Supermarketurile si hipermarketurile nu vor mai putea aplica sistemul promotiilor in magazine fara sa riste o amenda de pâna la 60.000 lei.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) atentioneaza ca începând cu luna mai, folosirea cuvântului “gratuit” în cazul promotiilor sau actiunilor de marketing va fi sanctionata cu amenzi foarte mari. Conform estimarilor din piata, aceasta masura ar putea aduce pierderi de zeci de milioane de euro.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatrilor si marile companii de retail se afla într-un conflict privind “produsele gratuite” care, de fapt, sunt conditionate de achizitionarea unui alt serviciu sau produs. Prin urmare, ANPC a anuntat ca va declansa controale pentru a sanctiona publicitatea înselatoare. În urma unui protest al patronatului din industrua alimentara Romalimenta, înca de la 1 februarie, autoritatea ar fi trebuit sa interzica promotiile care include cuvântul “gratuit”, însa negocierile cu retalierii au împins termenul de aplicare pâna în luna mai. Acestia declara ca orice campanie de publicitate în care este folosit cuvântul, de acum interzis, de la promotiile la suc, trei sticle plus una gratuit, pâna la dotarile gratuite pentru autoturisme, au fost pregatite cu luni înainte si au costat sute de milioane de euro, iar retragerea produselor de pe piata i-ar costa sume importante. Raportat la nivelul întregii piete de retail, pierderile ar putea depasi sume de ordinul zecilor de milioane de euro. Astfel, nu doar producatorii obligati sa-si retraga marfa din magazine vor avea de suferit, ci si consumatorii.
Desi producatorii, importatorii si distribuitorii de marfuri acuza fapul ca din Uniunea Europeana, România este singura tara în care se interpreteaza în acest fel legislatia europeana privitoare la publicitate, ANPC va declansa controale pentru a vedea modul în care se respecta legea, iar în caz contrar, ameninta cu amenzi de pâna la 60.000 de lei.
Pe lânga eliminarea gratuitatilor, legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale mai prevede sanctiuni pentru falsele promotii, încalcarea drepturilor consumatorului prin publicitatea capcana, interzicerea folosirii îndemnurilor directe adresate copiilor de a cumpara anumite produse cât si elementele de publicitate înselatoare.

Capcanele hipermarketurilor

Ministrul Agriculturi, Dacian Ciolos a decis sa-i puna fata în fata pe producatorii autohtoni si pe reprezentantii hipermarketurilor, dupa ce, recent,
producatorii de alimente au acuzat marile lanturi de magazine de abuz de
putere si impunerea unor conditii contractuale excesive. Ministrul s-a ferit sa faca vreo afirmatie referitoare la preturile din hipermarketuri, spunând doar ca, pe viitor, politica de preturi se va ghida dupa principiul transparentei.
Acesta a declarat ca ministerul pe care îl conduce va propune saptamâna viitoare un catalog de preturi pe fiecare produs în parte, care sa serveasca drept ghid de bune practici pentru dialogul dintre producatori si hipermarketuri, „ca sa nu mai existe discutii”. Una dintre capcanele pe care hipermarketurile le întind cumparatorilor este legata de promotii. Nu de putine ori se întâmpla ca pe raft sa fie afisat un pret, iar la casa – altul, mai mare. De la începutul anului, numai în Bucuresti 5.500 de cumparatori au reclamat la Protectia Consumatorului faptul ca au fost pacaliti. Majoritatea dintre acestia s-au plâns de diferenta dintre pretul afisat pe raft si cel pe care au fost nevoiti sa-l achite la casa. Desi astfel de situatii sunt întâlnite în aproape toate marile magazine din tara, Gheorghe Ciubotaru, vicepresedintele ANPC, suntine ca „de regula sunt erori umane, pot fi însa acuzati si clientii ca au schimbat locul produsului sau eticheta”. Pe piata s-a lansat deja o campanie pentru a determina magazinele sa respecte principiul: “pretul afisat este cel platit”, care urmareste o mai buna coordonare între departamentele de stabilire a preturilor.

Adina Fartusnic

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.