La data de 3 iunie 2020, Consiliul local al municipiului Cluj-Napoca a hotărât, în urma unei ședințe ordinare, aprobarea alocării sumei de 80.000 de lei de la bugetul local pe anul 2020, pentru Fundația Albert Pike, în vederea realizării proiectului “Integrala cvartetelor beethoveniene – un festival maraton de muzică de cameră”, sub condiția desfășurării activităților sau evenimentelor la data la care legislația în materie va permite acest lucru și cu respectare măsurilor impuse de actele normative.

În cadrul realizării acestui proiect, fundația clujeană Albert Pike a luat legătura, prin intermediul artistului clujean Costea, de la Opera Maghiară din Cluj-Napoca, cu patru cvartete de coarde, în vederea realizării unui program artistic. 

“Într-adevăr, am derulat acest proiect cu finanțare publică de 80.000 de lei, un proiect pe care îl clocim de multă vreme. A început la inițiativa unui alt artist clujean, e vorba de artistul Costea de la Opera Maghiară.  El a și făcut acest serviciu proiectului de a trata cu aceste cvartete ca să participe în proiect. Vorbim despre cvartetul Ad Libitum de la Filarmonică din Iași, care, din păcate, din cauza covidului s-a retras din acest proiect. Mai vorbim de cvartetul P. de la Opera Maghiară din Cluj, de cvartetul Tiberius de la Filarmonică din Târgu Mureș și de cvartetul Arcadia din Cluj. 

Sunt cele patru cvartete care au fost de la bun început implicate în acest proiect și am discutat cu ele programul artistic, în ideea în care am încercat să realizăm o integrală a creației Beethoveniene pentru cvartet de coarde. 

Am pierdut pe traseu cvartetul de la Iași – Cvartetul de la Iași are la vioara I pe Remus Azoicăi, care este profesor la Royal College la Londra. Prima problemă de aici a apărut pentru că era extrem de greu ca acest om să vină, să repete, să stea 14 zile în izolare în România, iar la întoarcere în Anglia să stea iarăși 14 zile în izolare. 

Treaba s-a complicat și mai mult în momentul în care alți membri ai acestui cvartet au devenit contacți ai unor persoane infectate cu coronavirus, astfel încât și ei au fost blocați în izolare 14 zile, deci m-au sunat și m-au anunțat că, cu tot regretul, ei nu vor putea fi prezenți în proiect”, a spus reprezentantul fundației Albert Pike, din Cluj.  

Pandemia a încurcat planurile artiștilor

“A doua modificare majoră, care a schimbat structura proiectului, a fost faptul că au explodat cazurile de coronavirus în Cluj. Trebuie să fac precizarea că proiectul s-a derulat în perioada 1 septembrie-24 noiembrie – noi ar fi trebuit să putem susține patru concerte în patru zile, în zilele acestea de 21, 22, 23, 24 noiembrie. Aveam un parteneriat în acest sens cu UBB pentru Sala Auditorium Maximum și ar fi urmat ca aceste 4 cvartete să cânte fiecare în parte câte o parte de concert în fiecare zi.

Pentru că s-au închis sălile de spectacol din Cluj și nu a mai fost posibil să avem spectacole cu public, era ilogic ca noi să cântăm cu sala goală și să facem o transmisiune live cu aceste concerte, iar în acest context, ne-am reziliat, am redistribuit programul între cvartete și am obținut un alt parteneriat cu Muzeul de Arte din Cluj, pentru a putea filma aceste concerte – și le-am și filmat în data de 16 și 17 – ca să le putem difuza ulterior online, conform acestui calendar.

S-a mai întâmplat că s-a redus programul artistic al acestor cvartete, în speță de la ceea ce era discutat într-o variantă intermediară de proiect, deci după ce a plecat Ad Libitum, Tiberius, de exemplu, de la Târgu Mureș, în loc de cinci partituri de cvartet a avut de cântat 3 partituri de cvartet, motiv pentru care ei nu au venit decât la o singură zi de înregistrări, deci nu au fost nevoiți să participe la două zile de înregistrări”, a explicat pentru Gazeta de Cluj reprezentantul fundației Albert Pike.  

Liderul cvartetului Tiberius acuză fundația clujeană 

Tibor Molnar, “conducătorul cvartetului Tiberius”, după cum se recomandă, a sesizat primăria Cluj-Napoca în legătură cu folosirea frauduloasă a interpretărilor cvartetului în cauză de către fundația clujeană.

“Am dori să vă aducem la cunoștință și să raportăm cazul cvartetului de coarde “Tiberius”, a cărui prestație a fost folosită fraudulos pentru realizarea proiectului “Integrala cvartetelor beethoveniene – un festival maraton de muzica de camera” în organizarea fundației “Albert Pike”, susținut prin finanțare nerambursabilă de Primăria Cluj-Napoca.

Cvartetul pregătindu-se încă de la începutul anului pentru acest proiect, nu a fost de acord de varianta interpretării online, dar ulterior – ca fundație să mai poate accesa finantari – au fost de acord și s-au dus la Cluj și au înregistrat lucrările ne-fiind nici măcar amintit decontarea transportului, cheltuieli de masă sau o eventuala cazare. În general, proiectul a fost un total haos, organizat la cel mai amator nivel, mai ales partea regizării video, iar reclama fiind la nivelul zero.

Contrar acestei bunăvoințe, membrii cvartetului au aflat de schimbarea onorariului de la un alt muzician dintr-un alt cvartet după difuzarea primului concert al cvartetului și au cerut imediata ștergere a acestuia de pe youtube și au avertizat președintele fundației înaintea timpului stabilit pentru difuzarea ultimului concert că nu sunt de acord  cu difuzarea acesteia, fapt ce nu s-a realizat, organizatorii făcând totul numai ca proiectul sa se realizeze, cu miile de schimbări, neținând cont de drepturile de difuzare, de dreptul de propria imagine și a drepturilor de autor și au folosit înregistrările care nici nu au fost trimise pentru aprobare de muzicieni.

Nici faptul, că membrii cvartetului nu au fost de acord cu schimbarea onorariului nu a contat, nici faptul ca contractul a fost trimis cu doua zi(le) (! ) după ce s-a pus pe youtube și pe site-ul fundației,– cu formatul contractului muzicienii nu au fost de acord și nu au semnat-o după evenimentele consumate- subliniază că organizatorilor nu le pasă de prestația cvartetului, fapt pentru care oricum cvartetul Tiberius va da în judecată Fundația Albert Pike, iar pentru eventualele complicatii directe și indirecte cu Primăria Cluj-Napoca ne pare rău, iar nu e rău cred ca și celelalte instituții să știe despre astfel de evenimente care sunt foarte dese în România”, a transmis către Primăria Cluj-Napoca liderul informal al cvartetului Tiberius, Tibor Molnar. 

Contactat de Gazeta de Cluj, Tibor Molnar a susținut cele anterioare, subliniind clar că muzicienii cvartetului Tiberius nu și-au exprimat acordul ca prestațiile lor să fie publicate online. 

Ziarul a luat legătura cu președintele fundației Albert Pike, pentru a cere un punct de vedere în legătură cu situația în cauză.

Președintele fundației clujene prezintă altfel situația

“În data de 24 noiembrie, respectiv ultima zi de proiect, eu am primit pe e-mail buletinele celor de la cvartetul Tiberius – rețineți că înregistrarea lor a fost în data de 17 noiembrie – din 17 până în 24 noiembrie este o săptămână, deci eu am primit de la ei, prin mail, buletinele și semnăturile digitale, electronice. Eu nu am folosit acele semnături pentru că nu mi s-au părut o chestiune normală să le așez eu pe contracte și pe acte juridice, motiv pentru care le-am trimis pe mail contractele, draft-urile de contract cu numele lor pe ele și procesele verbale de recepție pe ceea ce ei au cântat deja.

Vorbim de data de 24 noiembrie, când deja erau 3 zile de difuzări încheiate, adică concertul lor – ca să înțelegeți cum s-a așezat structura de proiect, artistic discutând acum, ca spectacole – au fost 3 concerte câte unul pentru fiecare cvartet și al patrulea  concert, în care fiecare dintre cele 3 cvartete a cântat o parte. Deci vorbim de seara zilei 24, când urma să se difuzeze acest al patrulea concert. 

Când domnul Tibor Molnar, care este liderul informal al acestui cvartet – menționez informal pentru că nu este un cvartet cu personalitate juridică –  m-a anunțat că ei nu sunt mulțumiți de onorariile pe care le primesc și că vor onorariile pe care noi le-am discutat în vară”, a declarat președintele Albert Pike pentru Gazeta de Cluj.

Întrebat de reporter dacă a anunțat participanții din cadrul proiectului artistic de schimbările la care a recurs, dat fiind contextul pandemic, președintele fundației clujene Albert Pike a transmis că a avut un “viciu de comunicare.”

“Aici, mie îmi reproșez un viciu de comunicare, să zicem, cu toată situația aia care a însemnat metamorfoza rapidă a proiectului, că eu am fost obligat să repliez proiectul ăsta ca să se poată să se încheie. 

Un proiect cu finanțare publică, dacă ai cheltuit bani în el și nu poți să-i decontezi… mecanismul este de decontare, nu-ți dă Primăria bani în avans ca să-l faci tu. Duci proiectul la bun sfârșit, după care îți depui documentația de decont, cu facturi, cu toate documentele necesare pe care le cere Primăria, iar Primăria rambursează acei bani. 

Deci am avut o nebunie de gestionat, așa că, oarecum, eu mă consider scuzabil, chiar dacă îmi adresez acest reproș. 

Problema este că celelalte două cvartete nu au avut o problemă cu ceea ce s-a întâmplat, singurul cvartet cu care am avut dificultăți este Tiberius, căruia i-am și trimis în data de 24 noiembrie o notificare, în care le explicam că suntem în ultima zi de proiect și că dacă nu îmi trimit acele contracte semnate, el bineînțeles, documentele aferente contractelor și numerele de cont, eu nu am cum să le fac plățile. Orice plată aș face eu în data de 25, nu mai poate fi decontată în cadrul proiectului.

M-am ciocnit de încăpățânarea lui Tibor, care – eu înțeleg lucrurile așa: atât timp cât ai venit la înregistrări, în data de 24 îmi trimiți buletinele și semnăturile, înțeleg că ai avut o dispută de bani, okay, i-am spus și asta – Tibor, sunt de acord să încheiem proiectul așa cum zic eu că nu am cum altfel, deci costurile noastre au crescut foarte mult cu acele zile de înregistrări, pe de-o parte pentru că erau mult mai mici costurile să fi pus o cameră cadru general și streaming live decât să vină 3 oameni, să filmeze 2 zile, după să urmeze 4 zile și 4 nopți în care să muncească să editeze materialele alea ca să arate de concert. Deci costurile au fost uriașe în comparație cu ce ar fi fost înainte. Pe de altă parte, pentru că noi nu am fost siguri decât foarte târziu pe care variante vom merge, am pornit destul de târziu campania masivă de promovare, ori asta pentru că a fost pornită târziu, iarăși am băgat mai mulți bani decât în mod obișnuit. Când cârpești un proiect, întotdeauna îți atragi costuri mai mari. Nu am putut să am dialog decât cu Tibor (n.r. Dintre toți membrii cvartetului) care nici măcar nu a vrut să-mi răspundă la telefoane. M-a sunat la un moment dat un avocat în numele lui, i-am explicat situația, omul era extrem de rezonabil dar se pare că mai departe nu a reușit să-l convingă și l-am rugat mult, am insistat să-mi semneze contractele în cauză, am menționat că, dacă dorește, adăugăm o clauză care să-i permită lui demersuri ulterior să mă acționeze în judecată pentru diferența de sumă pe care el o pretinde, dar se scot din situația de a mai putea fi plătiți pentru că ONG-ul nu mai are alte resurse financiare de unde să-i plătească. Avocatul a înțeles, Tibor nu a înțeles din păcate, și a preferat să-mi facă reclamații la Primărie și altele. Sunt absurde reclamațiile, noi nu am discutat niciodată despre bani de deplasare, cazare, masă și așa mai departe, mai ales că ei au venit de la Târgu Mureș cu mașina – asta înseamnă o oră jumătate pe drum), au înregistrat și au plecat acasă, nu a fost o jumătate de zi toată treaba asta.

Deci, din păcate, sunt foarte trist pentru faptul că am lăsat în Primărie acei bani, deci eu nu am putut deconta onorariile care li se cuveneau lor. Și, deodată, nu mai vorbim de 80.000 de lei pentru că am decontat cu vreo 15.000 de lei mai puțin fiindcă nu am avut ce deconta. Neavând contracte, nu i-am putut plăti, neplătindu-i nu am putut deconta.

În data de 25 noiembrie, când am văzut că ei au refuzat să semneze contractele și că nu am putut duce acest demers la bun sfârșit, într-adevăr, am retras de pe online concertul lor plus concertul al patrulea, în care aveau și ei prezența, adică materialele vizuale în care ei apăreau. A fost singurul lucru pe care l-am putut face din proprie inițiativă. 

El spune că la un moment dat, ei se retrag din proiect. Okay, o fi zis, dar el nu este lider formal al cvartetului. Eu aveam contracte cu patru oameni, nu cu un lider – diferența juridică e uriașă. Eu ar fi trebuit să fiu notificat de cei 4 că se retrag din proiect, ca să pot să iau o măsură la ora 7 fără 20, în condițiile în care la ora 7, în 24, intra ultimul concert în cadrul căruia erau și ei prezenți. 

Să nu mă înțelegeți greșit, eu știu că în instanță câștig și că nu am motive de îngrijorare. Îmi pare rău că ne țigănim. Am ajuns în situația asta… și îmi pare rău că în loc să pot deconta și banii aceia din Primărie, pentru că eram pregătit să duc proiectul la bun sfârșit, i-am lăsat Primăriei și au rămas neplătiți pentru o prestație efectuată.

Acum, acea prestație, e adevărat că însemna o bună parte din program – ei tocmai îl cântaseră pentru Filarmonica din Târgu Mureș cu o săptămână în urmă- dar asta nu e ceva neobișnuit în mediul artistic, dimpotrivă. Un artist care și-a pregătit un program, se duce și-l cântă cât mai mult pentru că el se așează cât mai bine, iar rezultatul artistic e unul din ce în ce mai valoros, deci eu nu am avut o obiecție la acest punct, numai că probabil a fost prea ușor pentru ei și atunci au și renunțat cu ușurință la acei bani.

Eu am încercat să îi contactez și pe ceilalți instrumentiști, pentru că, Tibor Molnar, neavând această capacitate juridică de a vorbi în numele lor, formal, oficial, am încercat să-i contactez. La un moment dat am găsit un prieten care îl știa pe violoncelistul de la ei din cvartet, l-a sunat și mi-a transmis că ei fac cum zice Tibor. Bun, dar era deja în data de 25 noiembrie, adică o zi după încheierea proiectului”, a explicat pentru Gazeta de Cluj președintele fundației clujene Albert Pike. 

2 COMENTARII

  1. Tibike.Mitike si Pikete, puneti-va la pace ca va faceti de ras si paguba-i mai mare! ,sunteti artisti nu muzicanti de nunti! Asa-i cu banu’,ochiul dracului.Muzicantii pe la nunti se mai si bat intre ei sau sunt batuti de cei care comanda muzica ori de cheflii nemultumiti de prestatie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.