Caravana cărţii BookLand  a revenit la Cluj-Napoca pentru al treilea an consecutiv. Aceasta va poposi două săptămâni, între 28 mai şi 9 iunie, în Piaţa Mihai Viteazul, cu o ofertă de carte, muzica, film, jocuri şi momente artistice. Promotorul târgului, Sorin Lucaci, prezintă pentru Gazeta de Cluj ce face BookLand unic pe piaţa de carte din România şi cât mai citesc românii. Citiţi interviul integral pe www.gazetadecluj.ro.

 

Reporter: De ce v-ati gandit sa infiintati un nou targ de carte, cand deja piata aceasta este „ocupata”, iar apetitul romanilor pentru citit este atat de scazut?

 

Sorin Lucaci: In piata, in afara de BookLand sunt doar doua targuri de carte reprezentative: Gaudeamus si Bookfest. Restul sunt targuri ocazionale, fara a exista in acest sens o traditie a perioadelor de desfasurare. Ca sa folosesc o sintagma a pietelor de desfacere noi suntem intr-un „ocean albastru”, adica nu avem  concurenta la nivel national. Suntem singura Caravana de carte care acopera aproape toata suprafata tarii. De aceea am si fost primiti cu mult entuziasm. La capitolul librarii online, pentru ca avem si o librarie online, www.book-land.ro, intr-adevar ne aflam intr-un ocean rosu, adica exista o concurenta acerba, careia incercam sa-i facem fata cu brio.

Apetitul romanilor pentru lectura a scazut dramatic din cauza promovarii internetului, din cauza crizei economice, din cauza lipsei de educatie si a lipsei  deprinderii firesti de a citi, si, bineinteles, a altor factori de natura psihosociala.

 

Rep.: Cum si cand a luat nastere Caravana BookLand?

 

S.L.: BookLand a luat naştere in anul 2011, ca o alternativă viabila la târgurile de carte existente deja pe piaţa românească, iar in 2012 s-a pozitionat drept cel mai de anvergura proiect de acest gen din Romania, atat din punctul de vedere al acoperirii geografice, cat si al duratei. Initiativa noastra culturala a fost primita in toate colturile tarii, cu entuziasm si curiozitate, in acelasi timp. Anul trecut am fost prezenti in 39 orase – am pornit la drum pe 6 Martie la Giurgiu si ne-am oprim abia pe 24 Decembrie 2012 la Bucuresti .

BookLand este un concept unic in Romania: targ urban de carte, in stil pop-up, organizat in spatii deschise si primitoare, piete centrale, parcuri. Coborand cartea din turnul de fildes, motto-ul dupa care se ghideaza este: „BookLand vine acolo unde oamenii sunt deja. Nu-i cheama, ci ii urmeaza!”

 

Rep.: Ce reprezinta in esenta acest targ de carte?

 

S.L.: BookLand este un targ inedit, atipic, neconvenţional, un târg pe care, vreau să cred, şi l-au dorit mulţi români. Este o caravană care, anul acesta (2013) străbate 19 oraşe ale ţării, timp de 42 de saptamani şi care suplineşte atat absenta celorlalte targuri de profil, cat si  lipsa fizica a librariilor din ţară, multe desfiinţate sau intrate în insolvenţă în ultimii ani, atât din cauza crizei, cât şi din cauza scăderii apetitului românilor pentru lectură. Din acest motiv am creat şi o librarie online (www.book-land.ro) care să rămână conectată în permanenţă la nevoia iubitorilor de carte, din fiecare oras al tarii. Cititorii isi pot comanda titlurile dorite si prin intermediul acestei librarii virtuale. Primul oras cu care am deschis stagiunea 2013 este Oradea, incepand cu 5 martie, si inchidem periplul cultural pe 23 decembrie 2013, la Bucuresti. La prima editie din 2011 editurile au fost sceptice, dar cand au vazut ca am transformat targul de carte intr-o caravana nationala, le-a revenit zambetul pe buze. Mai ales ca noi oferim servicii integrate editurilor, noi depozitam cartea, noi o înfoliem, noi montăm, noi demontam standurile, apoi partea de merchandising, noi oferim consiliere la stand, noi incheiem parteneriatele media cu presa locala si nationala, noi angajam colaboratori pe perioada determinata pentru a oferi informatii in cadrul targului, este un efort urias in spatele acestui proiect. Pentru ca ii urmam pe oameni, acolo unde acestia se duc, si pentru ca promovam prin toate actiunile noastre de marketing, comunicare si PR lectura si cartea la nivel national, consider ca avem cea mai grea dar si cea mai frumoasa sarcina din piata de carte.

As vrea sa mentionez foarte buna colaborare de anul acesta cu trupa Partizan, ei ne-au oferit muzica si imaginea lor pentru promovarea Caravanei BookLand, si bineinteles ca ne promovam reciproc.

Rep.: Ce aduce nou libraria online book-land.ro pe langa alte site-uri de profil?

 

S.L.: In primul rand, faptul ca noi avem la prima comanda online transportul gratuit, avem tot felul de incentives, cadouri la fiecare comanda minima de 50 lei, bilete la film, teatru, concerte. In afara de asta, venim cu tot felul de promotii, venim cu preturi bune. Mergem pe promotii, dar nu pe discounturi foarte mari cum fac concurentii nostri, care ajung sa vanda cartea cu un leu sau doi lei, facand promotie la promotie. Nu poti, pentru ca in felul asta nu ai sa reusesti niciodata sa cultivi omul, sa-i starnesti curiozitatea si sa-i redeschizi apetitul spre lectura. Nu mergi numai pe cantitate, trenuie sa il faci pe om sa inteleaga ca si cartea si placerea lecturii are un pret, nu poate costa o carte cat un covrig, ca nu ai facut nimic, sa mergi numai pe ideea de reducere.

 

Rep.: Este al treilea an de caravană, de periplu cultural prin toată ţara. Ce aduce inedit şi atractiv acest târg în comparaţie cu celelalte?

 

S.L.: În plus faţă de celelalte târguri aducem tocmai această noutate, faptul că încercăm să acoperim o mare suprafaţă din teritoriul ţării, să-i urmăm pe toţi iubitorii de carte, oriunde s-ar afla. Traseul generos al Caravanei şi evenimentele organizate în cadrul târgului, zic eu, fac diferenţa. Caravana BookLand organizeaza in fiecare oras unde poposeste, multe evenimente artistice si culturale: lecturi publice cu scriitori locali, expozitii de pictura si sculptura, momente artistice realizate de copiii de la Scolile Populare de arta, de la Palatul Copiilor, de elevi de la liceele de arta, tineri actori de la teatrele de papusi, etc. Iar în raport cu librăriile existente, încercăm prin calitatea si diversitatea titlurilor prezentate să facem această diferenţă.

Pe parcursul Caravanei BookLand prin ţară, am avut ocazia de a cunoaşte oameni minunaţi, dornici să ne ajute în demersul nostru cultural de mediatizare şi promovare a cărţii. Poeţi, prozatori, critici literari, pictori, preşedinţi de filiale ale Uniunii Scriitorilor sau Artiştilor Plastici din România. As enumera cativa din Moldova, atat de dragi mie: Carmen Veronica Steiciuc, un extraordinar organizator de evenimente culturale si festivaluri literare, Gheorghe Neagu de la Oglinda literara din Focsani, Lucian Manailescu de la Buzau, Constantin Marafet din Rm. Sarat, organizatorul Festivalului de creatie literara Titel Constantinescu, d-na profesor universitar Mihaela Garlea din Iasi, dar si promoteri culturali din Ardeal, dl. Dorel Cosma, directorul Centrului Cultural G. Cosbuc din Bistrita Nasaud si multi altii. Sper sa nu supar pe nimeni daca nu i-am enumerat pe toti. Sunt convins ca si in 2013 vom gasi aceeasi deschidere si receptivitate, din partea comunitatilor culturale locale, din partea oamenilor de cultura, de a organiza evenimente artistice si culturale in fiecare locatie, unde va poposi Caravana BookLand.

 

Rep.: Cum vi se pare piata de carte din Romania? Cum se descurca editurile in aceste vremuri de restriste?

 

S.P.: Piata de carte din Romania este insuficient structurata si valorificata. Este o piata cu potential, in continua miscare, editurile fac eforturi disperate pentru a-si conserva resursele si portofoliul de titluri, pentru a trece cu bine peste aceasta perioada foarte dificila din punct de vedere financiar. Din pacate industria cartii din Romania nu este la fel de profitabila ca cea din tarile dezvoltate: Germania, Franta, Anglia. Iar criza financiara a atins fara doar si poate si domeniul cartii. Putem spune cu siguranta ca piata de carte este in declin, si asta se reflecta si in activitatea targurilor de profil. Un sondaj realizat de Institutul Român de Studii Sociale (IRSS) arată nişte rezultate ingrijoratoare: peste jumătate din populaţie nu a terminat de citit nici o carte în 2012. Altfel spus, in medie, finlandezii cheltuiesc 11,3% din veniturile salariale pentru zona de cultura (carti, teatru, film, opera, vernisaje, expozitii de pictura sau sculptura) si se afla pe locul intai. Iar pe locul doi se afla maltezii! Britanicii se plaseaza de abia pe locul cinci, iar nemtii pe zece! Pe ultima pozitie se afla romanii! Ei chetuiesc mai putin de jumatate decat ocupantii primului loc!

De asemenea studiul Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES) arata ca aproape un sfert dintre romani n-au mai citit o carte de ani buni. Lipsa timpului pentru lectura, si a timpului in general, accesul la alte surse de informare (tv, radio, internet, etc.)  lipsa banilor, lipsa unei educatii, a unei deprinderi in ceea ce priveste lectura, sunt cateva din motivele care ne fac pe noi, romanii, sa citim mai putin decat vecinii nostri. Pe de alta parte, se pare ca cel mai mult citesc românii cu vârste cuprinse între 36 şi 65 ani şi preferate sunt romanele, deci tot beletristica este pe primul loc in preferinte, potrivit studiului.

 

Rep.: Financiar vorbind, este un targ de carte o afacere buna? Daca ar trebui sa convingeti un om sa citeasca, ce i-ati spune?

 

S.P.: Financiar vorbind, un targ de carte nu este o afacere profitabila. Cu siguranta nu te poti imbogati doar din vanzarea de carte. Un targ de carte poate fi, cel mult, o pasiune, dar o pasiune foarte mare, trebuie sa iubesti cartea ca sa faci asemenea sacrificii, iar noi cei de la BookLand, si aici vreau sa multumesc intregii echipe, iubim cartea, indiferent ca o gasesti in forma tiparita sau digitala. Ganditi-va ca toata piata de carte din Romania este de 50 milioane de euro, echivalentul pietei de bauturi energizante in Romania. Sunt 900 de edituri in Romania, din care 200 sunt foarte active. Cea mai mare cifra de afaceri a unei edituri respectabile nu depaseste 3 milioane de euro. Din totalul pietei de carte din Romania, un mic procent inseamna carte electronica (e-book, e-readere) aproape o mie de titluri. Pe piata cartii din Romania se vehiculeaza aproximativ 45000 de titluri, in Caravana luam 6 – 7000 de titluri din cele mai populare.

Sa conving un om sa citeasca? Numai prin lectura, prin informatie, prin instruire poti fi un om liber. Pentru a se dezvolta plenar, pentru a deveni OM CHEIE, imi place mult sintagma asta, trebuie sa te instruiesti permanent, sa citesti sa fi conectat la la izvorul intelepciunii universale, stiu ca suna putin pompos, dar degeaba ai o caruta de bani, daca tu nu ai evoluat ca OM. Banii reprezinta un surogat.

Imagineaza-ti un om foarte bogat, si unde singura lui avutie sunt banii, casele, masinile, iar peste noapte le-ar pierde pe toate. Acest om fara o motivatie interioara, fara intelepciune, isi pierde orice resort, orice punct de sprijin. De ce? Pentru ca motivatia lui era exterioara, banii, partea materiala. A pierdut niste parghii care il tineau ancorat in realitate.

 

Rep.: În ce oraşe aţi avut cele mai bune vânzări in 2012, cel mai mare succes?

 

S.L.: Cel mai mare succes, de departe, l-a reprezentat Braşovul. Într-adevăr este un oraş turistic şi asta s-a văzut în numărul foarte mare de vizitatori care au trecut pragul Caravanei BookLand, in Piata Sfatului. După Brasov, aş putea să menţionez într-un fel de top, Timişoara, Bucureşti, Cluj, Constanţa, Baia Mare.

 

Rep.: Ce tip de carte se vinde cel mai bine la targul dvs.?

 

S.L.: Beletristica in proportie de 44% (in general literatura universala contemporana de la editurile Corint si Leda), dar si SF, de la editura Nemira, carti de spiritualitate de la editura Herald, cartile pentru copii (povesti) de la editurile Corint Junior, Aramis si Anteea dar si cartile educative au o pondere semnificativa, 27%; parintii aloca bugete considerabile pentru cartea scolara si educativa. Apoi cartile pentru mamici, cartile de parenting “Cum sa crestem un copil sanatos”, “Dezvolta increderea in sine a copilului tau”, cd-uri si dvd-uri, precum si carti aspirationale, motivationale, psihologie si de dezvoltare personala de la Editura Trei. O pondere de 17% o au cartile cu profil economic: business, marketing, comunicare si relatii publice, management de la editurile Brandbuilders si Business Tech.

 

Rep.: Ce asteptari aveti pentru anul 2013?

 

S.L.: Avem asteptari foarte mari in 2013, mai ales ca am schimbat putin strategia de promovare a cartii. Spre deosebire de anul 2012, in 2013 vom poposi cate doua saptamani in fiecare oras, timp suficient, spunem noi, pentru iubitorii de carte sa ne viziteze. De asemenea in trei sferturi din locatii vom fi prezenti in piatete si parcuri, spatii neconventionale si in acelasi timp foarte accesibile publicului cititor. Ne dorim sa satisfacem dorinta de cultura si, implicit de lectura a tuturor booklanderilor, speram sa nu-i dezamagim. Venim cu peste 6000 de titluri de la 100 de edituri, deci o oferta consistenta de carte, muzica, film si jocuri.

 

Rep.: Ce proiecte pregatiti si ce planuri de viitor aveti in legatura cu proiectul Bookland?

 

S.L.: Dezvoltarea si implementarea proiectelor pe libraria online, foarte multe evenimente si foarte multi vizitatori pe care incercam sa ii aducem in Caravana pe unde poposim, continuarea proiectului cu CFR calatori, Povestea cartilor calatoare, tot felul de asocieri si parteneriate media si culturale, speram sa le ducem pe toate la bun sfarsit.

Am avut o discutie cu cei de la Vreaubilet.ro pentru o colaborare si discutam de un parteneriat, care mie mi se pare senzational, speram sa il ducem la bun sfarsit pentru ca este unic in genul acesta de asociere, ne dorim ca la fiecare spectacol, pe care il vor avea, de exemplu, la Sala Palatului, unde vor fi trei patru mii de oameni sa oferim cate o carte. Adica omul cand isi cumpara un bilet sa primeasca si o carte, in general beletristica, pentru ca beletristica are ponderea cea mai mare.

Revenind la Caravana, de data aceasta ne-am schimbat un pic strategia de comunicare, in sensul ca in loc de 40 de orase vom avea 20 de orase. Am selectat cu mare atentie orasele respective, sunt centre universitare, comerciale, e vorba de Arad, Oradea, Timisoara, Cluj, Sibiu, Baia Mare, Targu Mures, Brasov, Constanta, sunt orase cu potential mai mare decat orase gen Alexandria, Slatina, unde vanzarile noastre anul trecut au fost foarte mici. Vom sta tot 42 de saptamani, intr-o  proportie mare  nu vom mai merge in malluri, vom merge in piatete, pasaje pietonale, parcuri pentru ca au un trafic mult mai bun si ne asteptam la un aflux mai mare de cititori si vizitatori.

Ii asteptam pe toti clujenii in Piata Mihai Viteazul, cu o oferta impresionanta de carte, muzica, film si jocuri pana duminica, 9 iunie.

Vrem sa multumim pe aceasta cale Primariei Municipiului Cluj Napoca pentru deschiderea si sprijinul acordat realizarii acestui eveniment cultural.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.