Inca de la atribuirea proiectului rampei ecologice a judetului, Gazeta de Cluj a semnalat faptul ca licitatia a fost una cu cantec, castigatorii fiind nume de care s-au legat diferite scandaluri aparute in presa. In momentul de fata, proiectul este blocat pentru ca, in pofida faptului ca exista fondurile necesare pentru demararea proiectului, una dintre societatile din consortiu, SC Confort, a intrat in insolventa. De asemenea, si celelalte proiecte de rampe ecologice din judet sunt blocate pentru diferite nereguli aparute pe parcurs.

In momentul de fata, printre proiectele care beneficiaza de cele mai mari fonduri se numara rampele ecologice de depozitare a deseurilor. In mod paradoxal, aceste proiecte, chiar daca la capitolul finantare nu au nici o problema, sunt suspendate din motive care tin mai mult de factorii decidenti din birouri, decat de constructia practica a rampelor. Majoritatea proiectelor din judet sunt in stand-by pentru ca, intr-un loc, a avut loc o mica neregula in cadrul licitatiei, in alta parte, una dintre societatile care au castigat contractul, a intrat in insolventa.
Insa, conform unor informatii din cadrul institutiilor de management, “intarzierile” au aparut pentru ca, in unele locuri “rotitele” din sistem nu au fost bine unse.
Spre exemplu, consortiul Kocks – Enviroplan – EPEM – Romair a fost ales sa faca caietul de sarcini al unui proiect in valoare de 20,8 milioane de lei, “Inchiderea si ecologizarea a 5 depozite de deseuri urbane neconforme din judetul Cluj respectiv Dej, Gherla, Huedin, Turda, Campia Turzii”. In mod normal, contractul ar fi trebuit sa fie atribuit pana acum insa, pe ultima suta de metri, s-a descoperit ca proiectantul a facut niste greseli in caietul de sarcini. Astfel, constructorul acestui proiect se lasa asteptat. De asemenea, cel mai mare proiect de ecologizare din judet, „Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor", in valoare de peste 255 de milioane de lei este blocat de insolventa uneia dintre firmele care fac parte din consortiul care a castigat licitatia. De altfel, chiar daca firma care a intrat in lichidare, SC Confort, a inceput sa aiba probleme relativ recente, proiectul respectiv trebuia sa fi fost finalizat pana acum. Astfel, intreg judetul Cluj se afla in situatia de a nu avea un spatiu conform normelor UE si nationale de depozitare a deseurilor, iar autoritatile se gandesc sa le “exporte” in judetele vecine.

Situatia este la fel de rea ca acum doi ani

Conform unui raport de acum doi ani privitor la modul in care autoritatile clujene gestioneaza administrarea deseurilor, situatia care atunci nu era roza, nu s-a schimbat deloc.
“Viteza mica cu care se construieşte sistemul de management integrat a deşeurilor, combinata cu inchiderea depozitelor existenţe de deşeuri (şi in cazul judeţului Cluj, inchiderea depozitului de deşeuri de la Pata Rat, care deservea pe langa municipiile Cluj Napoca şi Dej şi o mare parte din comunele din judeţ) şi a inchiderii şi ecologizarii rampelor de gunoi din mediul rural, creeaza o presiune ridicata asupra administraţiei publice (atat la nivel local cat şi judeţean)”, arata raportul. Conform situatiei reale, reprezentantii autoritatilor nu dau semne ca s-ar afla “sub presiune” dedicandu-si timpul diferitelor parti pri-uri politice.
“La nivelul judeţului Cluj, Planul Judeţean de gestionare a Deşeurilor pentru judeţul Cluj a inceput sa fie practic implementat in 2010. In anul 2010 a fost lansata de catre Consiliul Judeţean Cluj şi licitatia deschisa pentru proiectarea şi execuţia depozitului ecologic judeţean, parte a Sistemului de Management Integrat al Deşeurilor pentru judeţul Cluj, proiect pentru care s-a emis de catre Agenţia Regionala pentru Protecţia Mediului Cluj Napoca, Acordul de mediu nr. 18 NV6 /12.08.2010. La ora actuala nu exista instalaţii de valorificare / tratare a deşeurilor menajere, singura soluţie este eliminarea lor prin depozitare finala. Rampele de deşeuri din judeţul Cluj sunt o soluţie din pacate şi pentru deşeurile industriale, unele din ele putand fi reciclate la locul producerii. Cantitaţile mari de deşeuri biodegradabile care ajunga inca pe rampele de depozitare din judeţul Cluj au un impact negativ major asupra mediului prin emisiile mari care se inregistreaza, dar şi prin cantitaţile de levigat cu incarcatura mare de compuşi periculoşi care ajung in sol şi subsol”, arata raportul.

A intrat in insolventa cu un contract de milioane in spate

In prima faza, contractul pentru rampa ecologica a judetului Cluj a fost atribuit consorţiului format din firmele Hidroconstrucţia – Iridex – Argif, care au ofertat pentru 29,7 milioane de euro. Chiar daca, in prima faza, CJ Cluj a atribuit contractul firmelor care au cerut mai puţini bani, decizia a fost contestata la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor şi, ulterior, in instanţa. Insa, in ambele situaţii cei de la Confort SA şi Vel Service SA au avut caştig de cauza, astfel ca administraţia judeţeana a trebuit sa semneze cu cei de la Confort şi Vel Service.
SC Vel Service este controlata de Simona Badea şi de firma STRUCTURAL CONSULT INVESTIŢII ŞI DEZVOLTARE SA. La randul ei, aceasta firma este controlata a Simonei Badea, iar printre administratorii firmei se regaseşte Ionel Blanculescu. Acest personaj este un fost ministru interimar al Sanataţii pe vremea lui Adrian Nastase şi fost ministru delegat pentru coordonarea Autoritaţilor de control, in aceeaşi perioada. Blanculescu a fost Secretar de stat, preşedintele Autoritaţii pentru Valorificarea Activelor Bancare şi a lucrat 13 ani in Ministerul Apararii Naţionale ocupandu-se cu “activitatea de analiza”. De asemenea, Blanculescu se poate mandri cu un certificat de atestare F.B.I. in activitatea de combatere a crimei financiare şi de prevenire a folosirii circuitelor bancare in spalarea de bani murdari.
Cealalta societate, Confort SA, care a intrat in insolventa, este deţinuta de CORNU GEORGICA şi CARAIMAN LUCIAN NICU, este cea mai mare firma din judeţul Timiş, cu o cifra de afaceri pe anul trecut de 752 de milioane de lei şi aproape 1.000 de angajaţi.


Razvan Robu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.