Drumarii Clujului cu centura lata

Actualul director al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj, Marius Cataniciu, nu ştie cand pe centura Valcele Apahida se va putea conduce in condiţii normale. Fostul director al aceleiaşi instituţii, Ioan Pantelimon, spune ca majoritatea problemelor legate de acest proiect sunt cauzate de Eugen Cecan, cel care a condus Regionala de Drumuri inaintea lui. Astfel, trei directori clujeni care au fost puşi in post la “apelul bocancilor”, din partide diferite, jongleaza cu responsabilitaţile create de gestionarea  a aproape 200 de milioane de euro, preţul acestei centuri.

Proiectul centurii Valcele Apahida reprezinta pentru Direcţia Regionala de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj “drobul de sare” al administraţiei clujene. Acest proiect  l-a “cunoscut” pe cel de-al treilea director DRDP Cluj, liberalul Florin Stamatian, care nu ştie cand va fi gata centura care, in mod normal, a fost inaugurata, dar practic asfaltul este gaurit pe o lungime de mai mulţi kilometri. De asemenea, Stamatian a declarat ca nu ştie care sunt motivele pentru care costurile acestui proiect au crescut cu aproape 50%, dar conform documentelor din cadrul DRDP Cluj, majorarea de preţ a fost facuta de colegul lui de partid, Eugen Cecan, care a aprobat majorarea preţului centurii din cauza unei reactualizari a indicilor tehnico-economici in perioada de timp cat a ocupat postul de şef al DRDP Cluj. Din partea instituţiilor publice, raspunderea acestui proiect o poarta Ioan Pantelimon, Eugen Cecan şi Florin Stamatian, directori ai DRDP Cluj. De asemenea, de acest proiect sunt raspunzatori administratorii şi patronii firmelor DP Consul şi Search Corporation, societaţile de proiectare, precum şi pleiada firmelor de construcţii.
In acest moment, situaţia este atipica deoarece, conform unor informaţii, societatea Vegyepszer, firma care se afla in insolvenţa, refuza sa lase societatea Keller, garantul societaţii ungureşti, sa deruleze lucrari pe tronsoanele de drum afectat. Situaţia este posibila deoarece intre cele doua societaţi exista doua relaţii contractuale. Pe de o parte,  Keller este garantul firmei  Vegyepszer, dar şi subcontractantul aceleiaşi firme.  Conform aceloraşi informaţii, in situaţia in care  Vegyepszer i-ar lasa pe cei de la Keller sa repare drumul, implicit ar recunoaşte ca nu s-au achitat de obligaţiile contractuale şi nu ar primi restul banilor, putand fi obligaţi sa returneze şi sumele decontate pentru lucrarile deja facute.
Contractul cu societatea maghiara a inceput in 2006, cand s-a facut o licitaţie care a fost caştigata de societatea Vegyepszer din Ungaria. Contractul licitat a fost de peste 31 de milioane de euro, bani platiţi pentru lucrarile la un segment de drum. Dupa caştigarea contractului, firma a angajat subcontractori carora le-a platit o mica parte din contractele de angajament, pentru ca, in 2009 Vegyepszer sa ceara deschiderea procedurilor de insolvenţa. Insa, aceştia nu au fost toţi banii luaţi de aceasta societate de la statul roman. Printr-o filiala din Oradea, care nu declarase insolvenţa, cei de la Vegyepszer au mai caştigat un contract de 28 de milioane de lei. La eşecul acestui proiect au participat şi persoanele din conducerea CNADNR, compania de stat care controleaza DRDP Cluj, pentru ca licitaţiile şi decontarea sumelor au fost aprobate de cei din conducerea Companiei naţionale.

Directori cu blocuri

Actualul director al DRDP Cluj, Marius Cataniciu este partener de afaceri şi prieten cu fostul şef al DRDP Cluj, Eugen Cecan. Inainte de criza imobiliara, Eugen Cecan (consilier judeţean PNL şi fost şef la DRDP), Marius Cataniciu (fost şef la RADP şi soţul Steluţei Cataniciu, consilier local PNL) şi Sebastian Zoltan Fekete Nicorici (om de afaceri din domeniul imobiliar) au inceput in 2008 sa construiasca un imobil in Floreşti, pe str. Tineretului. Pentru o parte din materialele de construcţie folosite la acest proiect, Fekete şi Cataniciu au “platit” in apartamente.
Pentru oţel, fier beton şi alte materiale luate de la SC Sander Impex 1996, o societate din Bucureşti, in loc sa plateasca cu bani, cei doi au incheiat un antecontract de vanzare-cumparare prin care s-au obligat sa plateasca cu un apartament care la data respectiva valora 55.000 de euro. Insa, construirea imobilului a durat mai mult, astfel ca apartamentul nu a mai fost pus la dispoziţie la data trecuta in antecontract. Iniţial, SC Sander face o plangere la judecatorie, dar magistratul Georgiana Rodica Farcaş Hingan declina competenţa catre Tribunalul Comercial pentru ca litigiul este de natura comerciala şi suma de 55.000 de euro intra in competenţa Tribunalului. Astfel ca procesul, in momentul de faţa, se judeca pe rolul Tribunalului Comercial Cluj. “Deşi am manifestat buna credinţa şi incredere faţa de paraţi, atat prin faptul ca am achitat integral preţul antecontractului anterior semnarii acestuia, cat şi prin faptul ca am manifestat inţelegere faţa de paraţi, acordandu-le acestora timp sa-şi definitiveze construcţia deşi işi asumasera obligaţia de a preda folosinţa bunului pana la data de 31.12.2008, am constatat cu stupoare ca aceştia nu manifesta nici cea mai mica intenţie de a-şi indeplini obligaţiile pe care şi  le-au asumat, ba dimpotriva, ca incearca sa se sustraga executarii propriilor obligaţii incepand sa instraineze apartamentele dupa finalizarea operaţiunilor de intabulare şi apartamentare a construcţiei. toate incercarile noastre de a-i contacta şi de a-i determina sa-şi execute de buna voie obligaţiile asumate fiind sortite eşecului”, arata reprezentanţii firmei din Bucureşti. Conform antecontractului, daca SC Sander Impex nu işi primeşte apartamentul pana la sfarşitul anului 2008, constructorii se obligau la plata unor penalitaţi de 1%/zi pana la predarea locuinţei.

Afacerea “Patinoarul”
In 2005, RADP Cluj, condus de Marius Cataniciu, a incheiat un contract de asociaţiune in participaţiune cu RADP Cluj pentru obiectivul “Patinoar artificial” din cartierul Gheorgheni. In respectivul contract se stipula faptul ca firma SC GPI Turism Sport din Zalau era  obligata sa refaca patinoarul şi sa-l administreze pana in 2014. Cu toate acestea, dupa un an contractul a fost reziliat, iar firma din Zalau a acţionat RADP Cluj in judecata şi a depus doua plangeri penale pentru abuz in serviciu pe numele lui Marius Cataniciu. Procesul pe latura comerciala a fost soluţionat favorabil pentru SC GPI Turism Sport, iar instanţa a acordat despagubiri de trei milioane de lei.

Cine s-a jucat cu traseul prin nisip?
In mare parte, Emil Boc a trasat aceasta centura pe un studiu de fezabilitate comandat de Miron Mitrea pe vremea cand acesta era ministrul Transporturilor şi PSD-iştii, care conduceau Clujul, ii cereau lui Mitrea sa dea bani pentru acest proiect. Traseul Valcele-Apahida are o lungime de 23,612 km, studiul de fezabilitate a fost facut in 2004, adica in faza incipienta a proiectarii drumului, iar in 2006 studiul de fezabilitate a fost actualizat şi avizat de CNADNR. Ce a presupus traseul acestei centuri rutiere propuse de SC DP Consult? In pofida faptului ca drumul trece prin padure, Agenţia pentru Protecţia Mediului Cluj a considerat ca nu este necesara o evaluare a impactului pe care il va avea defrişarea unei suprafeţe de peste 38,5 de hectare de padure. Pe de alta parte, o serie de specialişti in Ştiinţa Mediului care, in mod ciudat au dorit sa işi pastreze anonimatul, susţin ca au atenţionat ca se vor produce alunecari de teren pentru ca solul de pe o porţiune din centura este alcatuit din nisipuri, gresii şi conglomerate, straturi care sunt supuse pericolului erozional. Pe langa proiectanţii de la DP Consult, la aceasta centura au  mai lucrat, in calitate de consultanţi,  şi firmele  Search Corporation şi Primacons Group. In total, valoarea acestor doua servicii a costat statul 60 de milioane de lei.

Razvan Robu

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.