Consiliul Județean a depus la începutul lunii ianuarie o plângere penală împotriva societăților care au lucrat la centrul din cadrul proiectului de Management Integrat al Deșeurilor, proiecte pe bani europeni în valoare de aproape 24 de milioane de euro. Proiectul are dată de finalizare la sfârșitul anului 2015, termen convenit cu Executivul, însă contractul cu societatea Atzwanger a fost reziliat abia la finele anului trecut. Dat fiind că de întârzieri se face vinovată și echipa de implementare, care avea atribuții cel puțin de verificare, plângerea poate fi și o încercare a membrilor acesteia de a se pune la adăpost de eventualele prejudicii ce le-ar putea fi imputate.

 

Consiliul Judeţean (CJ) Cluj arată în plângerea penală depusă la DNA şi DLAF că “pe parcursul executării lucrărilor, au apărut unele evenimente care au atras atenţia membrilor unităţii de implementare a proiectului creând suspiciuni asupra corectitudinii realizării şi supervizării lucrărilor de execuţie a obiectivului. Lucrările au fost realizate de către antreprenor, sub supervizarea inginerului, acceptate la plată de către acesta şi astfel decontate de către judeţul Cluj. Abia în cursul lunii martie 2014, deşi avea obligaţia de a monitoriza continuu lucrările, Tahal Consulting a solicitat antreprenorului să oprească lucrările de excavaţie, întrucât pot afecta stabilitatea şi siguranţa lucrărilor”.

 

Au scos expertiza din sertar

Funcționarii CJ arată că erorile contractanților sunt evidente din expertiza tehnică pe care instituția o are de mai bine de jumătate de an. În expertiza realizată de firma Arcon Serv din Cluj-Napoca se specifică, cu referire la documentaţia şi proiectul tehnic puse la dispoziţie de către Consiliul Judeţean Cluj, că “întreaga documentaţie pare a fi tradusă dintr-o limbă străină de personae nefamiliarizate cu termenii tehnici de specialitate din limba română, ceea ce a condus la neclarităţi şi confuzii”.

Expertiza la CMID arată faptul că există riscul real ca întreaga construcţie să se prăbuşească. De asemenea, cel mai mare risc identificat de experți îl reprezintă celula de depozitare. În ceea ce priveşte realizarea sistemului de drenaj, expertiza spune că acesta trebuia să aibă o grosime de 1,5 metri, dar în teren sistemul de drenaj “a fost făcut doar prin şanţuri, nu a fost făcut un sistem integrat, ci din loc în loc”.  „Un sistem drenant nefuncţional ar fi generat, mai devreme sau mai tărziu, destabilizarea digului estic, respectiv exista riscul perforării sistemului de impermeabilizare, ce ar fi condus la un potenţial dezastru ecologic”, afirmă reprezentanţii CJ Cluj în plângerea adresată DNA.

 

Cu toate acestea, lucrările au fost achitate

Într-o altă plângere către DNA Cluj, consilierul județean Mihai Seplecan atrage atenția că deși “lucrările de construcţii executate în cadrul proiectului au fost expertizate şi s-a constat că sunt necorespunzătoare, neconforme şi nerealizate”, s-au aprobat de către Consiliul Judeţean Cluj ”plăţi necuvenite şi ilegale pentru lucrări care nu au fost executate sau au fost executate în mod necorespunzător. Apreciem că autorizarea de către CJ Cluj a efectuării plăţilor sunt ilegale atâta timp cât prin rapoartele TAHAL se constată în mod frecvent neconformităţi în executarea lucrărilor”.

„Managementul proiectului s-a dovedit a fi total necorespunzător, ineficient, deoarece a ascuns, cu bună ştiinţă, pe o durată de peste 3 ani, situaţia dezastruoasă în implementarea acestui proiect şi care nu a raportat în mod operativ şi real despre neconformităţile, lipsurile, întârzierile şi nerealizările constatate şi nu a luat măsurile legale necesare pentru realizarea proiectului. (…) Cu toate aceste abateri, lipsuri, erori, neconformităţi şi ilegalităţi, pentru contractul de asistenţă tehnică pentru sprijin managerial în implementarea proiectului SMID s-au făcut plăţi în suma de 1.201.904,03 lei, respectiv 90% din valoarea acestui contract. Adică asistenţa este foarte bună, plătită aproape integral, dar proiectul este nerealizat şi nerealizabil”, mai arată consilierul judeţean.

 

Modelul Gaci

Secretarul județului Simona Gaci a depus o plângere penală la DNA Cluj, pe data de 3 aprilie 2014, înregistrată cu numărul 632, împotriva propriului șef, președintele de atunci al Consiliului Județean Horea Uioreanu. Gaci a fost încurajată chiar de directorul tehnic din Consiliul Județean (CJ), Mariana Rațiu, să își apere pielea, făcând adrese scrise conducerii instituției în legătură cu neregulile de care are cunoștință. Secretarul județului a plusat și s-a dus direct la DNA.

 

Cât au băgat în jeb

Echipa de implementare a proiectului, a încasat în total din noiembrie 2011 şi până în prezent 1.050.510 lei, adică peste 235.000 de euro. Din echipa de implementare a proiectului la Centrul de Deşeuri, fac parte și directorul tehnic Mariana Raţiu și arhitectul județului Claudiu Salanță, dar tot aici au dat cu subsemnatul oamenii care au plecat recent din instituție: directorul executiv Simona Tatomir, șeful de la juridic Ştefan Iliescu sau fostul arhitect șef Sanda Oltean.

Consiliul Judeţean Cluj a plătit către SC Confort SA (în calitate de lider al asocierii S.C. Confort S.A., Atzwanger Spa, S.C. Ladurner Impianti S.R.L. şi S.C. Vel Service S.A.) suma de 19.141.291,10 lei. “Anteriori deschiderii procedurii generale a insolvenţei SC Cofort SA au fost făcute către aceasta următoarele plăţi: 13.334.465,43 lei cu TVA reprezentând plată parţială avans în trei tranşe, respectiv 29 februarie 2012, 16 martie 2012 şi 29 martie 2012, 2.089.830,88 lei cu TVA la data de 21 august 2012 reprezentând contravaloarea situaţii de lucrări (certificat interimar de plată nr. 1) şi încă o plată la data de 11 octombrie 2012 în valoare de 3.716.994,79 lei cu TVA pentru contravaloare situaţie lucrări (certificat interimar de plată nr. 2)”, se arată într-un răspuns al CJ Cluj la solicitarea Monitorul de Cluj.

 

Consiliul Județean Cluj a confirmat pentru Gazeta de Cluj că a formulat către Direcția Națională Anticorupție și Departamentul pentru Lupta Antifraudă plângerea nr. 23836/22.12.2014 împotriva:

A Membrilor asocierii

ATZWANGER S.P.A. – Lider de Asociaţi

LADURNER IMPIANTI S.R.L. – Asociat

S.C. CONFORT S.A. – Asociat

S.C. VEL SERVICE S.A. – Asociat

 

B. Membrilor asocierii subcontractant:

CONSTRUCȚII NAPOCA S.A. – Lider de asociere

NAPOCAMIN S.A. – Asociat

PANPETROL COM S.R.L. – Asociat

 

C. Societății (Inginerului):

TAHAL CONSULTING ENGINEERS LTD.

 

D. precum şi a tuturor persoanelor care se fac vinovate de săvârşirea unor fapte care întrunesc elementele constitutive ale unor infracţiuni în legătură cu aspectele sesizate, prevăzute şi pedepsite de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în alte acte normative.

Mariana Ratiu (6) net

2 COMENTARII

  1. Au dormit 4 ani de zile si acum nu mai stiu cum sa faca sa arunce vina pe altii când de fapt e evident ca SUNT SINGURII VINOVATI!
    La soliciatarea Antreprenorului acelasi prof ROMAN(expertul de casa al CJ si al d nei Ratiu)a facut in 2012 o expertiza care arata de atunci problemele grave ale proiectului si cerea modificarea acestuia de catre proiectant PRIN GRIJA BENEFICIARULUI adica CJ CLUJ!!!
    Dar nu era mai comod sa dormi si sa incasezi 235.000 euro decat sa muncesti????Bineinteles!! Asa s-au gandit si ei drept pentru care au actionat in consecinta!
    Când insa anul trecut Antreprenorul i-a amenintat ca inactiune lor e penala s-au trezit si au inceput sa urle in stanga si dreapta in calitate de MARI SLUJITORI AI DREPTATII SI ADEVARULUi!
    Toata lumea e de vina doar ei si proiectantii nu!!!!!!
    PENIBILI!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.