Din păcate, sunt situaţii în care banii pentru investiţii se duc pe apa sâmbetei. De obicei, cele mai multe cazuri despre modernizarea rezumată la proiecte fanteziste şi fără utilitate le întâlnim în sate şi comune. Însă, se pare că şi în municipiul Dej sunt proiecte care ascund destule nereguli.
România a aderat la Uniunea Europeana, nu şi la lumea civilizată. Suntem ajutaţi de ani buni cu fonduri europene, la care se adaugă sume uriaşe din bugetul local, tocate într-o risipă uriaşă. În numele modernizării României, sume uriaşe ajung anual către sute de lucrări mici. Sunt bani cheltuiţi pentru proiecte care în multe cazuri se dovedesc a fi fără utilitate. Este şi cazul municipiului Dej, unde întâlnim batjocură pe fonduri europene şi bătaie de joc la adresa populaţiei.
Se întâmplă lucruri megalomanice şi în Dej
La capitolul investiţii regionale, proiectele sunt şi mai scumpe, şi fanteziste. Pe raza Municipiului Dej, banii pentru proiecte sunt direcţionaţi către investiţii care nu funcţionează şi nu îşi ating scopul. Concret, marele proiecte de asfaltare a drumurilor din Dej ascunde nereguli care îi nemulţumeşte pe dejeni şi provoacă revoltă în rândul acestora. Asta, pentru că o bandă de circulaţie este complet blocată pe strada Cerbului din cartierul Ocna Dej de o staţie de pompe a canalizării. Aceasta blochează accesul maşinilor din cauza faptului că este mai ridicată cu câteva zeci de centimetri decât nivelul străzii, iar maşinile trebuie să o ocolească pentru a putea trece. Normal ar fi fost dacă staţia era la acelaşi nivel cu asfaltul şi nu ar împiedica circulaţia.
Mai grav, cei mai afectaţi sunt cei care locuiesc chiar în dreptul staţiei de pompe, aceştia nemaiputând să-şi folosească garajul, fiind nevoiţi să-şi lase maşinile în stradă.
Problematic este şi faptul că în respectiva zonă, prin dreptul staţiei de pompe, nu pot trece în paralel două maşini, o bandă fiind blocată complet de staţia respectivă. La fel de greu se descurcă să treacă prin dreptul staţiei respective şi oamenii din zonă care au utilaje agricole de mari dimensiuni, acestea neavând loc să treacă.
Deşi oamenii afectaţi au făcut numeroase sesizări şi reclamaţii atât la Primăria Dej, cât şi la Societatea de Apă-Canal, nimeni nu face nimic şi nu găseşte rezolvarea problemei produse de incapabilitatea celor care au realizat o astfel de lucrare. Tot ce a făcut instituţia pentru a remedia problema, a fost să instaleze un indicativ rutier de ocolire a staţiei problematice.
Ovidiu Oargă: ”Rezolvarea e în curtea primăriei”
Contactat telefonic de către reporterul Gazetei de Cluj, Ovidiu Oargă, directorul Companiei de Apă Dej a confirmat faptul că lucrarea canalizării de pe strada Cerbului are o multitudine de nereguli, motiv pentru care proiectul nici nu a fost predată instituţiei pe care o conduce.
”Lucrările nu sunt conform proiectului. Pe lângă faptul că staţia de pompe a canalizării este turnată în beton în mijlocul drumului, sistemul este unul defectuos. Iar dacă blocul de beton s-ar sparge, toate pompele s-ar distruge. Toate căminele de curăţare sunt pline de apă, astupate, nu mai ştim unde sunt. Rezolvarea e în curtea primăriei. Ei trebuie să finalizeze lucrarea, să o facă conform proiectului. Ei nu au acum un proiect. Lucrarea nu e funcţională, eu le-am zis în repetate rânduri, însă de ani de zile aud acelaşi lucru, respectiv că problema se va rezolva. De toate aceste proiecte este responsabil Consiliul Local Dej, indiferent de sursa de finanţare, iar dacă ei nu îşi fac datoria, noi nu avem cum să preluăm un sistem nefuncţional”, a declarat Ovidiu Oargă.
Contractul de asfaltare, câştigat de Tecar
Înainte, strada Cerbului era neasfaltată şi era la nivelul staţiei de pompe a canalizării. Situaţia s-a schimbat odată cu derularea marelui proiect de asfaltare, licitaţie câştigată de firma Samus Construct, condusă de Ioan Tecar, unul dintre cei mai bogaţi dejeni.
În 2014, primarul din Dej era acuzat că ”serveşte” o licitaţie de 17 milioane de euro omului de afaceri Ioan Tecar. Motivul pentru care primarul din Dej era bănuit de acest fapt era următorul: pe modelul de contract publicat pe SEAP, la “prestator”, apărea numele lui Florin Tecar, rudă apropiată de-a lui Ioan Tecar, patronul firmei Samus Construcţii. Din acest motiv, primarul Morar Costan a fost bănuit că a “aranjat” licitaţia înainte de a fi încheiată procedura de achiziţie publică. În apărarea lui, edilul Dejului spunea că este vorba de o “scăpare”, iar contractul respectiv a fost copiat, cu tot cu numele lui Tecar, după un contract mai vechi, câştigat de firma Samus Construcţii cu Primăria Dej.
Însă, cum Dorel Oargă şi-a exprimat clar punctul de vedere de pe strada Cerbului şi anume că nu va prelua o lucrare nefuncţională, aceasta va trebui refăcută pentru a putea fi recepţionată de către Compania de Apă Dej. Astfel, cel mai probabil, lucrările se vor face după cunoscutul principiu românesc intitulat sugestiv ”Dorel”. Concret, după ce trotuarul abia s-a construit, oamenii vor trebui racordaţi la canalizare, iar pentru ca acest lucru să fie realizabil, trotuarul va trebui spart. Toate aceste lucrări sunt suplimentare, lucrări care necesită cheltuieli în plus, iar toţii banii vor ajunge la Tecar în buzunar. Acum, noi ne întrebăm dacă nu cumva s-a vrut a fi ”Dorel”, astfel încât câţiva prieteni buni de-ai primarului să încaseze nişte bani suplimentari.
Lucrările de canalizare au fost realizare de societatea Elenmarc SRL, administrată în acte de Elena Morariu. Un reprezentat al firmei Elenmarc SRL ne-a declarat că lucrările pe care societatea le-a executat au respectat întru totul proiectul.
Aşteptăm cu mare interes şi răspunsul Primăriei Dej la cererea pe care am înregistrat-o la instituţie în baza Legii 544/2001.
Doamna reporter sau ce sunteți înainte de a acuza niste oameni ca sa va faceți reclama va rog sa va informați sa nu va treziți cu un proces de calomnie.lucrearea de canalizare s a recepționat și predat la vremea respectivă spre primărie conform procedurilor și dacă războiul dintre companie și primărie e total nu trebuie să cadă victime firme care și au făcut treaba.
Domnul Morariu, eu cred că domnul Oargă a fost destul de clar când a spus că sistemul este unul nefuncțional, prin urmare nu este recepționat. Pentru completări sau pentru un drept la replică, vă stau la dispoziție: 0748 773 036 – carmen@gazetadecluj.ro
daca lucrarea n-a fost receptionata, probabil s-au pierdut finantarile europene si lucrarile vor fi achitate de dejeni!!!!!! tot inainte!!!