Pornind de la un articol publicat pe site-ul maszol.ro, care, în estență, spune cam așa: ”Se pare că nici municipalitatea, nici antreprenorul nu se grăbesc să înceapă săpăturile arheologice, care reprezintă o condiție prealabilă pentru construcția metroului. În plus, una dintre stații este planificată pentru Piața Mare, care va fi aproape imposibil de construit, deoarece ar distruge ruinele fostului forum roman.”- activistul clujean Szakats Isvan face uncomentariu extrem de acid și lucid pe megalomania Însuși Lui Primarului Emil Boc.

Când îi de tras mâțu’ de coadă și apoi de țâpat hoitul în curtea cuiva, Primăria Napocăi e campioană.

Că tu, clujene, mori în trafic cu zilele și anii, este un profan și conjunctural “apăi traba ta” – vorba lui Văru Săndel. În schimb, ca alegerile locale să nu-l prindă pe PNL cu orașul săpat la marea dizgrație electorală, e un necesar de-a dreptul sacru.

Se știe, nu poate nicio vină să prihănească Edilul. Trebuie și este găsit un fraier, pentru orice flop. Dar pe cine să cadă lungirea zamei cu “metroul”, până trec realegerile? Pe Muzeul Național de Istorie al Transilvaniei.

Mișcarea e dublu genială. pentru că cu Muzeul pe post de întârziac,

nu se dă deloc în concubinajul politico-economic (zămislit pe șantaje circulare) Primărie-Antreprenor, iar
Muzeul, instituție cu ștate vechi și pelea groasă de stat, duce lejer și acest damage.
Pe contract, Muzeul trebuie să facă descărcarea arheologică pe toată traiectoria vizată a “metroului” ÎNAINTE să înceapă săpăturile. Munca a 35 arheologi, full time, timp de vreo 9-10 luni. Dar contractul nu este nici măcar semnat.

[bucolic-pastoral] Da’ oare nu-l tăt puteu’ semna deja? Ba. Da’ nu.

Cum, da’ nu s-or vorovit oamenii ceia? D’apăi ba da, li s-o și fo’ promisă pă la început de vară.

Și, nimnic? Nimnic.

Să calculăm.

Primăria a dat ordinul de începere pe 1 septembrie. Passons peste mizilique-ul că contractul a fost semnat în luna mai.
Turcii cică o să facă toată proiectarea în 6 luni. Passons peste mizilique-ul că studiul de prefezabilitate prevedea 2 ani.
Să zicem că turcii o să fie gata cu proiectarea în martie 2024. Passons peste mizilique-ul numit “prima lopată în ianuarie 2023” – citat din Edil – care ne aruncă într-o întârziere de 14 luni adică 30% din timpul rămas pentu executarea lucrării din PNRR.
Deci chiar o să înceapă săpăturile în martie 2024, ÎNAINTE de sfintele realegeri? OSĂ, adică nici vorbă.

Contractul cu Muzeul e pe nicăieri. Până se semnează, e mijloc de septembrie. Apoi mai vin încă două săptămâni până mai dă si Ministerul Culturii cu semnătura, și abia APOI încep să lucre cei 35 de arheologi – prin octombrie 2023.
Din octombrie 2023, 10 luni înseamnă până-n buza lui august 2024. Deci mai trebuie ajutat doar un pic. Cu ce? Simplu. Mai o vreme proastă (se lucrază toată iarna), mai o mică complicație neprevăzută (vezi mai jos) și suntem după toate alegerile. S-a rezolvat? Lejer.

Iată și complicația aia mică. Dragii mei confrați români din subspecia verde, vedeți că excavatorașu’ lu Ediluț (care sapă gropuțe de 74 x 24 x 20m metri pă șentru) vă distruge taman acel Cel mai Măreț Vestigiv Mvltimilenar de Forvm Romanvm din Centrvm Aeivm Napocense, atât de dragă vouă, cică.

Boc tocmai își permite să facă pe vestigiile voastre ancestrale, ce n-a făcut Funar pe alea ungurești. Notați că a fost Patriotica Dumneavoastră Primărie care a ignorat propunerea arheologului boaghin Csók Zsolt ca să mai hâțâniți stația de pe Unirii o lecuțâ mai hacana, ca să nu vă bateți joc de taman trecutul vostru glorios, ab Imperatore Conditvm. Dar amu ghinion, v-o măcelăriți și pe asta – după Socliadă, Maniuiadă, și Racovițiadă – mintenaș un royal flush de autoumilire național-mazochistă, toate ab mânvm Aedilvm conditvm.

Și un bonus plus pentru toată lumea. Vedeți că din octombrie, iadul în trafic o să escaladeze la next level. Ca să lucreze arheologii, artera Calea Mănăștur va fi parțial închisă pe toată durata excavațiilor, până vară. Răsuflați? Vedeți că apoi se închide cu totu – că vin excavatoarele.

Iar pentru ca tragicomedia de cinstele să fie savurată complet,

care Cale va fi săpată? Din prințip, una proaspăt asfaltată, bineinteres.
Care e acea Cale proaspăt asfaltată, pe care Primarul se grăbește să se laude c-o dă ia amu ni în folosință? Taman Calea Mănăștur. Deci,
Pe care cale proaspăt asfaltată și abia dată-n folosință o va închide Edil și o va sparge? Pe Calea Mănăștur, evident.
Buluc, clujene, poate apuci să te mai dai și tu pe-acolo măcar odată.

Epilog de mai contează.

Că n-o să ai tu nici măcar 2 ani ca să sapi 7.5 km de tunele plus 9 stații cut and cover (de nici ozeniștii nu s-ar mai băga la așa o lucrare) mai contează?

Că doar îți îngrăși clientela cu câteva sute de milioane de euro (și apoi restul) mai contează?

Că doar îți violezi sistematic cetățenii cu priapismul ambiției tale politice, mai contează?

de Szakats Isvan

Articolul publicat de Maszol.ro:

La 1 septembrie începe planificarea pentru metroul din Cluj-Napoca. Contractul de construcție a fost semnat în luna mai de către administrația locală și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii cu un consorțiu format din compania turcă Gülermak, compania franceză Alstom și compania românească Arcada. Conform calendarului proiectului, consorțiul are la dispoziție 6 luni pentru a finaliza proiectarea, dar chiar dacă va respecta termenul, este practic imposibil să înceapă lucrările în martie 2024.

Motivul este că lucrările de construcție pot începe doar după ce se finalizează procedura de descărcare arheologică, care se așteaptă să dureze 9 luni, spune Zsolt Csók, manager de proiect și arheolog al Muzeului de Istorie a Transilvaniei. În cazul în care săpăturile sunt foarte bogate și vremea nu este favorabilă, săpăturile ar putea dura până la 10 luni. Pentru ca săpăturile să poată începe, consorțiul ar trebui să semneze un contract cu Muzeul de Istorie a Transilvaniei, dar acest lucru nu s-a întâmplat încă: “La începutul verii am fost informați că se pregătește contractul, dar de atunci nu au mai apărut imagini sau sunete”, a declarat Zsolt Csók pentru Maszol.ro.

Stație de metrou în interiorul zidurilor romane

Arheologii vor lucra la patru stații ale viitorului metrou: lângă Biserica Calvarul de la Mănăstirea Cluj, lângă fosta fabrică de bere, în Piața Mare, între Biserica Sfântul Mihail și Consulatul Ungariei, și în Piața Bocskai (Avram Iancu), între Teologia Protestantă și Catedrala Ortodoxă. Popasurile vor fi niște cutii de beton de 74 de metri lungime, 24 de metri lățime și 20 de metri înălțime, iar săpăturile vor dura mai multe luni, deoarece “din punct de vedere arheologic, sunt zone foarte complexe”.

O biserică din epoca lui Árpád este ascunsă sub asfaltul din piața principală, iar sub ea se află ruinele întregului forum roman. “Este îndoielnic dacă ar fi fost posibil să se construiască o astfel de săpătură masivă între zidurile romane”, spune expertul. Pentru aceasta ar fi nevoie de un certificat de salvare arheologică, ceea ce echivalează cu înlăturarea protecției juridice, iar un astfel de certificat este rareori emis pentru patrimoniul construit, explică Zsolt Csók. Din acest motiv, în calitate de autor al capitolului arheologic al studiului de fezabilitate, el a propus anterior ca oprirea din piața principală să fie mutată într-un loc în apropierea primăriei, dar municipalitatea a refuzat.

El a făcut o propunere similară pentru stația din Piața Bocskai, care a fost acceptată, mutând-o la 80-90 de metri de la locația inițială.

Este posibil ca săpăturile să determine unele modificări ale planului metroului, astfel că s-a decis ca săpăturile să fie efectuate în cele patru situri simultan, în paralel cu planificarea, iar construcția să înceapă doar după ce arheologii au terminat lucrările în fiecare sit.

La săpături vor participa toți arheologii muzeului, 35 de specialiști, precum și muncitori, excavatoare și camioane. Pe durata săpăturilor, traficul pe Calea Mănăștur și în centrul Clujului Napoca va fi închis parțial, detaliile urmând să fie stabilite de comun acord de municipalitate, poliție și antreprenor.

După ce va fi semnat contractul dintre consorțiu și Muzeul de Istorie a Transilvaniei, Ministerul Culturii va trebui să elibereze o autorizație pentru începerea săpăturilor. De obicei, eliberarea permisului durează două săptămâni, spune Zsolt Csók. Întrucât contractul nici măcar nu a fost semnat în acest moment, nu există practic nicio șansă ca săpăturile arheologice să înceapă înainte de luna octombrie, ceea ce ar trebui să se încheie în iunie sau, eventual, iulie anul viitor.

În interesul cui?

Pentru ca municipalitatea clujeană să primească cele 300 de milioane de euro alocate pentru metrou în Planul Național de Refacere (PNRR), primul tronson de 7,5 kilometri cu nouă stații trebuie să fie construit până în august 2026. Având în vedere acest lucru, nu este de mirare că antreprenorul și, probabil, administrația orașului, nu se grăbesc să creeze condițiile pentru ca lucrările să înceapă cât mai repede. Nu este exclus ca această urgență greu de înțeles să fie o strategie deliberată, determinată de interesul propriu.

Săpăturile arheologice vor necesita închiderea cel puțin a unei părți din cel mai aglomerat drum din Cluj-Napoca, iar lucrările vor necesita închiderea întregii lățimi a drumului. Traficul în oraș este deja problematic, cu congestii constante, iar aceste închideri vor crea condiții dezastruoase. Haosul din trafic ar putea submina grav popularitatea administrației orașului, care urmează să organizeze alegeri municipale în toamna anului 2024, iar Emil Boc este așteptat să candideze din nou pentru funcția de primar. Paralizarea traficului în timpul campaniei electorale ar putea fi un autogol uriaș, iar Boc este cu siguranță conștient de acest lucru. În această situație, ar putea fi recomandabilă amânarea discretă a proiectului, chiar dacă acesta costă 300 de milioane de euro, pentru că nu Boc sau PNL vor rămâne fără bani, ci orașul.

De asemenea, este greu de înțeles decizia administrației orașului de a reconstrui doar Calea Mănăștur, care va fi demolat în câteva luni, distrugând rezultatele proiectului și făcând din costurile acestuia o risipă de bani.

Felújították a Monostori utat, hogy pár hónap múlva feltörjék | A szerző felvétele

Procedura de achiziție publică a fost întârziată patru luni, iar primăria a fost nevoită să amâne încheierea contractului cu două luni din momentul în care s-a anunțat ce ofertant a fost câștigător.

Bineînțeles, nu este necesar ca metroul din Cluj-Napoca să urmeze cel mai aglomerat traseu din oraș și nici nu este necesar să se folosească o metodă de construcție deschisă. Aceasta din urmă înseamnă că tunelul de metrou nu va fi forat, ci va fi săpat și acoperit un șanț. Tunelul metroului din Cluj-Napoca se va afla la 8 metri sub suprafață.

Lungimea totală a metroului va fi de 19 km, cu 19 stații. Proiectul este estimat la 9 miliarde de lei și ar trebui să fie finalizat în 8 ani.

PS:Ne întrebăm noi, în locul autorului, chiar nu v-ați săturat de minciunile mitraliate de Emil Boc în spațiul public? De bătaia de joc pe care o face la adresa clujenilor de parcătoți aam fi iobagi pe plantația lui de la Răchițele? Atunci chiar că îl meritați!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.