Guvernul va decide săptămâna aceasta noua formulă de calcul a taxei de mediu pentru prima înmatriculare a autovehiculelor. Cei care au plătit taxa în formula adoptată anul trecut pot primi banii înapoi dacă Guvernul va emite Ordonanța de Urgență. Două dintre cele trei metode de calcul au fost deja declarate ilegale de către Comisia Europeană

Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi a anunțat săptămâna trecută că Guvernul va dezbate săptămâna viitoare emiterea unei Ordonanțe de Urgență care să reglementeze taxa de mediu pentru autoturismele second-hand. Conform acesteia, taxa de mediu va scădea, deși va fi calcuată în funcție de aceleași elemente ca și până acum, mai exact în funcție de cantitatea de dioxid de carbon eliminată de autoturism și de capacitatea motorului.

Promisiuni pentru 2009

Ceea ce se va schimba în calculul taxei de mediu vor fi coeficienții de calculare ai taxei. Practic, va fi eliminată triplarea taxei impusă de Guvernul Tăriceanu. PDL și PSD au promis înaintea alegerilor parlamentare că în cazul în care vor ajunge la guvernare nu vor lăsa taxa în formula triplată adoptată de Guvernul PNL și că vor face tot ce le stă în putiință să elimine această taxă. Cum cele două formațiuni au ajuns, în cele din urmă, la guvernare împreună şi decizile trebuie luate ca atare. Totuşi, nu se poate spune că nu și-au respectat promisiunea în adevăratul sens al cuvântului. Taxe de mediu ce urmează să fie adoptată revine practic la varianta adoptată la începutul anului trecut. Pentru cei care au achitat deja taxa mărită, Nicolae Nemirschi spune că aceștia ar putea să își primescă diferența de bani înapoi. Ministrul Mediului dă o veste bună și celor care și-au adus mașini înainte de 15 decembrie 2008, dar nu au achitat taxa de poluare. Aceștia ar putea plăti, în anumite condiții contravaloarea vechii taxe și ar primi și o păsuire. Noua formulă de calcul a taxei mai trebuie însă să obțină avizul Uniunii Europene, iar în acest sens proiectul a fost deja trimis la Bruxelles. Ministerul Mediului mai are și un alt plan pentru taxa de mediu. România ar putea copia modelul taxei de poluare din Germania unde, o parte din această taxă este inclusă în impozitul anual.

Prima formulă de calcul, ilegală

Până în anul 2006 la achiziția de pe piața internă sau importul unui autovehicul, în prețul acestuia erau incluse o serie de accize. Ministrul Mediului, la acea vreme Sulfina Barbu, a decis eliminarea acestor accize și introducerea taxei auto de primă înmatriculare. Aceasta a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007 și se calcula doar în funcție de vechimea autoturismului. Doar în primul semestru după introducerea acestei taxe s-au încasat aproximativ 100 de milioane de euro. Doar că Uniunea Europeană a contestat modul de calcul al taxei de primă înmatriculare. Curtea Europeană a declarat taxa ca fiind neconformă cu legislația Uniunii și a cerut României modificarea modului de calcul a acesteia. Astfel, la mai puțin de un an de la introducerea taxei de primă înmatriculare, Guvernul de la București s-a văzut nevoit, fie să găsească o nouă metodă, nediscriminatorie, de calcul, fie să elimine de tot taxa de primă înmatriculare.

Metodă nouă

În aprilie Guvernul a modificat taxa de primă înmatriculare, considerată ilegală de către Uniunea Europeană, transformând-o în taxa de poluare. Astfel, s-a decis calcularea taxei de poluare în funcție de datele tehnice ale mașinii și pe baza emisiilor de dioxid de carbon. Această formulă a intrat în vigoare la 1 iulie, dar  conform noii grile de calcul, taxa a crescut pentru mașinile noi vândute în România și a scăzut la jumătate pentru autovehiculele second-hand, Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până la 2.000 cc. Această metodă de calcul a fost singura agreeată și de către forurile europene.

Eliminarea taxei, doar la Senat

În septembrie anul trecut Senatul a adoptat modificarea Ordonanței de Urgență 50/2008 referitoare la taxa de poluare. Astfel, prin această modificare se elimina atât taxa de poluare, iar sumele încasate de la cetățeni urmau să fie restituite integral, de la bugetul de stat, în termen de 90 de zile de la publicare modificării în Monitorul Oficial. Doar că, în cazul acestei legi Senatul a fost prima cameră sesizată, forul decizional urmând să fie Camera Deputaților, care nu a votat eliminarea taxei de poluare. Aceasta a rămas la aceeași valoare stabilită la 1 iulie.

„Bomba” Guvernului Tăriceanu

În decembrie anul trecut, cu puțin timp înainte ca Guvernul Tăriceanu să depună armele a fost votată o nouă formulă de calcul pentru taxa de poluare. Conform guvernanților, numărul de mașini second-hand importate era mult prea mare, iar decizia de a crește taxa de poluare pentru aceste autovehicule vechi venea pe fondul crizei financiare. Guvernul Tăriceanu și-a  motivt decizia declarând că se dorește suținerea și promovarea producție autohtone. Printr-o Ordonanță de Urgență s-a stabilit ca taxa de poluare pentru mașinile noi, Euro 4, cu motor de până la 2.000 cc. să fie suspendată de la 1 decembrie 2008 pentru un an de zile,iar pentru autovehiculelel second-hand de import taxa de poluare stabilită la 1 iulie să se tripleze. Deși se știa că această modificare nu va fi agreată de Uniune, Cabinetul Tăriceanu a adoptat ordonanța, lăsând viitorul executiv să se spele pe cap cu consecințele ei.

Simona Curcian

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.