună punctul pe i și să oprească acest fenomen nociv pentru țara noastră? Întrebări la care, din păcate, nu avem încă răspuns. 

Un pas mare pentru omenire 

Privind în jur și la modul cum lucrurile evoluează, continuăm să susținem sus și tare că mașinile electrice nu reprezintă cea mai mare descoperire a secolului și nu va duce, evident, la un viitor verde-perfect. Să nu uităm că fabricarea unei mașini electrice produce mai multă poluare ca fabricarea unei mașini clasice, pe benzină sau motorină. 

De asemenea, în țara noastră, în afară de marile orașe unde lucrurile parcă se mișcă mai bine, infrastructura necesară încărcării mașinilor electrice lasă de dorit. Până când fiecare sat din România va avea stații de încărcare, trebuie să rezolvăm problema mașinilor electrice de mâna a doua care „invadează” piața. 

Din păcate, în ciuda faptului că există multe mașini electrice, dar nu sunt cumpărate deoarece tehnologia evoluează rapid, și românul cum gândește: de ce să-mi iau ceva „expirat”, când pot să-mi cumpăr cea mai nouă mașină cu cel mai bun „creier” tehnologic? Astfel ele rămân într-un depozit, se uzează mai rău, iar cum nu există un centru special pentru ele să fie depuse, uite asa România rămâne cu ele și poluarea mediului devine un lucru clar. 

După cum am menționat de multe ori, la mașinile electrice care au trecut „de prima tinerețe”, bateriile încep să dea rateuri, încărcându-se mai greu. Oricum, dacă ajunge la aproape 80% încărcată, viteza de încărcare scade pentru a proteja bateria. 

Nota bene: dacă apelați la mașinile electrice de mâna a doua, cel mai important lucru pe care trebuie să-l faceți este să verificați starea bateriei. Cu cât mașina are mai mulți kilometri, cu atât performanța bateriei este mai slabă, iar într-o zi vă treziți că nu mai funcționează și trebuie una nouă. 

Prețul unei baterii noi poate să coste aproape 30% din prețul mașinii, fiind foarte scumpă. Cum mașinile electrice second-hand acaparează piața, iar românii nu le mai cumpără cum făceau pe vremuri, riscăm să rămânem cu ele și să polueze mai mult decât cele clasice. Ce trebuie făcut în această situație? 

În țara noastră există 1,3 stații de încărcare la fiecare 100 de kilometri, iar prețul unei mașini electrice second-hand pornește de la 8.000 de euro. Un lucru interesant este faptul că, în alte țări, cum ar fi Germania sau Țările de Jos, se găsesc peste 60 de stații de încărcare la fiecare 100 de kilometri. O diferență destul de mare. Anul trecut, în România erau deja înregistrate 33.000 de mașini electrice  noi, iar la vehicule hibrid, numărul acestora a ajuns la 154.000. 

În țara noastră, „nebunia” mașinilor electrice a început cu pași micuți, mai exact din 2018, când în România erau 604 mașini electrice. La doar un an distanță, numărul a crescut la 1.506, iar în timpul pandemiei, acesta a ajuns la 2845 de mașini electrice. În 2021, numărul mașinilor electrice din țara noastră a ajuns la peste 6.000, iar în 2022, acesta a ajuns la 11.638. Din pacate nu exista o statistica a masinilor electrice second-hand in Romania, dar numarul lor depaseste lejer 10 mii de bucăti.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.