Președintele Consiliului Județean, Vakar Istvan, a convocat săptămâna trecută o ședință extraordinară pentru a găsi soluții cu privire la amenajarea unei  rampe temporare. Principalul motiv pentru convocarea unei ședințe urgente a venit de la faptul că Salprest Rampă a anunţat, din nou, că va închide rampa de gunoi începând cu 25 mai.

 

20 de consilieri județeni au venit în grabă la CJC pentru a adopta soluția mai potrivită. Pe  ordinea de zi s-a aflat un singur proiect de hotărâre, prin care CJC amenaja pe 4 ha din terenul comunei Feleacu o rampă  temporară. Deși consilierii județeni nu au primit copii după proiect, secretarul instituției județene a citit proiectul, Vakar supunându-l la vot.

„Din  păcate, situația a devenit mai de urgentă decât credeam. Am luat decizia de a iniţia acest proiect de hotărâre din mai multe considerente: adresa comunei Feleacu din 13 mai 2015 prin care ne comunică acordul de principiu pentru realizarea acestei platforme temporare şi solicită stabilirea unor măsuri, inclusiv adoptarea unei hotărâri de Consiliu Judeţean cu privire la modalitatea de derulare a proiectului, închiderea de săptămâna viitoare a rampei temporare de depozitare. Salprest ne-a comunicat că a luat această decizie deoarece nu are plăţile la zi şi nu mai preia deşeuri”, a motivat, Vakar Istvan.

Salprest Rampă a anunțat Garda de Mediu, Prefectura Județului Cluj și Primăria Municipiului Cluj-Napoca că s-au atins cotele maxime admisibile conform normelor de mediu de depozitare a deșeurilor menajere, motiv pentru care au închis rampa. Termenul dat de Garda de Mediu pentru închiderea rampei era 14 iunie, dar acum au anunțat că nu mai există spațiu de depozitare a deșeurilor.

Potrivit conducerii instituției județene, terenul din Feleacu are avizele necesare pentru construirea rampei temporare, iar directorul de la RAADPP susține că în maxim două zile de la acord, terenul poate fi  amenajat.

“Dacă am primi acel acord din partea primăriei Feleacu, în 24-48 de ore se poate amenaja rampa temporară. Terenul pe care îl avem noi aici e singurul avizat, orice deschidere de rampă temporară trebuie să fie avizată, procedură care durează. Am vorbit cu Mircea Avram, directorul de la RAADPP și acesta mi-a răspuns că în maxim două zile poate pregăti acele hectare pentru o rampă temporară”, afirmă Vakar.

 

Reținerile consilierilor cu privire la colaborarea cu Feleacu

Motivul pentru care aleșii județeni au optat pentru terenul din Feleacu este că are toate avizele necesare, iar dacă ar fi optat pentru oferta făcută de Rosal (”mai piperată”) sau cea de la Moldovenești (teren ce are avize și pentru depozitare de substanțe toxice), s-ar fi pus în discuție transportarea gunoaielor pe kilometri suplimentari, lucru pentru care cei de la mediu nu și-ar fi dat acordul.

„Nu  văd un motiv să luăm în calcul  alte propuneri. Sper ca Feleacu să ne ajute cu acest teren. Altfel, trebuie să plimbăm gunoiul prin tot județul și cei de la mediu nu ne vor da autorizație. Feleacu este îndreptățit să ne ceară bani pentru că ne vom folosi de terenul lor”, motivează în favoarea deciziei consilierul județean liberal Bogdan Emil.

Însă unii s-au gândit și în avans: „Feleacu ne pune la dispoziție un teren prea bun. Eu aș putea cultiva alune și crește trufe acolo, dacă îmi permiteți să glumesc. E un teren arabil. Însă dacă noi nu îl luăm nici în chirie, nici nu îl cumpărăm, ci doar facem un act de colaborare, nu există șanse să ne scoată afară de acolo când vor ei? Sau mai rău, să aibă pretenții suplimentare?”, întreba îngrijorat consilierul Secară.

Deși secretarul județului Simona Gaci a afirmat că nu ar vedea ce motive ar fi ca Feleacu să facă un astfel de gest, riscurile pentru aspectele menționate de Secară sunt pe cât se poate de reale.

Cu unanimitate de voturi, consilierii judeţeni au luat o hotărâre de principiu privind plata unei redevenţe către Primăria Feleacu, cuantumul redevenţei fiind stabilit ulterior. Potrivit conducerii CJ Cluj, rampa temporară de depozitare a deşeurilor care urmează să fie construită pe terenul viitorului Centru de Deşeuri de către RAADPP Cluj se poate folosi timp de 2-3 ani.

 

Primarul tace și nu face, iar vicele habar nu are sau se preface

Contactat pentru a afla dacă își va da acordul pentru rampa temporară, primarul din Feleacu, Nicolae Balea, nu a răspuns la telefon, iar angajaților din primărie le-a dat ordine stricte să nu  vorbească cu  mass-media. Vice-primarul, Jakabffy Barna Samu, a răspuns la telefon, însă fără a da informații utile.

„Nu  știu ce facem cu terenul din Feleacu și nu știu ce hotărâre a luat Consiliul Județean. Nu cunosc situația și dacă e până acolo o vom discuta în ședința de la sfârșitul săptămânii”, afirmă vicele.

Consilierul local din Feleacu, liberalul Gabriel Costea a punctat perspectiva administrației locale și faptul că nu se vor grăbi pentru a sări în ajutorul județului.

„Am  pierdut peste o mie de ha după revoluție, ne zbatem și pentru livadă cu primăria Cluj-Napoca. Nu ne mai permitem să mai pierdem acele hectare fără să avem un beneficiu. Se vor ocupa juriștii noștri și ai celor de la CJC, de redactarea unui contract care să ne mulțumească și pe noi. Prin hotărârea de Consiliul Local nr. 11 din februarie 2010 era mandatat primarul să semneze un protocol cu CJC. Nici până în prezent nu s-a semnat acel protocol, iar noi nu am  avut niciun beneficiu de pe faptul că CJC a administrat cele 64 de ha în acești 4 ani. Acum desigur că se va implementa o sumă și se va face un act între cele două instituții, cum ar fi normal și corect. Ședință nu avem decât joia viitoare și încă nu am auzit nimic despre contract sau sume. Există dorința de a întinde o mână de ajutor pentru ca să deblocăm această situație cât  mai repede, însă rămâne de văzut ce decidem joi.

Conform declarație lui Gabriel Costea, dacă hotărârea se va lua joi, patru zile din săptămâna aceasta nu se va ridica gunoiul din tot județul, dat fiind că Salprest Rampă de marți nu mai depozitează deșeuri.

Întrebat despre o soluție de rezervă în cazul în care Feleacu pune tarife greu de suportat, Istvan Vakar nu s-a arătat surprins și a precizat că se așteaptă  la acest lucru.

„Joia trecută la amiază am vorbit cu Mircea Avram despre comuna Feleacu. Mi-a spus că i-a înmânat personal hotărârea noastră din ședința extraordinară și că acesta i-ar fi promis că va  convoca de urgență consiliul său pentru a ne da acordul. E adevărat, comuna Feleacu ne-a ținut în șah până acum și sunt șanse să o mai facă în continuare deoarece sunt conștienți cât de mult avem nevoie de ajutorul lor. Eu apelez la buna-credință a primarului și sper să rezolvăm la timp situația. Ne aflăm aici pentru că au întârziat lucrările la Centru de Management Integrat al Deșeurilor, dar tot acolo e. Sper să nu se ajungă la cele 4 zile de neridicare a deșeurilor pentru că ar fi dificil să le recuperăm”, încheie Istvan Vakar.

DESEURI BUN 3

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.