Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) acceptă întârzierile constructorilor la reabilitarea drumului care leagă Transilvania de Moldova, DN 17 Cluj-Suceava-Sadova. Constructorii  sunt în momentul de faţă în întârziere la toate secţiunile de pe DN17, iar secţiunile finalizate au fost şi ele terminate mai târziu decât era stipulat în contracte. Surse din cadrul CNADNR susţin că fiecare constructor care a participat la realizarea acestui proiect a încercat să câştige câţi mai mulţi bani pentru fiecare proiect, fără a mişca un deget. Pentru reabilitarea a 225 de kilometri de drum s-au cheltuit 783 de milioane de lei

CNADNR oferă „posibilitatea” constructorilor care reabilitează în acest moment drumul care leagă Transilvania de Moldova, DN17 să câştige extrem de mulţi bani, dar să nu respecte întocmai contractul. Dacă lucrările care au fost finalizate până în prezent nu au fost terminate la timp cu nici o excepţie, firmele care încă reabilitează aceste drumuri sunt în întârziere, evident, pe banii publici. Proiectul este derulat din banii de la Banca Europeană de Investiţii şi de către Guvernul României.

Statul a pierdut pe urma contractelor

Tratativele dintre CNADNR şi fiecare constructor în parte au oscilat între dorinţa constructorului de a câştiga cât mai mult din banii publici şi încercarea guvernului de a ieşi cu un preţ cât mai bun pentru reabilitarea DN17. „Ca orice contract pe bani publici, constructorii au încercat să câştige cât mai mulţi bani din reabilitarea drumului naţional 17, însă şi reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România au încercat ca statul să aibă cât mai mult de câştigat din derularea acestor proiecte”, au declarat sursele Gazetei. Aceleaşi surse au dat vina pe vreme pentru întârzierile la proiect. „Pe drumul dintre Bistriţa şi Suceava s-au efectuat lucrări cu întârziere datorită condiţiilor meteorologice precare. În acea zonă se poate lucra doar câte două luni pe an”, au menţionat sursele citate.

FCC Construction în întârziere

Secţiunea dintre Cluj şi Bistriţa este reprezentată de două drumuri diferite: DN 1C (porţiunea dintre kilometri 38 şi 61) şi DN 17 (porţiunea dintre kilometri 0 şi 6) ambele porţiuni fiind reabilitate de către FCC Construction. Deşi finalizarea acestor două sectoare era programată la 23 martie 2009, termenul s-a prelungit până în 30.06.2009, însă lucrările au fost finalizate puţin peste 50 de procente. Astfel, spaniolii de la FCC au şanse mici de a finaliza peste 40% din lucrările la respectivul obiectiv de investiţii într-o lună şi jumătate având în vedere că 58 de procente din lucrări au fost finalizate abia într-un an şi jumătate.

 
Oficialii CNADNR susţin că au acceptat întârzierea lucrărilor din cauza adoptării unor noi soluţii tehnice. „Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în data de 29.11.2007, termenul iniţial de finalizare fiind 23.03.2009, acesta prelungindu-se până la data 30.06.2009. Graficul de lucrări a fost decalat ca urmare a necesităţii adoptării unei noi soluţii tehnice la lucrările de la podul de la km 55+800”,a declarat Dorina Tiron, directorul general CNADNR.

JV Wilhelm Geiger& Max Boegl, „abonaţi” la bani publici

Porţiunea dintre kilometrul 6 şi 58 de pe DN 17 trebuie să fie reabilitată de către constructorul JV Wilhelm Geiger& Max Boegl, însă şi aceste lucrări sunt în întârziere. Deşi lucrările au început în 29 noiembrie 2007 şi trebuiau să fie finalizate până pe 23 martie, CNADNR a acceptat şi în acest caz întârzierile. „Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în data de 29.11.2007, termenul iniţial de finalizare fiind de 23.03.2009, acesta prelungindu-se până la data de 31.07.2009. Graficul lucrării a fost decalat din cauza lucrărilor executate de AQUABIS Bistriţa în cadrul programului local de alimentare cu apă”, a declarat Dorin Tiron.

 
În prezent stadiul fizic al lucrărilor este de doar 64,48%. Constructorii JV Wilhelm Geiger& Max Boegl au câştigat din acest drum nu mai puţin de 25,9 milioane de euro. Pe drumul naţional 17 pe porţiunea dintre Bistriţa şi Tureac, deşi s-au finalizat lucrările, acestea au fost receptate de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România cu o întârziere de aproape o lună. Sectorul are o lungime de 32,1 km, iar constructorul a fost JV Wilhelm Geiger& Max. Deşi termenul de finalizare era de 23 noiembrie 2007, recepţia lucrărilor a fost făcută pe 19 decembrie 2007. „. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în data de 08.04.2004, termenul de finalizare fiind 23.11.2007. Recepţia lucrărilor a fost realizată în data de 19.12.2007.
 
În prezent stadiul fizic al lucrărilor este de 100%. Perioada de garanţie a lucrărilor este de 24 de luni”, a susţinut directorul general al CNADNR.13,6 milioane de euro a fost valoarea proiectului. Porţiunea de drum dintre Tureac şi limita judeţului Suceava dintre kilometri 91 şi 116 are şi ea întârzieri. Asfel, CNADNR ia în calcul în momentul de faţă extensia de timp cu 7 luni pentru constructorul Asroich pentru cei 25 de kilometri. „Lucrările au început în anul 2004, termenul iniţial de finalizare fiind 05.2009, în prezent fiind în analiză acordarea unei noi extensii de timp până în decembrie 2009”, a declarat Tiron. Stadiul fizic al lucrărilor este de 87% şi sunt probabil singurii care au şanse să termine lucrările în perioada deja amânată. Pentru această porţiune s-au cheltuit 20,4 milioane de euro din bani publici.

CNADNR îi acoperă pe Aktor

CNADNR nu a oferit informaţii despre când trebuiau finalizate lucrările între limita judeţului Bistriţa Năsăud şi Iacobeni (judeţul Suceava ), respectiv între kilometrii 116 şi 155. Astfel, informaţiile oferite au fost doar cu privire anului în care au fost recepţionate lucrările, fără ca oficialii companiei să furnizeze informaţii despre lunile de întârziere ale constructorul Aktor. Gazeta de Cluj a publicat un material în 2007, despre incapacitatea companiei Aktor de a gestiona şantierul de pe DN17. De altfel, tot în materialul Gazetei era precizat faptul că  pe sectorul drumului naţional 17 de care era responsabilă compania greacă, se înregistrau întârzieri semnificative.

 
Astfel, cei de la Aktor au câştigat din acest proiect 25,3 milioane de euro din banii publici. Drumul dintre Iacobeni şi Sadova are o lungime de 28 de kilometri. Proiectul este construit de Mochlos şi stadiul fizic al lucrării este de 90 de procente. „Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în data de 14.12.2004. Termenul de finalizare fiind luna iulie 2009”, a anunţat Doina Tiron. Acest proiect a costat 32,2 milioane de euro. Realizarea porţiunii de drum dintre Gura Humorului şi Sadova a fost decalată cu un an şi patru luni. Astfel, deşi termenul iniţial de finalizare a fost aprilie 2008, constructorii JV Colas & SCCF Iaşi „au primit” ca bonus o amânare până în august 2009. Chiar dacă au primit o „uriaşă” amânare, constructorii au posibilitatea să nu finalizeze nici în această perioada pentru că au finalizate până în prezent doar 84,4% din lucrări. „Graficul de lucrări a fost decalat datorită construirii a patru noi poduri şi din cauza relocării de utilităţi, contract derulat de Primăria Câmpulung”, a declarat directorul CNADNR. Pentru această întârziere ieşenii vor primi şi 31,4 milioane de euro. Porţiunea dintre Gura Humorului şi Suceava are o lungime de 33 kilometri şi este construită tot de JV Colas & SCCF Iaşi. Termenul de finalizare pentru acest sector este de 31 mai, iar stadiul lucrărilor este de 93%. Oficialii CNADNR au motivat întârzierile la acest proiect prin instabilitatea terasamentului drumului. „Graficul de lucrări a fost decalat din cauza instabilităţii rambleului de la km 223+400 – 223+900 şi la km 236+200 – 236+400 care a condus la cedări semnificative ale terasamentului drumului, precum şi din cauza relocării de utilităţi, contract derulat de Primăria Gura Humorului”, a declarat Tiron. Chiar dacă lucrările sunt în întârziere, ieşenii vor primi şi de această dată suma întreagă a contractului de 25,2 milionae euro.
 
 
Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.