Autostrada Transilvania, sub „lupa” autorităţilor. Muncitorii s-au întors la lucru, obţinând totodată şi o creştere salarială. 42 km de autostradă, anul acesta

Oficialii companiei Bechtel au anunţat că au adus înapoi pe şantier 300 de muncitori săptămâna trecută, după patru luni de şomaj tehnic. Astfel, în momentul de faţă, la proiectul Autostrăzii Transilvania lucrează aproximativ 1.500 de oameni faţă de 2.500 de muncitori câţi au muncit anul trecut. Oficialii Bechtel au anunţat, anterior, că pentru a construi Autostrada Transilvania într-un ritm optim trebuie să lucreze la proiect aproximativ 5.000 de oameni. Odată cu întoarcerea la lucru, muncitorii s-au procopsit şi cu o creştere salarială, conducerea Bechtel oferind o majorare de 6%. Astfel, după ce au primit 75% din salariu pe o perioadă de patru luni doar pentru că au stat acasă, muncitorii de la Autostrada Transilvania s-au întors din „concediul plătit” cu o bonificaţie mai mare. „Am analizat datele de la Institutul Naţional de Statistică şi am considerat că odată cu creşterea indicelui preţului de consum cu 6,3 %,  trebuie să mărim şi salariile angajaţilor cu un procentaj similar”, a declarat Bogdan Sgârcitu , managerul de comunicare al companiei Bechtel.

Supravegheaţi de CNADNR

Dacă anul trecut reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România îşi trimiteau reprezentanţii odată la câteva luni pe şantierul Autostrăzii Transilvania, în acest an oficialii companiei „monitorizează” stadiul lucrărilor în fiecare săptămână. „Cei de la Bechtel au greşit până acum o parte din lucrări şi vom avea grijă să îi supraveghem în fiecare săptămână. Vrem să analizăm cu atenţie toate activităţile pe care le derulează Bechtel”, a declarat un reprezentant din cadrul CNADNR, care a dorit să îşi păstreze anonimatul. „Responsabilii proiectului Autostrăzii Transilvania din cadrul companiei sunt chiar acum (n.r., săptămâna trecută) pe şantierul autostrăzii. Aceştia vor supraveghea lucrările celor de la Bechtel”, a continuat reprezentantul CNADNR. Oficialii companiei Bechtel neagă că ar fi vorba despre lipsă de încredere în privinţa calităţii autostrăzii şi explică supravegherea ca pe o mai bună colaborare cu autorităţile contractante. „Chiar în acest moment, oficiali ai contractorului sunt pe şantierul Autostrăzii Transilvania şi vor avea o întâlnire cu reprezentanţii noştri. Nu este vorba de încă o renegociere a clauzelor contractuale, ci, mai degrabă, o colaborare mai bună cu contractantul pentru a ne desfăşura mai uşor activitatea şi pentru a le comunica într-un mod mai facil cerinţele pe care le avem”, a declarat Bogdan Sgârcitu.

Bani din belşug pentru autostradă

Până în prezent, una din principalele probleme ale companiei americane Bechtel a fost lipsa banilor, însă aceasta s-a rezolvat într-un final. „Am primit toate datoriile restante şi în momentul de faţă nu mai avem de recuperat niciun ban. Urmează să se finalizeze exproprierile şi vom putea continua lucrările. La momentul actual, o problemă este descărcarea de sarcină arheologică”, a afirmat Bogdan Sgârcitu. Compania Bechtel va beneficia în acest an de 328 milioane de euro, iar în schimbul acestor bani, va trebui să termine de asfaltat 42 de kilometri de pe sectorul 2B (Câmpia Turzii-Gilău) şi de finalizat un viaduct pe sectorul 3C (Suplacu de Barcău-Borş). Americanii au primit până acum aproximativ 1 miliard de euro pentru cei 15 kilometri asfaltaţi pe sectorul 2B şi pentru lucrările efectuate la sectorul 3C. Oficialii Bechtel au  susţinut că nu ştiu care este costul actual al autostrăzii şi că preţul pe care statul îl va plăti nu e unul fix. „În funcţie de ce lucrări finalizăm şi sunt certificate de către constructor, acesta va fi suma de plătit pentru anumite secţiuni din cadrul autostrăzii. Nu putem face o estimare în prezent a costului total al autostrăzii”, a declarat Sgârcitu.

Lucrările, finalizate după 5 ani

După ce construcţia Autostrăzii a început în 2004, Bechtel a prezentat, săptămâna trecut, două lucrări finalizate după cinci ani de activitate (n.r.,proiectul a fost suspendat pentru jumătate de an în 2005). Canalul Racoş protejează localităţile Vălişoara şi Vlaha de inundaţii, dar va opri şi căderile de teren pe autostradă provocate de precipitaţii abundente. O altă structură prezentată este viaductul de la kilometrul 39, care are o înălţime de 39 de metri. „Viaductul de la kilometrul 39 va facilita traficul mai uşor în cadrul lucrărilor pe care le efectuează maşinile de mare tonaj pe autostradă”, a explicat Bogdan Sgârcitu.

Bechtel: Din vară, asfaltăm

Oficialii fimei Bechtel au anunţat că este mai uşor să asfalteze o porţiune mai mare de teren de-odată. „E mai eficient să asfaltăm o porţiune semnificativă, de aproximativ 10 kilometri odată. În perioada verii vor începe, cel mai probabil, asfaltările”, a declarat Bogdan Sgârcitu. Oficialii Ministerului Transportului au anunţat, anterior, că anul acesta le-au cerut reprezentanţilor companiei Bechtel să pună accent pe sectorul 2B al Autostrăzii Transilvania, tronson cuprins între Câmpia Turzii şi Gilău. Motivul invocat de către reprezentanţii Ministerului Transporturilor este că doresc descongestionarea traficului din judeţul Cluj. În contextul în care muncitorii firmei americane vor lucra mai mult la sectorul 2B, iar la sectorul 3C, Suplacu de Barcău-Borş, vor lucra doar la un viaduct, compania nu va apela la serviciile tuturor celor 2300 de oameni, care au lucrat anul trecut pentru Bechtel. „O ipoteză este să reducem numărul personalului de la 2.300 de oameni până la 2.000, în contextul în care marea parte a lucrărilor le vom efectua doar pe un singur sector”, a lămurit Bogdan Sgârcitu. Bechtel ar fi trebuit să înceapă lucrul la sectorul 3A (Gilău-Mihăieşti) anul trecut, în luna mai, iar la porţiunea 3B (Mihăileşti-Suplacu de Barcău), în luna martie a anului trecut. Oficialul Bechtel a susţinut că este posibil ca sectorul 2B să fie finalizat mai rapid decât era prevăzut iniţial,  anume că pe tronsonul dintre Câmpia Turzii şi Gilău se va putea circula începând cu 28 februarie 2010. „Este posibil să finalizăm sectorul 3C în acest an şi, astfel, termenii contractului vor fi  respectaţi”, a  adăugat Sgârcitu. Oficialii CNADNR nu exclud posibilitatea ca în acest an să solicite Bechtel începerea lucrărilor la alte noi sectoare. „În situaţia în care, prin rectificări bugetare, vor fi alocate sume suplimentare acestui contract, vor fi stabilite noi tronsoane de autostradă pe care se vor executa lucrări”, a declarat Dorina Tiron.

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.