SISTEMUL NAŢIONAL DE ÎNVĂŢĂMÂNT PREUNIVERSITAR
PREZENTARE ŞI COMENTARII

Ipoteză: „Învăţământ obligatoriu de 10 ani” înseamnă: toţi elevii să frecventeze o formă de învăţământ minimum 10 ani sau toţi elevii să fie cuprinşi într-o formă de învăţământ minim 10 ani. (IA, IL, IPR).
Comentarii despre structura propusă:
a)  După învăţământul gimnazial (IG) de 8 clase, obligatoriu toţi elevii trebuie să opteze pentru forma „ învăţământ aplicat (IA) în Şcoala Generală absolvită sau prin concurs, să fie admişi în ordinea opţiunilor în învăţământ liceal (teoretic ILT, vocaţional ILV, tehnologic ILTH) sau învăţământ profesional IPR (şcoală profesională).
b) Învăţământul aplicat (IA) poate însemna pregătire aplicativă-practică pentru a deveni fermieri, agricultori, sau ucenici într-un domeniu de activitate locală (croitorie, frizerie, etc.)
c) Absolvenţii de IA pot continua, prin concurs pregătirea în IL sau IPR.
d) După clasa a IX a cei care nu pot face faţă în învăţământul liceal (IL) pot intra fără admitere în clasa a- IX-a la IPR, pe baza mediei de admitere din anul anterior ( nu mai dau examen de admitere doar completează noile opţiuni pentru IPR).
e) După clasa a-X- a, a învăţământului liceal, în urma unui examen de departajare (media claselor a-IX-a şi a-X-a 50% şi nota la test de verificare a cunoştinţelor 50%), 80% din elevi, în ordinea mediilor, vor putea continua liceul, ceilalţi pe baza opţiunilor şi în ordinea mediilor vor putea intra în clasa a-X-a IPR (şcoală profesională).
f) Absolvenţii cu diplomă din învăţământul profesional (IPR) pot intra prin concurs (examen de departajare, media generală de absolvire a IPR 50%, testul de verificare a cunoştinţelor 50%) în treapta a-II-a de liceu în clasa a-XI-a.
g) Toţi absolvenţii de liceu vor putea susţine BAC-ul pe două sau trei categorii de dificultate, cu precizarea posibilităţiilor de opţiune la admiterea în Învăţământul superior pentru fiecare categorie.
h) Absolvenţii de liceu cu sau fără BAC, pot fi admişi prin concurs la şcolile postliceale.
Anexez structura propusă spre analiză, într-o formă grafică sugestivă.
Procentele propuse în schemă pot fi modificate anual în funcţie de cerinţele de pe piaţa muncii.
    Orice observaţie sau completare este binevenită!

Cluj-Napoca                                  Prof.dr.ing. Ioan VUŞCAN
03.11.2011                UNIVERSITATEA TEHNICĂ DIN CLUJ-NAPOCA
                                               CONSILIER LOCAL PSD

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.