Preşedintele Senatului şi al Partidului Social Democrat, Mircea Geoană, a efectuat, la mijlocul săptămânii trecute, o vizită la Cluj-Napoca pentru a prezenta candidatul la Primăria municipiului- Teodor Pop Puşcaş- şi pentru a expune planurile Guvernului pentru anul în curs. Vechile promisiuni, cum că la Autostrada Transilvania vor fi create 15.000 de locuri de muncă şi că vor fi asfaltaţi 42 de kilometri în 2009, rămân în picioare, dar cum se ajunge ca ele să fie îndeplinite, rămâne un mister.
Prioritatea numărul unu
Amnezie
Întrebat, în cadrul conferinţei de presă care a urmat vizitei la Autostrada Transilvania, despre cum este posibil ca un contract semnat de către PSD, contract folosit ca “bulină roşie” în toate campanile electorale ale partidului, să nu fie respectat, Mircea Geaonă a replicat ironic. “Adică, Partidul Social Democrat ar fi semnat un contract greşit? Poate este vina PSD, pentru că nu s-au construit până acuma decât atât de puţini kilometri de autostradă”, a spus Geoană. Asta, în condiţiile în care partidul condus de actualul şef al Senatului avea pârghiile necesare pentru a pune presiune pe guvernul Tăriceanu ca să fie urgentate lucrările. Mai mult, acesta nu a ştiut să explice cum este posibil că fosta guvernare a cheltuit banii pentru autostrada Transilvania, dar nu a reuşit decât câţiva metri de autostradă, continuând, mai mult, să laude compania Bechtel, care a realizat “sute de mii de kilometri de drumuri şi nu au avut nici o fisură”. Ceea ce preşedintele Senatului “a uitat” să amintească este că, anul trecut, compania americană a turnat asfalt de aşa manieră, încât mai apoi Bechtel a trebuit să repare ce au stricat, evident tot din banul contribuabilului. Nota de plată a fost consistentă: aproape 100 de milioane de euro.
Să auzim de bine!
Geoană a recunoscut că, deşi Partidul Social Democrat nu are la dispoziţie putere în Ministerul Transportului sau în cel al Finanţelor, ambele ministere fiind conduse de către membri ai PDL, ministere care se ocupă de alegerea fondurilor disponibile şi acordarea acestora companiei Bechtel, va face tot ce-i stă în putinţă pentru ca lucrările să fie accelerate. Pe şantierul Autostrăzii Transilvania Mircea Geoană a continuat prin a asigura compania Bechtel că vor primi bani şi că în acest an lucrările vor merge mult mai bine, fără a putea menţiona totuşi despre ce sume este vorba. “Nu ştiu câţi bani vom acorda în acest an pentru construcţia Autostrăzii Transilvania. Nu contează dacă ministerele care vor acorda finanţare pentru acest proiect sunt sub conducerea Partidului Democrat Liberal, pentru că sprijinul va fi acordat din partea tuturor membrilor actualei guvernări”, a spus Mircea Geoană. Liderul social-democraţilor a anunţat că va propune un proiect de buget multianual, care va facilita o mai uşoară accesare de fonduri din partea companiei americane. “Dorim introducerea unei noi legi, care să facă posibilă crearea unui buget multianual după modelul vestic. Prima noastră variantă a fost propunerea pentru un buget pe trei ani, însă şi varianta la care am ajuns la un acord, respectiv cea de 2 ani, mi se pare un progres faţă de stadiul actual. Astfel, cei de la Bechtel vor avea, la începutul anului viitor, acces mult mai uşor la fondurile pentru lucrări şi vor putea avea o continuitate mult mai bună”, a declarat Mircea Geoană. În ceea ce priveşte datoriile, preşedintele Senatului a afirmat că vrea să studieze cazul, să observe cum precedenta guvernare a cheltuit banii fără a exista vreun kilometru de autostradă asfaltat. “Avem banii disponibili şi vom plăti datoriile pentru ca, mai apoi, compania Bechtel să îşi poată continua treaba. Dorim ca şi mai mulţi oameni să îşi găsească locuri de muncă în cadrul acestui mare proiect de infrastructură”, a zis Geoană. La finalul vizitei pe şantierul autostrăzii Transilvania, Mircea Geoană a declarat că în acest an vor fi asfaltaţi 42 de kilometri de autostradă. “Nu punem la îndoială capacitatea celor de la Bechtel şi am aflat de la Mike Mix că pot turna o milă de asfalt pe oră în condiţiile în care au terenul pregătit. Pentru a avea terenul pregătit este datoria noastră să le punem la dispoziţie terenul disponibil şi, astfel, credem că anul acesta putem asfalta un număr de 42 de kilometri”, a spus preşedintele Senatului. Directorul adjunct al proiectului Autostrada Transilvania, Ozger Inal, a anunţat anterior că în condiţii optime se pot asfalta maxim 35 de kilometri pe an. Astfel, Geoană a promis un număr mai mare de kilometri decât ar putea fi dispuşi cei de la Bechtel să asfalteze. Inal a declarat, de asemenea, că ar trebui să aibă între 15.000 şi 20.000 de angajaţi pentru a putea lucra la capacitate optimă. Geoană a declarat că legea exproprierilor este modificată şi că în acest an procedura va decurge mult mai uşor. Anii precedenţi, constructorul autostrăzii nu a avut la dispoziţie tot terenul pe care decurg lucrări în cadrul secţiunilor 2b Câmpia Turzii – Cluj Vest şi 3c Suplacu de Barcău – Borş. Până în prezent, angajaţii de la Bechtel nu aveau nici măcar porţiuni continue de teren disponibile, ci odată la câteva sute de metri erau bucăţi de teren care neexpropriat.
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat acum câteva săptămâni, după vizita pe şantierul Autostrăzii Transilvania, că statul român a plătit companiei americane Bechtel pentru acest proiect 526 de milioane de euro, la care se adaugă taxele şi cheltuielile aferente, suma ridicându-se astfel la 624 milioane de euro. În plus, acesta a susţinut că autorităţile române mai au de achitat “o datorie rămasă de la fostul ministru, Ludovic Orban”, în valoare de 77 de milioane de euro, la care se mai adaugă penalităţi şi pierderi cauzate de deprecierea monedei naţionale şi încă 60 de milioane de euro pentru care nu s-au făcut verificări sau nu s-a extins documentaţia. După toate calculele, suma se apropie de 800 de milioane de euro. Ce e mai interesant însă este faptul că pentru această sumă fabuloasă compania Bechtel nu a reuşit să construiască decât 100 de metri de autostradă, şi ei deficitari, în condiţiile în care la aceştia este necesară înlocuirea stratului de uzură. În plus, estimarea făcută de ministrul Berceanu, referitoare la preţul final pentru cei 218 kilometri de la Câmpia Turzii la Borş, este de aproximativ 2,4-2,5 miliarde de euro, cât se estima iniţial pentru întreaga autostradă.
Construcţia Autostrăzii Transilvania dintre Braşov şi Borş a început în anul 2004, în timpul guvernării PSD. La mijlocul anului 2005, contractul a fost suspendat pentru că guvernarea din acea perioadă a dorit reanalizarea contractului. Ca urmare a încetării lucrărilor, termenul de finalizare a construcţiei a fost mutat din anul 2012 pentru 2013. Autostrada Transilvania are 415 kilometri şi un cost estimativ la 2,24 miliarde de euro. În luna octombrie a anului trecut, oficialii Autostrăzii Transilvania au anunţat că preţul lucrărilor a crescut cu 50% şi 80% pentru tronsoanele 2b Cluj Vest- Câmpia Turzii şi 3c Suplacu de Barcău – Borş.
Tiberiu Hrihorciuc
Dati bani la jidani si la turci ca astia au buzunarele foarte adinci iar lucrul nu le prea place decit povestile. Prostanacul sa-si vada el de jucariile de la Spitalul 9 si sa nu se bage unde nu se pricepe chiar daca stapinii lui ,jidanii,i-au dat ordin sa mulga tara. Acest Mike Mix este un escroc trimis de jidani ca sa fabuleze in Romania cu marile lor lucrari pe care nu le-au executat niciodata s-au daca au lucrat ceva au facut-o de tot rahatul iar armata si mafia americana ia aparat pt. ca au impartit hotiile pe din doua. Acesti escroci de la Bechtel trebuie aruncati peste granita iar gasca de tradatori Ilici,Nastase,Mitrea,Basecu,Tariceanu,Boc si ceilalti trebuie inchisi pe viata si construit Canalul Sighet-Dunare cu ei.