Visul primarilor din comunele din jurul Clujului s-a îndeplinit: asociaţia metropolitană a prins contur, iar primul său atribut, acela de a organiza transportul între localităţile membre, va fi pus în aplicare. Astfel, cel mai probabil RATUC va prelua traseele de pe care se retrag firmele private, cu binecuvântarea Consiliului Judeţean.

Printr-o Hotărâre de Consiliu Judeţean, votată în unanimitate la mijlocul acestei luni, traseele de transport regulat persoane din cadrul Zonei Metropolitane au fost scoase de la licitaţia din 23 octombrie pentru transportul intrajudeţean. Având în vedere că s-a pus în mişcare crearea Asociaţiei Metropolitane de Transport Public Cluj şi preluarea de către Regia Autonomă de Transport Urban Călători (RATUC) a transportului în Zona Metropolitană Cluj, după ce Regia Autonomă se transformă în SA, Consiliul Judeţean a decis să elimine de la licitaţie traseele din Zona Metropolitană.

“Asociaţia metropolitană de transport va avea un răgaz de 3 luni pentru a se pune la punct, din punct de vedere legal şi logistic pentru a fi capabilă să asigure transportul în comun în Zona Metropolitană. E nevoie ca RATUC să devină societate comercială şi să asigure capacitatea de transport. Nu aş vrea ca cetăţenii să rămână fără transport. E un dead line de trei luni, apoi scoatem traseele la licitaţie dacă nu se rezolvă pe Asociaţia de Transport Metropolitan”, a spus preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu.

 

Floreştenii abia aşteptau

” Sunt multe servicii care trebuie integrate în această zonă, nu doar transportul. Eu îmi doresc două lucruri din punctul acesta de vedere: ca preţul biletelor să fie unul cât mai mic , iar frecvenţa curselor să fie cât mai mare, iar de aici să decurgă mulţumirea celor care circulă din Floreşti în Cluj şi din Cluj în Floreşti”, a declarat primarul comunei, Horia Șulea, pentru Gazeta de Cluj. ”RATUC e pregătit oricând să preia aceste trasee. Nu uitaţi că timp de 8 ani am făcut aceste trasee”, a declarat directorul RATUC Liviu Neag pentru Gazeta de Cluj.

“Cele 3 luni acordate de preşedintele Uioreanu sunt arhisuficiente. Alături de cele 5 comune şi municipiul Cluj Napoca suntem deja într-o fază avansată de punere la punct a Asociaţiei de Transport Metropolitan. Am format deja în cadrul RATUC un compartiment special care se ocupă de acest lucru. În ceea ce priveşte capacitatea logistică nu este o problemă, suntem pregătiţi. Singurul lucru de care mai e nevoie este transformarea RATUC în SA, lucru care se va întâmpla cât de curând. Acesta era singurul impediment pentru că Legea Transportului Public stipula faptul că dacă mai multe administraţii locale intră într-o formă asociativă şi una din el deţine deja un operator de transport, transportul public se poate delega în întreaga zonă nou creată, dacă transportatorul este societate comercială”, a mai spus Liviu Neag, citat de Ziua de Cluj.

 

Privaţii nu vor să renunţe

Ulterior, cinci transportatori de persoane au depus la Prefectura judeţului Cluj o sesizare privind Hotărârea Consiliului Judeţean Cluj, prin care se eliminau de la licitaţie traseele de transport persoane din Zona Metropolitană. Cele cinci firme – GVP, Ovid Trans, Fany, Favorit Trans şi MV Trans – au cerut instituţiei prefectului avizul de nelegalitate privind HCJ aprobată în plenul Consiliului Judeţean Cluj, care viza modificarea Hotărârii Consiliului Judeţean nr. 328/2012 privind aprobarea Programului de transport public de persoane prin curse regulate în trafic judeţean  pe anii 2014-2019, cu modificările ulterioare. Acesta este un prim pas spre atacarea în contencios administrativ a deciziei consiliului Judeţean Cluj.

„Ţinând cont de faptul că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2013 privind prelungirea valabilităţii licenţelor de traseu şi a programelor de transport public judeţean, pentru asigurarea continuităţii serviciilor de transport, s-a aprobat prelungirea programelor de transport public judeţean prin servicii regulate, cu termen de valabilitate pana la data de 30 aprilie 2013, până la data de 31 decembrie 2013, prin Hotărârea Consiliului Judeţean Cluj nr. 131/2013 s-a aprobat modificarea Hotărârii nr. 328/2012, urmând ca acest program să intre în vigoare şi să se aplice începând cu data de 01.01.2014.

 

Ce răspunde Consiliul Judeţean

Având în vedere faptul că în judeţul Cluj a fost înfiinţată Asociaţia Metropolitană de Transport Public Cluj, asociaţie de dezvoltare intercomunitară de utilităţi publice pentru serviciul de transport public local constituită în baza prevederilor Legii nr. 92/2007 privind serviciile de transport public local, ale Legii nr. 51/2006 privind serviciile comunitare de utilităţi publice şi ale O.G nr. 26/2000 cu privire la asociaţii si fundaţii, având ca membri Municipiul Cluj-Napoca, Comunele Chinteni, Apahida, Baciu, Ciurila şi Floreşti, potrivit prevederilor Legii nr. 92/2007 precum şi ale Ordinului Ministrului Internelor şi Reformei Administrative nr. 353/2007, în cazul asocierii dintre mai multe unităţi administrativ-teritoriale în scopul organizării transportului public local, pe raza de competenţă a asociaţiei astfel înfiinţate, toate traseele deservite de aceasta, se atribuie prin intermediul asociaţiei. În acest sens, în conformitate cu art. 3 alin. (6) din Ordinul nr. 353/2007, adunările generale ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitare sunt obligate să înfiinţeze, prin hotărâre, un compartiment sau un serviciu prin care să asigure, să organizeze, să reglementeze, să coordoneze şi să controleze prestarea serviciului de transport public local de persoane prin servicii regulate, desfăşurat pe raza de competenţă a unităţilor administrativ-teritoriale membre.

Totodată, conform prevederilor art. 3 alin (2) din legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în organizarea, funcţionarea şi dezvoltarea serviciilor de utilităţi publice, interesul general al comunităţilor locale este prioritar”, arată drept răspuns la sesizare instituţia.

 

Diana Gabor

 

Există un precedent

Programul de transport judeţean se întocmeşte şi se aprobă de către autoritatea publică judeţeană pentru o perioadă de 3 ani, iar traseele cuprinse în programul judeţean de transport şi licenţele aferente acestora se atribuie electronic prin sistemul naţional gestionat de Centrul Naţional de Management pentru Societatea Informaţională, pentru fiecare judeţ. Singurul exemplu de asociaţie metropolitană de transport care este cuprinsă în ordonanța Guvernului privind transportul județean este cel al Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti, în sfera de competenţă a căreia intră transportul rutier de persoane prin servicii regulate efectuat între municipiul Bucureşti şi localităţile judeţului Ilfov, aşa cum arată clar legea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.