Asistăm la cea mai mârşavă amestecătură de manipulare, corupţie, lăcomie, prostie şi interese oculte, după scandalul global generat de Cambridge Analytica cu ajutorul reţelelor de socializare, adică cu ajutorul celui mai eficient instrument de manipulare în masă. Atât de eficient, încât poate distruge democraţia. Scandalul este abia la început, noi amănunte meschine continuă să apară, mai ales după ce a ieşit la iveală faptul că scandalul SCL/Cambridge Analytica are ramificaţii şi în România.
S-a aflat că firma Cambridge Analytica s-a folosit de date personale din reţeaua Facebook, date ce ulterior au fost folosite pentru influenţarea rezultatelor unor alegeri extrem de importante pentru mersul lumii, cum ar fi referendumul pentru Brexit sau alegerile prezidenţiale din America, în sprijinul lui Donald Trump. Compania privată cu proprietari britanici şi americani, specializată într-o gamă largă de servicii de consultanţă şi publicitate electorală (dacă putem numi aşa manipularea grosolană) s-a folosit de o echipă de psihologi şi cercetători, dezvoltând algoritmi de segmentare profilelor psihologice ale alegătorilor americani pentru a le putea influenţa deciziile electorale prin mesaje personalizate conform profilului lor. Pentru a putea folosi programele dezvoltate, compania a utilizat o cantitate uriaşă de date personale provenite din reţeaua Facebook şi accesate fără autorizaţie.
La baza întregului scandal stă Cambridge Analytica, o subsidiară a Strategic Communications Laboratories (SCL). Între SCL Social (parte a SCL Group) şi renumita companie de consultanţă politică din Washington, Andreae & Associates s-a semnat un contract ce vizează lupta anticorupţie din România, contract depus în 17 martie 2017 la Departamentul de Justiţie al SUA. Pentru toate aceste servicii, misteriosul angajator român a plătit 60.000 dolari pe lună, subiect despre care am scris pe larg în ediţia trecută.
De la anticorupţie, la politică
După ce scandalul privind practicile ilegale ale companiei SCL şi Cambridge Analytica a deputat în întreaga lume, la Departamentul de Justiţie al SUA s-a depus în 13 februarie 2018 un ”amendament” la contractul încheiat între SCL şi firma de consultanţă americană Andreae & Associates ce luase ca ţintă lupta anticorupţie din România. Cele două companii au simţit nevoia să modifice declaraţiile contractului iniţial şi să înregistreze pe 13 februarie 2018 la Divizia de Securitate Naţională/ Unitatea FARA o “corectură/amendament”, astfel că iniţialul contract ce luase ca ţintă lupta anticorupţie din România viza de fapt altceva. Mai precis, potrivit documentului depus, Andreae & Associates susţine că prin contract a cercetat politica externă americană în legătură cu eforturile anticorupţiei din România şi a sfătuit SCL Social despre modalităţile prin care pot să-şi promoveze obiectivul lor privind mecanisme mai puternice de combatere a corupţiei.
Astfel, pentru 2018, cele două companii îşi anunţă o nouă colaborare, nu mai prezintă datele contractului, dar firma americană de lobby susţine că în colaborare “agenda” maşinăriei de “psy ops”, SCL Social, a devenit una “politică”, dezvăluie Sorina Matei.
S-a încercat intrarea în joc a PSD
Facebook a pierdut în scandalul pornit de la Cambridge Analytica. A pierdut bani şi imagine, iar în tot scandalul a ajuns să fie pomenit şi PSD, iar primul care a menţionat numele partidului în cotextul Cambridge Analytica a fost Rupert Wolfe Murray care susţine că ar fi fost contactat de Mark Turnbull, unul dintre directorii SCL. Murray susţine că a refuzat implicarea pe motiv că n-ar fi dorit să-şi strice imaginea. După înregistrarea cu camera ascunsă pe care televiziunea au difuzat-o cu Alexander Nix ,director executiv Cambridge Analytica, în care acesta se lăuda că au avut o operaţiune sub acoperire într-o ţară din Europa de Est, iar Murray s-a gândit că este România.
L-a întrebat şi pe Turnbull dacă a câştigat vreun contract cu PSD. „El a spus că n-a lucrat pentru niciun partid politic din România“, a menţionat Murray. De altfel şi jurnaliştii britanici recunosc la finalul articolului despre Murray că nu este clar dacă firma Cambridge Analytica a avut vreun rol în alegerile parlamentare desfăşurate în România în decembrie 2016, câştigate de PSD. De altfel, şi Liviu Dragnea a negat că ar fi apelat la serviciile Cambridge Analytica.
Rupert Wolfe Murray este prezentat în ştirile de actualitate ca fiind un consultant britanic, însă acesta se prezintă pe contul său de Twitter ca fiind jurnalist, scriitor şi manager de proiecte şi a publicat de-a lungul timpului mai multe editoriale în Dilema Veche şi Hotnews. Nu am aflat deocamdată ce îl recomandă pe britanic pentru a lucra cu PSD. Evz.ro scrie că CV-ul lui Rupert Wolfe Murray nu are nicio legătură cu strategiile politice, publicaţiile în care a scris în Româna fiind puternic antipartidul aflat azi la putere.
Scoate-te de pe tabla de şah!
Deci, cam aşa arată o manipulare profesionistă, iar indiferent de ce afinităţi politice ai şi de care parte a baricadei te situezi, atunci când faci o alegere, ai grijă să o faci cu creierul tău. Chiar dacă nu ai crede că tocmai tu că ai fost/ai putea fi captivul unor profesionişti în manipulare, a unor oameni care te folosesc într-o luptă în care poate nici măcar pion nu eşti, lasă-mă să îţi arăt un fragment din declaraţia lui Christopher Wylie, data scientist al Cambridge Analytica care a povestit cum funcţiona maşinăria de PSYOPS a SCL/Cambridge Analytica:
“Da, a fost un experiment grosolan şi lipsit de etică. Pentru că te joci cu o ţară întreagă. Mecanismele psihologice ale unui întreg stat, fără consimţământ şi fără ştiinţă. Şi nu doar că te joci cu mecanismele psihologice ale unei întregi naţiuni dar te joci cu mecanismele psihologice ale unei întregi naţiuni în contextul unui proces democratic. Cambridge Analytica este o maşină de propagandă full service, de control al informaţiei (…).
Dacă vrei să schimbi politica, întâi trebuie să schimbi cultura şi cunoştinţele oamenilor. Pentru că politica este generată de percepţiile oamenilor. Şi ceea ce am spus eu a fost că dacă vrei să schimbi cunoştinţele oamenilor trebuie mai întâi să înţelegi care sunt pilonii care generează aceste cunoştinţe.
Oamenii sunt aceşti piloni. Deci dacă vrei să schimbi politica, mai întâi trebuie să schimbi oamenii în scopul de a le modifica percepţiile şi cunoştinţele (…).
Aveau aplicaţii speciale pe Facebook care nu doar că strângeau datele, informaţiile personale ale celor care foloseau aplicaţia sau şi-o instalau, dar colectau informaţiile întregii reţele de prieteni ale celor care dădeau click pe aplicaţie. Dacă doar tu foloseai aplicaţia de pe Facebook, noi nu îţi ştiam doar informaţiile tale ci şi ale tuturor prietenilor tăi. Am avut nevoie ca aplicaţia să fie atinsă de câteva sute de mii de persoane ca să ne extindem pe toată reţeaua de socializare şi ulterior toţi utilizatorii americani ai Facebook. Oamenii nu ştiau nimic. Dacă eşti prieten cu cineva pe Facebook care folosea aplicaţia, habar n-aveai că ţi-am extras toate datele. Şi când vorbesc de date, mă refer la absolut tot ce este pe un profil Facebook al unei persoane. Statusuri/postări, comentarii, likeuri, mesaje private, tot.
Ţinta noastră a fost să strângem toate aceste date şi să realizăm acest experiment. Am strâns datele a 50-60 milioane de oameni în 2, maximum 3 luni (…).
Am cheltuit milioane de dolari pentru colectarea datelor de la zeci de milioane de oameni şi conturi şi aceste conturi au fost baza algoritmului care a devenit fundaţia întregii afaceri Cambridge Analytica. Compania însăşi a fost fondată pe folosirea informaţiilor Facebook. Ţi-am colectat datele şi le-am folosit pentru a te ţinti într-un mod în care nu ştii, nu-l vezi şi pe care nu-l vei înţelege. După ce strângeam datele tale ştiam la ce mesaje vei reacţiona, fie că e vorba de reclame, teme de discuţie, de tonalitate. Aşadar, ştiam la ce reacţionezi şi cum vei folosi, cum vei consuma această reacţie. Şi de câte ori trebuie să fii atins cu aceste mesaje ca să-ţi schimbi percepţia vizavi de cum gândeşti în legătură cu un lucru.
Pe lângă data scientists, psihologi, strategi, aveam şi o întreagă echipă de creaţie, designeri, videografi, fotografi. Ei apoi creau acel conţinut, conţinutul era trimis ulterior echipei care făcea targhetarea care o injecta în Internet. Ei creau siteuri cu un anumit conţinut la care reacţionai, creau bloguri, tot ceea ce credeam noi că te va face pe tine să fii receptiv, să reacţionezi, să îţi schimbi părerea.
Noi am creat conţinut pe Internet şi apoi îi ajutam pe cei care i-am ţintit să găsească acest conţinut. Şi vedeau, şi găseau, şi dădeau click, şi apoi intrau toţi în gaura iepurelui până începeau să gândească altfel.
Decât să faci asta în public şi să spui ce crezi şi să speri că oamenii te ascultă, prin această metodă am şoptit în fiecare ureche a fiecărui alegător. Şi i-am şoptit ceva unui alegător, altceva altui alegător, în funcţie de problemele şi percepţiile pe care le aveau până când le-am schimbat (…)”.
Iar în încheire îţi recomand să te scoţi de pe tabla de şah, iar dacă nu, măcar dă-i şah mat la rege!