De la 4,5 milioane de lei profit brut în 2008, Poşta Română a ajuns să aibă pierderi de peste 180 de milioane de lei în 2009. În primul semestru al anului trecut, compania a înregistrat pierderi de 70 de milioane de lei, cu 75% mai mari faţă de pierderile înregistrate în aceeaşi perioadă a anului 2009. Din 2008, la conducerea Poştei Române au fost schimbaţi trei directori şi doi miniştri coordonatori, dar nimeni nu a reuşit să repună compania pe picioare. În momentul de faţă, conducerea CN Poşta Română are în plan restructurarea companiei, dar acest “plan” pare similar cu cele care au făcut ca statul să fie nevoit să privatizeze companii mari ca Sidex sau Petrom.

Conform datelor oficiale, pentru a reveni pe piaţă, Poşta Română ar trebui să se împrumute până în 2013 cu circa 113 milioane de euro.
Însă, anul acesta, compania doreşte să cumpere aparatură IT în valoare de şase milioane de euro, iar în 2009, Poşta Română a încheiat un contract, prin încredinţare directă, pentru asigurarea serviciilor medicale. Costul contractului a fost tot de şase milioane de euro. Interesant este că, în timp ce directorul general al Poştei Române, Dumitru Daniel Neagoe, este unul dintre foştii consilieri judeţeni PD-L Prahova, firma căreia i-a fost încredinţat contractul “Servicii de me­di­cina muncii, servicii de sănătate şi alte servicii medicale” este tot din Prahova şi se numeşte SC Alfa Medical Center, iar unul dintre patronii acestei firme este coleg de partid cu directorul general al CN Poşta Română. Mai mult, pe lângă faptul că CN Poşta Română a primit o amendă record din partea Consiliului Concurenţei (circa 24 de milioane de euro), şirul contractelor păguboase încheiate de companie este extrem de lung. În 2009, la conducerea CN Poşta Română a fost numit Tudor Gabriel Bohălţeanu, unul dintre apropiaţii lui Sorin Ovidiu Vântu care, conform unor informaţii, doreşte ca această companie să fie scoasă la privatizare pentru a o putea cumpăra. Cu toate acestea, într-o serie de emisiuni televizate, omul de afaceri a negat că ar intenţiona să cumpere această companie pentru că, în accepţiunea lui, Poşta Română reprezintă doar “mortar şi ciment”, iar Vântu nu se vede drept un “speculant imobiliar”.  

Contracte “post restant”

Ca de obicei, actuala conducere a CN Poşta Română găseşte drept vinovaţi pentru situaţia dezastroasă în care se află compania pe cei care au trecut prin posturile de conducere.
“Cauzele situaţiei actuale sunt sem­na­rea unor contracte de achiziţii în anul 2008 în valoare de peste 300 de milioane de euro, care depăşeşte capacitatea financiară de plată a CNPR. Creşterea numărului de personal şi a cheltuielilor salariale aferente, implementarea neco­res­punzătoare a măsurilor prevăzute în strategia de privatizare aprobată prin HG nr. 1134/2008, amânarea deciziilor privind construcţia şi automatizarea cen­trelor regionale de tranzit” sunt motivele, se pare, care că au dus la această situaţie.
Chiar dacă actuala conducere blamează vechea conducere acuzându-i pe foştii şefi de acordarea unor contracte păguboase, actuala strategie de redresare a CN Poşta Română nu pare diferită de ceea ce s-a întâmplat până acum. Spre exemplu, în 2008, compania şi-a reînnoit parcul auto, plătind peste 1,7 milioane de euro. În noua strategie aprobată de Guvern sunt prevăzute şi cheltuieli pentru achiziţionarea altor maşini.
“Înfiinţarea a şapte centre de poştă pentru deservirea clienţilor majori, angajarea unei companii de consultanţă care să asiste compania la introducerea unui sistem IT integrat, internalizarea activităţilor de procesare şi transport numerar, achiziţionarea a 400 autovehicule de transport valori pe toate segmentele, dezvoltarea a cinci centre de profit şi elaborarea unor programe de atragere a clienţilor din sfera furnizorilor de servicii utilităţi, telecomunicaţii, bănci sunt măsuri incluse în strategia de restructurare şi modernizare a Companiei Naţionale Poşta Română”, se arată în strategia de restructurare.
Afacerile derulate de şefii companiei au ajuns şi în anchetele Direcţiei Naţionale Anticorupţie. Când la şefia acestei companii se afla Dan Mihai Toader, CN Poşta Română a încheiat contracte de milioane de euro, iar pentru o parte din aceste contracte, Dan Mihai Toader a fost pus sub învinuire de DNA pentru că Poşta Română s-a asociat cu un grup de firme în vederea realizării unui proiect imobiliar pe Calea Victoriei din Bucureşti. Toader a fost numit la conducerea companiei de către Szolt Nagy, anchetat şi el de DNA. Toader a fost înlocuit de Marius Vătavu, care a fost schimbat în septembrie cu Tudor Gabriel Bohălţeanu, fost vicepreşedinte al băncii de stat Eximbank. Un alt contract al companiei, de „Servicii de curăţenie şi Servicii de men­tenanţă şi întreţinere clădiri şi instalaţii”, a fost adjudecat de SC Uti Facility Management SRL în asociere cu SC Com­pania Romprest Service SA la preţul de 148.000.000 de lei fără TVA.

Soluţie de criză: Poşta face rocada factorilor

Pentru situaţia dezastruoasă în care se află CN Poşta Română, actuala conducere dă vina şi pe criză. “Realitatea economică, precum şi faptul ca până în acest moment Poşta Română a fost considerată o companie greoaie şi rigidă, care nu a reuşit să valorifice oportunităţile ivite pe piaţă, confruntându-se cu pierderi majore pe principalele segmente ale activităţii sale, a determinat actuala conducere să demareze un proces de reorganizare şi modernizare”, se arată într-un comunicat oficial al companiei.
Conform procesului de reorganizare asumat, reprezentanţii CN Poşta Română spun că nu vor face disponibilizări. “Procesul de reorganizare a fost conceput fără disponibilizări de salariaţi şi fără reducerea salariilor acestora. Pot exista cazuri în care salariaţii îşi vor schimba atribuţiile, fără a-şi pierde, însă, locul de muncă. În perioada următoare, Poşta Română va trebui să gestioneze eficient o serie de provocări, atât la nivel strategic, cât şi organizaţional, făcând astfel posibilă redresarea situaţiei financiare. Cu un număr total de 35.600 de angajaţi, Poşta Română are în prezent un deficit de 3.000 de salariaţi (factori poştali şi oficianţi). Restructurarea Poştei Române aprobată în luna octombrie 2010 printr-o hotărâre de guvern, şi care se va derula până în anul 2012, presupune nu doar reorganizarea reţelei şi a serviciilor oferite, ci şi optimizarea unor procese şi realocarea unui număr de salariaţi din activităţi mai puţin profitabile către domeniile pentru care există cerere de piaţă. În aceste situaţii, angajaţilor li se vor oferi alte locuri de muncă şi şansa de a se reorienta profesional”, se mai arată într-un comunicat al companiei.

Achiziţii la o “poştă”

Printre contractele “beton” încheiate din 2009 până acum de conducerea CN Poşta Română, pot fi enumerate: opt Volkswagen Passat (circa 200.000 de euro, fără TVA), 30 de autoturisme Volkswagen Jetta Trendline (456.450 de euro fără TVA), 36 de autoturisme Volkswagen Jetta Comfort Line (575.496 de euro fără TVA), 40 de autoturisme Volkswagen Golf (570.480 de euro fără TVA). Toate aceste maşini sunt destinate persoanelor din conducerea companiei şi însumează peste  1,7 milioane de euro, contract atribuit firmei SC Porsche Mobility SRL la preţul de 19.850.960,11 euro fără TVA.

Răzvan Robu

1 COMENTARIU

  1. Cum sa nu intre in colaps Posta Romana , daca se incheie conracte si sunt in incapacitate de plata si nu mai pui ca sunt atat de proaste serviciile postale , asta ce inseamna MANAGEMENTU PROST ,DEFECTUOS , cu siguranta sunt grupuri de oameni interesati care doresc sa se intample asta , PRIVATIZAREA companiei , asa cum sa intamplat cu atatea companii de stat si cu cele care urmeaza sa se privatizeze , STATU ROMAN SE SCUTURA DE TOT CE POATE ADUCE PROFIT . Cum se zici la noi, teoria o stim bine dar cu practica suntem la pamant .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.