Atac la suveranitatea României. O palmă peste bot americanilor care îşi bagă coada în treburile noastre interne

133

”Modificările la Legile Justiţiei vor fi făcute în continuare, fără a afecta statul de drept”, sună răspunsul PSD la comunicatul Departamentului de Stat al SUA, care a îndemnat luni Parlamentul României ”să respingă propunerile care slăbesc statul de drept şi slăbesc lupta împotriva corupţiei”. Atacul la suveranitatea României este extrem de grav, Departamentul de Stat al SUA a comis cea mai grava ingerinţă în politica ţării noastre, dând ordine despre cum să fie votate Legile Justiţiei.

 

Statele Unite au anunţat că îşi exprimă „îngrijorarea” în legătură cu modificările propuse de Comisia parlamentară specială, avertizând că măsurile riscă să afecteze acţiunile de combatere a corupţiei şi independenţa justiţiei din România.

„SUA constată cu îngrijorare că Parlamentul României are în vedere adoptarea de legislaţie care ar putea submina lupta împotriva corupţiei şi ar slăbi independenţa judiciară în România. Această legislaţie, propusă iniţial de Ministerul Justiţiei, ameninţă progresele înregistrate de România în ultimii ani pentru construirea unor instituţii judiciare puternice, protejate de amestec politic. Îndemnăm Parlamentul României să respingă propunerile care slăbesc statul de drept şi pun în pericol lupta împotriva corupţiei”, se arată în comunicatul transmis de Departamentul de Stat al SUA.

 

Dragnea şi Tăriceanu, replică pentru americani

Liviu Dragnea şi Călin Popescu Tăriceanu au o poziţie comună faţă de comunicatul transmis de Departamentul de Stat al SUA, transmiţând că dezbaterile, deciziile şi voturile din Parlament se desfăşoară în numele suveranităţii poporului şi nu pot face obiectul niciunei forme de presiune.

”Parlamentul României a luat act cu neplăcută surprindere de comunicatul emis în data de 27 noiembrie 2017 de către Departamentul de Stat din Statele Unite ale Americii referitor la dezbaterea privind reforma Justiţiei.

Dorim să subliniem că, în orice discuţie cu partenerii noştri trebuie să plecăm de la un principiu constituţional fundamental, acelaşi în SUA şi în România, potrivit căruia dezbaterile, deciziile şi voturile din Parlament se desfăşoară în numele suveranităţii poporului şi nu pot face obiectul niciunei forme de presiune.

Statele Unite ale Americii trebuie să aibă încredere în Parlamentul României care urmăreşte să consolideze independenţa sistemului judiciar şi eliminarea influenţelor politice în funcţionarea justiţiei.

Statele Unite ale Americii trebuie să aibă încredere în Parlamentul României care dezbate în aceste zile legile de reformă ale justiţiei, pentru că este acelaşi Parlament care:

  • a adoptat Declaraţia privind aniversarea a două decenii de Parteneriat Strategic România – SUA;
  • a aprobat alocarea a 2% din PIB pentru cheltuielile de apărare;
  • a decis participarea forţelor armate ale României în teatrele de operaţiuni din Afganistan şi Irak precum şi în cadrul cooperării în coaliţia anti-ISIS/DAESH alături de SUA şi alţi aliaţi;
  • a adoptat legile privind achiziţionarea sistemului de apărare antirachetă Patriot

Exprimăm speranţa că declaraţia Departamentului de Stat al SUA a fost făcută cu bună credinţă, dar nu putem să nu remarcăm că ea nu pare să fie rezultatul unei analize echilibrate, obiective şi cuprinzătoare a faptelor, făcând mai degrabă ecou unor opinii vehiculate în spaţiul public românesc.

Natura şi forma Declaraţiei Departamentului de Stat al SUA sunt de neînţeles în contextul în care este greu de imaginat că în Statele Unite ar fi putut avea loc încălcările drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti la care asistăm frecvent în România.

Este greu de crezut că în SUA un procuror şi-ar permite să prezinte în faţa instanţei de judecată interceptări măsluite sau să şantajeze judecătorul că îi va face dosar penal dacă nu ia o decizie în favoarea sa.

Este greu de crezut că într-o democraţie consolidată, cum e cea a SUA, există protocoale de colaborare între serviciile de intelligence şi magistraţi.

E probabil de neconceput în sistemul de justiţie american ca reprezentanţii serviciilor secrete să îşi extindă câmpul tactic până în sala de judecată şi să ofere opinii juridice magistraţilor, după care să urmărească dacă aceştia iau decizii în acord cu soluţiile sugerate.

Este de asemenea de neimaginat în SUA ca un funcţionar public de rang înalt să refuze a se prezenta în faţa unei comisii parlamentare de anchetă, încălcând astfel decizii clare ale Curţii Constituţionale.

Nu în ultimul rând este greu de crezut că în SUA un magistrat care încalcă flagrant drepturile fundamentale ale omului nu are niciun fel de răspundere în faţa legii.

Toate aceste numeroase abuzuri care au avut loc în România reprezintă motivul principal pentru iniţierea dezbaterilor privind reforma justiţiei. Fiecare amendament adoptat în cadrul Comisiei speciale are scopul de a îndrepta abuzurile şi vulnerabilităţile, precis documentate, din sistemul actual de justiţie.

Parlamentul României ar fi bucuros să pună la dispoziţie Departamentului de Stat al SUA întreaga documentaţie referitoare la principiile care au stat la baza elaborării propunerilor actuale de reformă a sistemului judiciar, principii larg susţinute de asociaţiile profesionale ale magistraţilor din România care au luat parte activ la dezbaterile ce se desfăşoară în această perioadă”, se arată în poziţia oficială a Parlamentului.

 

America stârneşte revolta. Magistraţii taxează dur Departamentul de Stat al SUA

Preşedintele UNJR, Dana Gîrbovan, a declarat că în comunicatul Departamentului de Stat nu se face vreo solicitare Parlamentului de retragere a legilor justiţiei, afirmând că ambasada trebuie să precizeze care sunt propunerile care afectează independenţa sistemului judiciar.

“Ambasada americană la Bucureşti trebuie să clarifice comunicatul Departamentului de Stat şi să expună punctual care propuneri din proiectele de modificare a legilor justiţiei, dezbătute în Comisia parlamentară, ar aduce atingerea independenţei justiţiei şi ar pune în pericol lupta împotriva corupţiei”, a declarat preşedintele Uniunii Naţionale a Judecătorilor din România, Dana Gîrbovan, la solicitarea Mediafax.

Dana Gîrbovan afirmă că “nicăieri în comunicatul Departamentului de Stat nu se face vreo solicitare Parlamentului de a retrage proiectele de lege, aşa cum vădit eronat a relatat o parte de presa din România”.

O asemenea cerere din partea Departamentului de Stat ar fi o “ingerinţă” care ar încălca cu adevarat toate principiile democratice si pe cele ale statului de drept, inclusiv Parteneriatul Strategic România-SUA, construit tocmai pe fundaţia respectării mutuale a democraţiei şi statului de drept,a spus preşedintele UNJR. “În comunicat, însă, Departamentul de Stat menţionează că «îndemnăm Parlamentul României să respingă propunerile care slăbesc statul de drept şi pun în pericol lupta împotriva corupţiei»”, mai arată judecătorul.

Până ca plenurile celor două Camere ale Parlamentului să poată respinge prin vot asemenea propuneri, care ar afecta independenţa justiţiei sau ar pune în pericol lupta anticorupţie, acestea trebuie să treacă de Comisie în amendamente adoptate, a spus Gîrbovan.

“Or, cu toţii suntem de acord că nu trebuie să aşteptăm până când se ajunge în plen, ci toate propunerile care ar afecta independenţa justiţiei trebuie să fie respinse în Comisia unde se discută acum, aplicat, modificările la aceste legi”, susţine preşedintele UNJR.

Dana Gîrbovan a afirmat că dacă Departamentul de Stat a socotit necesar să intervină într-un proces legislativ, are “obligaţia” să comunice public care dintre amendamentele trecute de comisie ar afecta independenţa justiţiei ori lupta anticorupţie.

“Este vorba, totuşi, despre modificări legislative, motiv pentru care trebuie să se folosească argumente şi exemple concrete. Clarificările Ambasadei SUA de la Bucureşti cu privire la ce articole ar afecta indepenenţa justiţiei ar ajuta la tranşarea acestei discuţii”, a mai spus Dana Gîrbovan.

De aceeaşi opinie este şi judecătoarea Adina Ghiţă, membru UNJR care a cerut public ca ambasada SUA „să indice care dintre amendamentele adoptate de Comisie până la acest moment afectează independenţa justiţiei sau lupta anticorupţie.

„Ideea care se încearcă să se inducă, şi anume că se afectează independenţa justiţiei, nu corespunde absolut deloc stării de fapt. (…) Firesc este să vorbim pe lucruri concrete, nu pe slogane. Comunicatul în cauză prezintă incorect situaţia, iar poziţia Departamentului de Stat este total nepotrivită şi neconformă cu realitatea”, susţine judecătoarea.

 

Scandal în Parlament

Mai mulţi deputaţi din opoziţie au contestat, miercuri, în deschiderea plenului Camerei, declaraţia comună semnată de preşedinţii celor două Camere, Liviu Dragnea şi Călin Popescu Tăriceanu, şi dată în numele Parlamentului, ca reacţie la comunicatul Departamentului de stat.

Deputaţii Opoziţiei care au luat cuvântul şi au solicitat sancţionarea lui Dragnea pentru încălcarea Regulamentului şedinţelor comune, demisia acestuia din funcţia de preşedinte al Camerei Deputaţilor şi s-au delimitat de declaraţia semnată de Dragnea şi Tăriceanu în numele Parlamentului.

Raluca Turcan, a precizat că declaraţia semnată marţi de preşedinţii celor două Camere în numele Parlamentului a reprezentat un abuz de putere şi a solicitat expres demisia lui Dragnea.

„Consider neavenite, un abuz de putere declaraţiile lui Liviu Dragnea şi Călin Popescu Tăriceanu şi solicit demisia preşedintelui Camerei Deputaţilor Liviu Dragnea. Acesta nu ne reprezintă, nu îi reprezintă nici pe alegătorii care m-au votat aşa cum nu reprezintă foarte mulţi oameni cinstiţi din această ţară”, a spus Turcan.

„Vi se pare firească declaraţia semnată de Dragnea şi Tăriceanu în numele Parlamentului? Condamnatul penal Dragnea trebuie să plece din fruntea Camerei, asta e clar”, a spus şi deputatul PMP Robert Turcescu.

„Nu mă regăsesc în declaraţia semnată de Dragnea, a semnat-o ca preşedinte PSD, iar Tăriceanu ca preşedinte ALDE. Plenul nu a dezbătut această declaraţie”, a spus deputatul PMP Petru Movilă.

Deputaţii USR vor să depună plângere penale împotriva preşedintelui Camerei Deputaţilor, Liviu Dragnea, a declarat miercuri preşedintele Uniunii, deputatul Dan Barna.El a făcut această declaraţie la ieşirea din biroul lui Liviu Dragnea unde a discutat cu acesta aproape o jumătate de oră, însoţit de un grup de deputaţi USR, alături de care a părăsit şedinţa de plen.

De asemenea, deputatul USR Stelian Ion, vicepreşedinte al Comisiei speciale pentru legile justiţiei, a declarat pentru cotidianul.ro că deputaţii Uniunii iau în calcul şi posibilitatea unei „sesizări disciplinare” împotriva lui Liviu Dragnea. Totodată, Stelian Ion a mai afirmat că vor continua lupta în cadrul Comisiei: „Indiferent de cum va ieşi, trebuie să salvăm fiecare literă, fiecare articol care poate fi salvat.”

Grupurile parlamentare ale PNL şi USR au părăsit, miercuri, plenul Senatului, în semn de protest faţă de declaraţia comună semnată în numele Parlamentului de preşedinţii celor două Camere, Liviu Dragnea şi Călin Popescu Tăriceanu, ca reacţie la comunicatul Departamentului de Stat al SUA. Şedinţa plenului Senatului a fost suspendată din lipsă de cvorum.

LĂSAȚI UN MESAJ