Chiar dacă, în luna mai a anului trecut, membrii Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului şi Urbanism au aprobat proiectul de realizare a pasajului subteran în centrul Clujului, se pare că acesta nu se va realiza foarte curând.

Tunelul care ar trebui să descongestioneze traficul aglomerat al municipiului Cluj-Napoca va rămâne doar pe hârtie. Viceprimarul municipiului, Laszlo Attila, a declarat că deocamdată proiectul pasajului subteran nu este pe primul plan. “Pentru proiectul tunelului s-a făcut doar studiul geologic şi nu este prioritar, deoarece în momentul de faţă mai importante sunt centurile ocolitoare”. Momentan, pentru tunelul subteran a fost prezentată o variantă Comisiei Tehnice. Potrivit viceprimarului, Comisia caută posibilităţi de a lega tunelul cu reţeaua stradală.

Proiect costisitor

Tunelul ar trebui să aibă o lungime de 1800 m, rampele vor avea lungimea de 100 m şi o pantă de 7% şi va porni de la intersecţia străzilor Moţilor şi Clinicilor până în Piaţa Avram Iancu, adică strada Dorobanţilor şi Bulevardul 21 Decembrie. Tunelul care ar trebui să strabată centrul municipiului este unul dificil din punct de vedere al construirii şi unul costisitor, mai ales acum, când criza economică începe să se simtă şi în oraşul Cluj-Napoca. Laszlo Attila a afirmat faptul că nu există bani cu care primăria  să ducă proiectul la bun sfârşit şi că alte proiecte sunt prioritare pentru oraş. “În ceea ce priveşte construirea tunelului există mulţi factori de care ar trebui să se ţină cont, cum ar fi sistemul de ventilaţie sau banda de urgenţă, în cazul în care o maşină se defectează în interiorul tunelului.Cât despre costurile pentru săparea tunelului, aparatura care s-ar folosi este şi ea costisitoare, iar ceea ce avem noi în ţară se poate întrebuinţa doar pentru tunelurile de cale ferată. Pentru construirea tunelului subteran, stratificarea solului are un rol important, deoarece trebuie verificat dacă există ape subterane. Municipalitatea nu are, deocamdată, fondurile necesare, aproximativ 110 milioane de euro, pentru a pune în aplicare proiectul”, a declarat Laszlo.

Trafic infernal

Construirea tunelului sub centrul oraşului ar rezolva problema circulaţiei infernale cu care se confruntă regulat clujenii. Astfel, pasajul subteran este necesar mai ales pentru că populaţia Clujului se află într-o continuă creştere. Autorităţile clujene consideră că soluţiile potrivite pentru traficul din Cluj ar fi centurile ocolitoare, însă şi acest proiect poate fi numit un eşec al anului 2008. Se pare că lucrările la centura ocolitoare nord-est sunt departe de a fi terminate, iar centura de 25 de kilometri Vâlcele-Apahida va fi, probabil, finalizată abia la sfârşitul acestui an. Cât despre centura Gilău-Jucu, aceasta se află doar în stadiul de proiect, lucrările nefiind începute. Preşedintele PSD Cluj-Napoca, Remus Lăpuşan, a declarat că: “Nici în 2008, traficul din Cluj nu s-a ameliorat. Oraşul este aglomerat, iar lucrările la centurile ocolitoare lasă de dorit”. Astfel, şi în acest an traficul dezastruos din Cluj-Napoca, centurile ocolitoare, tunelul subteran şi Autostrada Transilvania sunt proiectele care aşteaptă să fie duse până la capăt de către autorităţile locale.

Beatrice Golondzac

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.