Compania americană Bechtel, responsabilă cu construirea Autostrăzii Transilvania continuă să şocheze. Deşi statul român a plătit până în prezent 624 de milioane de euro, până acum nu au fost finalizaţi decât 100 de metri din ceea ce se doreşte a fi cel mai mare proiect de infrastructură din Europa. Mai mult decât atât, la cei 100 de metri finalizaţi se cere refacerea stratului de uzură.

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu a declarat la începutul săptămânii trecute, după vizita pe şantierul Autostrăzii Transilvania, că statul român a plătit companiei americane Bechtel pentru acest proiect 526 de milioane de euro la care se adaugă taxele şi cheltuielile aferente, suma ridicându-se astfel la 624 milioane de euro. În plus, acesta a declarat că autorităţile române mai au de achitat “o datorie rămasă de la fostul ministru, Ludovic Orban”, în valoare de 77 de milioane de euro la care se mai adaugă penalităţi şi pierderi cauzate de deprecierea monedei naţionale, şi încă 60 de milioane de euro pentru care încă nu s-au făcut verificări sau nu s-a extins documentaţia. După toate calculele, suma se aproprie de 800 de milioane de euro. Ce e mai interesant însă este faptul că pentru această sumă fabuloasă compania Bechtel nu a reuşit să construiască decât 100 de metri de autostradă, şi aceştia deficitari, în condiţiile în care la aceştia este necesară înlocuirea stratului de uzură. În plus, estimarea făcută de ministrul Berceanu referitoare la preţul final pentru cei 218 kilometri de la Câmpia Turzii la Borş este de aproximativ 2,4-2,5 miliarde de euro, cât se estima iniţial pentru întreaga autostradă.

Planuri şi termene

Berceanu a mai afirmat că lucrările la Autostrada Transilvania se desfăşoară cu dificultate din cauza fostului ministru al Transporturilor, Ludovic Orban şi că bugetul statului nu va putea susţine finalizarea în întregime a autostrăzii. Potrivit acestuia, lucrările la porţiunea de autostradă de la Braşov la Câmpia Turzii nu va putea fi susţinută în paralel cu porţiunile aflate deja în lucru, care ar urma să lege la sfârşitul anului 2012 Câmpia Turzii de graniţa de vest a ţării. Pentru ca până la sfârşitul acestui an să poată fi utilizată o porţiune a autostrăzii din cei 54 de kilometri ai tronsonului 2B, Câmpia Turzii-Gilău, ministrul Transporturilor a propus adoptarea unui plan pe termen scurt. Planul pe termen mediu ar cuprinde şi celelalte porţiuni din judeţele Cluj şi Bihor pentru ca până la sfârşitul anului 1012 să fie finalizată întreaga porţiune Câmpia Turzii-Borş. “Pe termen scurt, vreau să ştiu concret ce trebuie să facem noi, statul român, astfel încât la final de 2009 să vedem că această porţiune va putea fi dată circulaţiei. Pe termen lung, vrem să stabilim un program pentru a vedea ce lucrări se mai impun pentru a şti din timp ce bani sunt necesari, astfel încât să putem afla ce putem primi la schimb, în cazul în care ne vom ţine angajamentele. Planul nostru este ca în 2012 sectoarele 3A (Gilău-Mihăieşti), 3B (Mihăieşti–Suplacu de Barcău) şi 3C (Suplacu de Barcău-Borş) să fie finalizate”, a spus Berceanu.
 
Tăriceanu critică

Şi fostul premier al României, Călin Popescu Tăriceanu, s-a arătat nemulţumit faţă de lucrările la Autostrada Transilvania, în vizita pe care acesta a avut-o la Cluj săptămâna trecută, asta în condiţiile în care Tăriceanu s-a aflat în frunte guvernului României în ultimii patru ani. “În aceşti patru ani, bugetul României a finanţat consistent lucrările acestei autostrăzi. Din păcate, nu a existat o minimă coerenţă în stabilirea unor obiective care să şi fie finalizate şi să fie date în funcţiune. Stabilisem de principiu cu Bechtel să accelereze lucrările pe anumite tronsoane care să poată să fie date în exploatare. Sigur, contractul are anumite deficienţe, dar chiar şi în condiţiile acestea, noi ne-am achitat de obligaţii. Anul trecut, am plătit 30% din suma la care ne-am angajat pe tot anul ca avans pentru lucrări, iar la mijlocul anului aceste sume încă nu erau decontate, nu existau lucrări certificate pentru acei bani. Am avut discuţii cu cei de la Bechtel, cărora le-am spus că nu este suficient să facă lucrările şi să fie plătite, ci să fie conform contractului, certificate de consultant. Şi Bechtel trebuie să înţeleagă că, oricât de mari ar fi ei, au obligaţii contractuale pe care trebuie să le respecte. Noi trebuie să plătim şi să punem amplasamentele la dispoziţie, iar ei, pentru banii pe care îi primesc, trebuie să producă. Nu este important numai să faci volume, să le tot adunăm şi lucrăm la autostradă, dar nu se vadă nimic”, a declarat fostul premier, Călin Popescu-Tăriceanu.

Michael Mix, directorul Bechtel România, s-a arătat optimist în legătură cu situaţia autostrăzii, în ciuda faptului că aproape 2.400 de angajaţi din cei 2.700 se află în şomaj tehnic. “Vom construi cea mai mare autostradă din România şi va fi un proiect fantastic. Este un proiect prea important pentru noi ca să nu îl terminăm şi sunt sigur că îl vom duce la bun sfârşit”, a afirmat Mix.

Din lipsă de bani, ministrul Transporturilor se gândeşte să le concesioneze celor de la Bechtel o parte a Autostrăzii Transilvania, şi anume secţiunea Braşov-Câmpia Turzii. “Dacă încercăm să facem autostrada din bugetul de stat, nu or să ne ajungă banii niciodată. Trebuie să găsim o modalitate prin care banii să vină, lucrarea să se facă, iar noi să plătim rate pe termen lung”, a declarat Radu Berceanu.

Adina Fartuşnic

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.