Conform anunţului făcut de Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova, la începutul acestei săptămâni ar trebui să se rezilieze contractul cu americanii de la Bechtel dar să fie făcută publică şi suma cu care statul va fi amendat pentru această renunţare la contract. În acelaşi timp, la Ministerul Transporturilor au început o serie de demersuri pentru alegerea altor firme care să construiască autostrăzi, însă peste această procedură este în “silentio stampa”.

 

La sfârşitul săptămânii trecute, ministrul Dan Șova a declarat că la începutul acestei săptămâni statul român va rezilia contractul cu Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania.

„Luni se încheie torul! Avem cinci părţi din autostradă neterminate. Trebuie să le licităm şi să le construim în acelaşi timp, pentru că nimeni nu va fi interesat doar de o singură parte. Asta va fi o mare problemă, să construim în acelaşi timp cele cinci părţi”, a declarat oficialul. La 12 mai Şova a afirmat că încheierea contractului cu Bechtel este „o chestiune de zile” şi că suma pe care o mai are de plătit statul român „va fi o surpriză plăcută”. Oficialul a adăugat că a discutat cu 4-5 companii de construcţii mari la nivel internaţional interesate să participe la acest proiect, iar după încheierea contractului cu Bechtel va fi realizat un nou studiu de trafic, care să ilustreze situaţia actuală pe respectivul traseu. Pe de altă parte, întârzierea atribuirii contractelor de autostrăzi ar putea amâna şi momentul în care CNADNR va fi divizată în două noi entităţi, o companie de autostrăzi şi una de drumuri naţionale. Împărţirea nu va avea loc însă mai târziu de 1 ianuarie 2014, când începe exerciţiul financiar 2014-2020 al Uniunii Europene, potrivit unor informaţii oferite anterior de ministrul Dan Şova.

 

Atribuiri “secrete”

 

În acelaşi timp, procedurile de atribuire a 100 de kilometri de autostrăzi, cu o valoare estimată la circa 900 de milioane de euro, au fost tergiversate de o perioadă mult prea îndelungată de evaluare a ofertelor, precum şi de finanţările extrem de mici alocate infrastructurii. Acesta este cel mai mare calup de tronsoane de autostrăzi scos la licitaţie în ultimii doi ani. În 2011, peste 180 de kilometri de autostrăzi cu o valoare de 1 miliard de euro şi-au aflat câştigătorii, după circa două luni de evaluare a ofertelor. „S-au făcut atribuirile de contracte“, a spus ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură Dan Şova, pentru Ziarul Financiar. El a afirmat că le va solicita subordonaţilor de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) să trimită un comunicat de presă cu numele câştigătorilor, dar acest lucru nu s-a mai întâmplat. Singurul care şi-a aflat constructorii până acum este ultimul, Gilău – Nădăşelu, care va fi realizat de Spedition UMB şi Tehnostrade, firme controlate de Dorinel Umbrărescu. Totodată, firmele lui Umbrărescu au câştigat şi contractul pentru autostrada Timişoara-Lugoj, lot 2, însă în urma contestaţiilor CNADNR este obligată să continue procedura de reevaluare a ofertelor, potrivit Gândul.

 

Crina Crainic

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.