Consiliul Județean Cluj a lansat un nou proiect, vizând „Modernizarea și reabilitarea drumului județean DJ. 108 C Mănăstireni – Călata – Mărgău”, între km 36 + 0.50 și km 59, însemnând, așadar, 22.950 km. Singura problemă e reprezentantă de faptul că licitația încă nu poate fi demarată, din cauza „ilegalităților” din documentația caietului de sarcini, ori cel puțin asta contestă două firme fantomă: FQ BIOMAX CONSTRUCT SRL și TRIOARDECRIJ SRL. Reporterii Gazeta de Cluj au descoperit ce planuri se ascund, de fapt, în spatele acestor „afaceri” și cât de bine i-ar prinde fiecăruia dintre noi să aibă un soț sau o soție în ADR, pentru succes financiar garantat.

N-ai nicio șansă la licitație? Anuleaz-o!

FQ BIOMAX CONSTRUCT SRL este o firmă condusă de Șanta Adriana Maria, care avea, în 2020, doar 11 angajați. A contestat autorizația de construire nr. 154/19.04.2021 (modernizarea și reabilitarea drumului), pe motiv că ar fi fost emisă ilegal și că documentația caietului de sarcini trebuie refăcută. Motivul real? Este simplu – contestarea era singura soluție de stopa procesul începerii licitației. De ce? Pentru că BIOMAX, cu 11 angajați și nicio licitație câștigată, nu ar fi avut șanse să „prindă” loc la reabilitarea drumului. Probabil este vorba despre un plan al șantajului clasic, pe modul „renunț la contestație, ca să-ți poți începe licitația, dar mă bagi și pe mine”. Ei bine, de această dată, însă, lucrurile stau puțin diferit, fiindcă escrocii nu s-au pus cu cine trebuie – se poate cumva ca doamna Șanta să fi omis că autoritățile de administrație județeană știu mai mult decât trebuie, ori măcar își folosesc neuronii într-un mod mai productiv decât cei care umblă cu înșelăciunile pe la spate.

Strategii eșuate, sau când 2 la 1 nu mai constituie un avantaj

În dosarul 3855/117/2021*, Consiliul Județean Cluj face lumină asupra întregului caz, dându-le practic judecătorilor „soluția” mură-n gură: „Autoritatea contractantă a constatat faptul că administratorul legal al SC FQ BIOMAX CONSTRUCT SRL, este dna ȘANTA ADRIANA, care întâmplător sau nu este soția dlui ȘANTA CĂTĂLIN, acesta din urmă fiind ofițerul de monitorizare din cadrul ADR care urmărește modalitatea de implementare, derulare și rambursare a contractului de finanțare semnat între  UAT-JUDEȚUL CLUJ și ADR, și care vizează fondurile nerambursabile care se vor utiliza pentru modernizarea drumului județean 108C. 

Relația de soț-soție între cei doi, respectiv dna. Șanta Adriana și dl. Șanta Cătălin, a fost confirmată telefonic de către dnul Șanta.

Totodată, acesta a confirmat în cadrul convorbirii telefonice faptul că în eventualitatea în care societatea administrată de către soția dumnealui ar fi câștigătoarea unei Licitații publice al cărei obiect este finanțat din fonduri europene, ar exista o situație de conflict de interese.

Drept pentru care ajungem la concluzia că SC FQ BIOMAX CONSTRUCT SRL, chiar dacă ar putea câștiga o astfel de licitație publică, nu ar putea duce la bun sfârșit contractul de modernizare al drumului Județean 108C.

Mai mult decât atât, dorim să învederem Consiliului că există suspiciunea rezonabilă, conform căreia dna Șanta Adriana ar fi putut avea acces la informații suplimentare care țin de documentele și faza în care se găsește licitația publică, înainte de publicarea acesteia în SEAP, având în vedere că între UAT CLUJ – Județul CLUJ și ADR, în speță dl. Șanta Cătălin, a existat o corespondență ce a vizat toate expertizele tehnice efectuate, precum și stadiul pregătirii documentației pentru lansarea licitației publice având ca obiect „Modernizarea și reabilitarea drumului județean DJ 108 C Mănăstireni – Călata – Mărgău, între km 36+050 – km 59+000, L=22.950 km”, din cadrul proiectului SMIS 125110.”

Așadar, strategia familiei Șanta este una bine pusă la punct, simplă și concretă, reprezentând calea rudimentară către un trai prosper: soțul este cel care aprobă documentația; în acest caz, caietul de sarcini este avizat de el, apoi intră în scenă soția, care, cu detalii extra, o contestă. 

Soțul potrivit, la momentul potrivit, te poate umple de bani

Nu este pentru prima dată când cei doi se folosesc de astfel de strategii mizere de „auto-finanțare”! În noiembrie 2018, BIOMAX a câștigat un proiect de investiții co-finanțat prin Fondul European de Dezvoltare Regională, adică o mică atenție de la soțior. „FQ BIOMAX CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Municipiul Cluj Napoca, Str. Alverna, nr. 77,, ap. 20 județul Cluj, și Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice în calitate de Autoritate de Management și Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest în calitate de Organism Intermediar, au semnat la data de 22.05.2018 contractul de finanțare nr. 2139/22.05.2018, în valoare totală de 1.326.215,73 lei; în perioada de implementare au fost atinse următoarele rezultate: achiziționarea de echipamente performante și inovative pentru dezvoltarea activității, creșterea numărului de angajați, optimizarea funcționării fluxurilor tehnologice, minimizarea la sursă a deșeurilor generate, asigurarea accesului de către persoane cu dizabilități și angajarea de persoane din categorii defavorizate. Proiectul, care  a fost finanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020, Axa Prioritară 2„Îmbunătățirea competitivității întreprinderilor mici și mijlocii”, Prioritatea de investiții 2.1 – „Promovarea spiritului antreprenorial, în special prin facilitarea exploatării economice a ideilor noi și prin încurajarea creării de noi întreprinderi, inclusiv prin incubatoare de afaceri”, și a fost implementat în perioada 01.01.2017 – 31.08.2018, în Municipiul Cluj Napoca, Str. Voroneț, nr. 85E, județul Cluj. 

Valoarea totală a proiectului a fost de 1.326.215,73 lei, din care valoarea finanțării nerambursabile este de 891.240,00  lei, după cum urmează: din Fondul European de Dezvoltare Regională – 757.554,00 lei şi Bugetul Naţional – 133.686,00 lei.”

Cu siguranță cei doi soți ar trebui să lucreze mai mult la logistică și planificare, întrucât e clar că a mai fost cineva care a mirosit ceva putred la mijloc – BIOMAX a (mai) fost cercetată penal, după cum reiese din dosarul 14018/211/2020, din cadrul Judecătoriei Cluj-Napoca: „Solutia pe scurt: În baza art. 318 al 14, 15 C.pr.pen., admite cererea de confirmare a ordonanţei de renunţare la urmărire penală formulată de Parchetul de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca. Constată legalitatea şi temeinicia ordonanţei de renunţare la urmărire penală emise în dosarul nr. 378/P/2019 al Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca. Hotărârea se comunică persoanelor menţionate în dispozitivul ordonanţei. Cheltuielile judiciare avansate de stat rămân în sarcina acestuia. Definitivă. Pronunţată în şedinţa camerei de consiliu din 25.02.2021. Document: Încheiere finală camera consiliu  657/2021  25.02.2021”. Poate de această dată, cu ajutorul Consiliului Județean, familia Șanta nu va mai scăpa ca prin urechile acului.

Aceeași strategie este folosită (probabil strict la nivel de șantaj) și de firma TRIO ARDECRIJ SRL. Administratorul firmei este Crijan Felician Dănuț, cercetat penal în mai multe dosare, pentru constituirea unui grup infracțional organizat, ori, mai pe șleau, evaziune fiscală, întrucât, în dosarul 115/102/2018 de la Tribunalul Mureș, Ministerul Finanțelor Publice – ANAF constituie partea vătămată.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here