Preşedintele Senatului şi al Partidului Social Democrat, Mircea Geoană, a efectuat, la mijlocul săptămânii trecute, o vizită la Cluj-Napoca pentru a prezenta candidatul la Primăria municipiului- Teodor Pop Puşcaş- şi pentru a expune planurile Guvernului pentru anul în curs. Vechile promisiuni, cum că la Autostrada Transilvania vor fi create 15.000 de locuri de muncă şi că vor fi asfaltaţi 42 de kilometri în 2009, rămân în picioare, dar cum se ajunge ca ele să fie îndeplinite, rămâne un mister.

Obama vs. România
Geoană a susţinut că planurile de dezvoltare a României se bazează pe construcţia unei reţele de infrastructură, aceasta urmând a fi principala măsură anticriză a actualei guvernări. “Ne facem de ruşine în faţa Europei, în condiţiile în care Ungaria are două autostrăzi care ne “aşteaptă” la graniţă, dar noi mai avem mult până ajungem la frontieră. Trebuie să punem accent pe Autostrada Transilvania ca să ne unim de restul Europei”, a declarat Mircea Geoană. În periplul său de câteva ore prin judeţul păstorit de Alin Tişe, preşedintele Partidului Social Democrat a făcut o scurtă escală şi la şantierul Autostrăzii Transilvania. Acolo, liderul Senatului s-a “întreţinut” vreme de câteva minute cu Mike Mix, directorul de proiect al autostrăzii. Geoană a dorit să afle, în principal, care va fi numărul de locuri de muncă ce urmează a fi create în acest an pe şantierul autostrăzii şi când va putea face statul român joncţiunea cu partenerii maghiari. Directorul Bechtel din România i-a expus preşedintelui Senatului aceleaşi situaţii pe care le-a prezentat şi guvernării Tăriceanu: “Dacă ne oferiţi fonduri, vom crea un număr de 15.000 de locuri de muncă, în acest an, în judeţele Cluj şi Bihor. Dorim să înaintăm lucrările într-un ritm cât mai alert, dar pentru asta avem nevoie şi de teren disponibil. În aceste condiţii, vom putea lucra de trei- patru ori mai mult decât am făcut-o până acuma”, a spus Mike Mix. Geoană i-a explicat americanului faptul că doreşte să preia modelul proaspătului ales în funcţia de preşedinte al Americii, dezvoltarea proiectelor de infrastructură fiind pe lista de priorităţi a preşedintelui Obama. “Obama propune proiecte de investiţii nu numai în autostrăzi, dar şi în poduri, stadioane şi alte elemente de infrastructură, dar şi în restaurarea vechilor drumuri naţionale. Un astfel de model vrem să adoptăm şi noi în România şi să oferim bani pentru dezvoltarea de proiecte de acest gen”, a menţionat Geoană în discuţia cu Mike Mix.

Prioritatea numărul unu
 
Directorul din România al Bechtel a declarat pentru Gazeta de Cluj că prioritatea numărul unu impusă de către Guvern companiei Bechtel este apropierea de graniţele cu Ungaria. “Toată lumea vorbeşte despre faptul că Ungaria este aproape la graniţă cu autostrăzile şi noi mai avem mult până ajungem  acolo, dar acest lucru este datorat faptului că ei au avut parte de finanţare mai bună decât cea pe care am avut-o noi la dispoziţie. Guvernul ne-a spus că prioritatea noastră numărul unu este să unim Autostrada Transilvania de autostrăzile ungureşti şi aşa vom face, în cel mai scurt timp posibil”, a zis Mix. Mai departe, Geoană a acuzat vechea guvernare pentru lipsa kilometrilor de autostradă, în condiţiile în care contractul a fost semnat în timpul guvernării PSD, din perioada 2000-2004. “Am fost de faţă când României i s-a propus de către Croaţia semnarea actualului contract cu compania americană. Primul-ministru croat ne-a povestit cum firma Bechtel a construit în 3 ani 350 de kilometri de autostradă într-o zonă foarte muntoasă şi greu accesibilă de la Zagreb la coasta Adriatică”, a zis Geoană. Ceea ce nu a menţionat Geoană este că legislaţia din Croaţia este mult mai eficientă, permiţând exproprierea de terenuri pentru utilitate publică mult mai rapid. Directorul adjunct al proiectului Autostrada Transilvania, Ozger Inal, a explicat că astfel de metode de expropriere ar trebui implementate şi în România. Adică, o companie care construieşte un proiect de anvergură să se implice în mod  direct şi pentru a-şi putea procura terenul de care are nevoie.  “ Faptul care ne-a ajutat să construim în aşa scurt timp autostrada din Zagreb a fost că autorităţile locale ne-au cerut ajutorul în procesul de expropriere a terenurilor şi noi ne-am implicat. Astfel, am ştiut exact de care parcele aveam nevoie şi în ce perioade şi, în consecinţă, am avut la dispoziţie exact terenul de care aveam nevoie”, a declarat Ozger.

Amnezie    

Întrebat, în cadrul conferinţei de presă care a urmat vizitei la Autostrada Transilvania, despre cum este posibil ca un contract semnat de către PSD, contract folosit ca “bulină roşie” în toate campanile electorale ale partidului, să nu fie respectat, Mircea Geaonă a replicat ironic. “Adică, Partidul Social Democrat ar fi semnat un contract greşit? Poate este vina PSD, pentru că nu s-au construit până acuma decât atât de puţini kilometri de autostradă”, a spus Geoană. Asta, în condiţiile în care partidul condus de actualul şef al Senatului avea pârghiile necesare pentru a pune presiune pe guvernul Tăriceanu ca să fie urgentate lucrările. Mai mult, acesta nu a ştiut să explice cum este posibil că fosta guvernare a cheltuit banii pentru autostrada Transilvania, dar nu a reuşit decât câţiva metri de autostradă, continuând, mai mult, să laude compania Bechtel, care a realizat “sute de mii de kilometri de drumuri şi nu au avut nici o fisură”. Ceea ce preşedintele Senatului “a uitat” să amintească este că, anul trecut, compania americană  a turnat asfalt de aşa manieră, încât mai apoi Bechtel a trebuit să repare ce au stricat, evident tot din banul contribuabilului. Nota de plată a fost consistentă: aproape 100 de milioane de euro.

Să auzim de bine!

Geoană a recunoscut că, deşi Partidul Social Democrat nu are la dispoziţie putere în Ministerul Transportului sau în cel al Finanţelor, ambele ministere fiind conduse de către membri ai PDL, ministere care se ocupă de alegerea fondurilor disponibile şi acordarea acestora companiei Bechtel, va face tot ce-i stă în putinţă pentru ca lucrările să fie accelerate. Pe şantierul Autostrăzii Transilvania Mircea Geoană a continuat prin a asigura compania Bechtel că vor primi bani şi că în acest an lucrările vor merge mult mai bine, fără a putea menţiona totuşi despre ce sume este vorba. “Nu ştiu câţi bani vom acorda în acest an pentru construcţia Autostrăzii Transilvania. Nu contează dacă ministerele care vor acorda finanţare pentru acest proiect sunt sub conducerea Partidului Democrat Liberal, pentru că sprijinul va fi acordat din partea tuturor membrilor actualei guvernări”, a spus Mircea Geoană. Liderul social-democraţilor a anunţat că va propune un proiect de buget multianual, care va facilita o mai uşoară accesare de fonduri din partea companiei americane. “Dorim introducerea unei noi legi, care să facă posibilă crearea unui buget multianual după modelul vestic. Prima noastră variantă a fost propunerea pentru un buget pe trei ani, însă şi varianta la care am ajuns la un acord, respectiv cea de 2 ani, mi se pare un progres faţă de stadiul actual. Astfel, cei de la Bechtel vor avea, la începutul anului viitor, acces mult mai uşor la fondurile pentru lucrări şi vor putea avea o continuitate mult mai bună”, a declarat Mircea Geoană. În ceea ce priveşte datoriile, preşedintele Senatului a afirmat că vrea să studieze cazul, să observe cum precedenta guvernare a cheltuit banii fără a exista vreun kilometru de autostradă asfaltat. “Avem banii disponibili şi vom plăti datoriile pentru ca, mai apoi, compania Bechtel să îşi poată continua treaba. Dorim ca şi mai mulţi oameni să îşi găsească locuri de muncă în cadrul acestui mare proiect de infrastructură”, a zis Geoană. La finalul vizitei pe şantierul autostrăzii Transilvania, Mircea Geoană a declarat că în acest an vor fi asfaltaţi 42 de kilometri de autostradă. “Nu punem la îndoială capacitatea celor de la Bechtel şi am aflat de la Mike Mix că pot turna o milă de asfalt pe oră în condiţiile în care au terenul pregătit. Pentru a avea terenul pregătit este datoria noastră să le punem la dispoziţie terenul disponibil şi, astfel, credem că anul acesta putem asfalta un număr de 42 de kilometri”, a spus preşedintele Senatului. Directorul adjunct al proiectului Autostrada Transilvania, Ozger Inal, a anunţat anterior că în condiţii optime se pot asfalta maxim 35 de kilometri pe an. Astfel, Geoană a promis un număr mai mare de kilometri  decât ar putea fi dispuşi cei de la Bechtel să asfalteze. Inal a declarat, de asemenea, că ar trebui să aibă între 15.000 şi 20.000 de angajaţi pentru a putea lucra la capacitate optimă. Geoană a declarat că legea exproprierilor este modificată şi că în acest an  procedura va decurge mult mai uşor. Anii precedenţi, constructorul autostrăzii nu a avut la dispoziţie tot terenul pe care decurg lucrări în cadrul secţiunilor 2b Câmpia Turzii – Cluj Vest şi 3c Suplacu de Barcău – Borş. Până în prezent, angajaţii de la Bechtel  nu aveau nici măcar porţiuni continue de teren disponibile, ci odată la câteva sute de metri erau bucăţi de teren care neexpropriat.

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat acum câteva săptămâni, după vizita pe şantierul Autostrăzii Transilvania, că statul român a plătit companiei americane Bechtel pentru acest proiect 526 de milioane de euro, la care se adaugă taxele şi cheltuielile aferente, suma ridicându-se astfel la 624 milioane de euro. În plus, acesta a susţinut că autorităţile române mai au de achitat “o datorie rămasă de la fostul ministru, Ludovic Orban”, în valoare de 77 de milioane de euro, la care se mai adaugă penalităţi şi pierderi cauzate de deprecierea monedei naţionale şi încă 60 de milioane de euro pentru care  nu s-au făcut verificări sau nu s-a extins documentaţia. După toate calculele, suma se apropie de 800 de milioane de euro. Ce e mai interesant însă este faptul că pentru această sumă fabuloasă compania Bechtel nu a reuşit să construiască decât 100 de metri de autostradă, şi ei deficitari, în condiţiile în care la aceştia este necesară înlocuirea stratului de uzură. În plus, estimarea făcută de ministrul Berceanu, referitoare la preţul final pentru cei 218 kilometri de la Câmpia Turzii la Borş, este de aproximativ 2,4-2,5 miliarde de euro, cât se estima iniţial pentru întreaga autostradă.

Construcţia Autostrăzii Transilvania dintre Braşov şi Borş a început în anul 2004, în timpul guvernării PSD. La mijlocul anului 2005, contractul a fost suspendat pentru că guvernarea din acea perioadă a dorit reanalizarea contractului. Ca urmare a încetării lucrărilor, termenul de finalizare a construcţiei a fost mutat din anul 2012 pentru 2013. Autostrada Transilvania are 415 kilometri şi un cost estimativ la 2,24 miliarde de euro. În luna octombrie a anului trecut, oficialii Autostrăzii Transilvania au anunţat că preţul lucrărilor a crescut cu 50% şi 80% pentru tronsoanele 2b Cluj Vest- Câmpia Turzii şi 3c Suplacu de Barcău – Borş.  

Tiberiu Hrihorciuc

1 COMENTARIU

  1. Dati bani la jidani si la turci ca astia au buzunarele foarte adinci iar lucrul nu le prea place decit povestile. Prostanacul sa-si vada el de jucariile de la Spitalul 9 si sa nu se bage unde nu se pricepe chiar daca stapinii lui ,jidanii,i-au dat ordin sa mulga tara. Acest Mike Mix este un escroc trimis de jidani ca sa fabuleze in Romania cu marile lor lucrari pe care nu le-au executat niciodata s-au daca au lucrat ceva au facut-o de tot rahatul iar armata si mafia americana ia aparat pt. ca au impartit hotiile pe din doua. Acesti escroci de la Bechtel trebuie aruncati peste granita iar gasca de tradatori Ilici,Nastase,Mitrea,Basecu,Tariceanu,Boc si ceilalti trebuie inchisi pe viata si construit Canalul Sighet-Dunare cu ei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.