Carpatair pune in pericol viata pasagerilor si pleaca de la Cluj

Situatiei inedita la Aeroportul International Cluj-Napoca. Compania timisoreana Carpatair a refuzat plata a sumei de 700 de euro pentru degivrare, operatiune care presupune inlaturarea ghetii de pe fuzelajul avionului, punand astfel in pericol viata a 41 de pasageri aflati la bord. Conducerea aeroportului a anuntat ca nu ii va permite decolarea, iar drept raspuns compania ameninta sa plece de la Cluj.

Doua curse ale companiei Carpatair au avut intarzieri dupa ce comandantii aeronavelor au refuzat efectuarea procedurii de degivrare, obligatorie in cazul depunerii de gheata pe avion. Reprezentantii companiei au decis ca suma de 700 de euro ceruta de catre aeroport pentru degivrare este una prea mare, drept urmare preferand sa dezghete avioanele folosind o metoda interzisa, si anume manual cu matura. Nicolae Britcaru, director operational al companiei aviatice Carpatair a fost de acord cu plata sumei respective, numai ca, se pare, cineva din companie cu un cuvant mai greu de spus a decis ca nu este necesara plata respectiva. In aceste conditii, reprezentantii Aeroportului International Cluj au decis neacordarea permisiunii de zbor pentru  cursa respectiva, nimeni nefiind dispus sa-si asume responsabilitatea unui eventual dezastru aviatic. Compania Carpatair a reactionat, reclamandu-l pe David Ciceo, directorul aeroportului, in fata Autoritatii Aeronautice Civile Romane (AACA) si amenintand cu retragerea curselor de la Cluj. Mai mult, dintr-un comunicat reiese faptul ca oficialii Carpatair il acuza pe  David Ciceo de hartuire, asta dupa ce operatorul a depus o plangere in acest sens si Comisiei Europene. In replica, reprezentantii aeroportului ne asigura ca nu este vorba despre nicio hartuire ci despre respectarea stricta a unor norme de siguranta obligatorii.

Intr-un alt comunicat al companiei se arata faptul ca vor renunta la cursele de pe aeroportul clujean, lasand sa se inteleaga faptul ca de vina ar fi „atacurilor premeditate ale directorului aeroportului, David Ciceo". Acesta din urma se apara, atratand ca oficialii companiei au lasat de inteles inca din luna septembrie ca nu vor mai continua sa faca zboruri de la Cluj.  Astfel, intr-o nota semnata de directorul general al Carpatair, Nicolae Petrov din data de 29septembrie compania isi anunta intentia de a nu mai prelungi contractul de operare pe aeroportul din Cluj Napoca peste data de 31 octombrie 2011, practic de la inceputul orarului de iarna in aviatie.

In ultimii ani compania Carpatair a avut performante financiare fluctuante si instabile din punct de vedere al cifrei de afaceri si al profitului realizat. Astfel, daca in anul 2008 compania inregistra pierderi de 6,44 milioane de lei, anul 2010 aducea o crestere de 14% in ceea ce priveste cifra de afaceri, ajungand la cifra de 74 de milioane de euro. In prezent Carpatair opereaza peste 350 de zboruri regulate pe saptamana catre 28 de destinatii din 8 tari, 9 aeroporturi interne si 19 aeroporturi externe.

Accident dramatic tot din lipsa degivrarii

Neefectuarea procedurii de degivrare a produs un accident aviatic in care toti pasagerii si echipajul avionului au murit. Pe 13 decembrie 1995 avionul Antonov AN-24 al companiei Banatair care trebuia sa zboare de la Verona spre Timisoara s-a prabusit la decolare datorita greutatii prea mari si ghetii acumulate pe aripi. In incident au murit toti cei 41 de pasageri si 8 membrii ai echipajului. Site-ul aviation-safety.net precizeaza ca la ora locala 19:52 avionul Antonov a decolat de pe aeroportul din Verona dupa ce capitanul aeronavei refuzase procedura de degivrare. Conform datelor statistice oferite de site, imediat dupa decolare avionul a atins o viteza de 220 Km/h dar datorita greutatii mari si a ghetii de pe aripi viteza a scazut brusc la 179 de Km/h la nici 25 de secunde dupa decolare. La doar un kilometru jumatate de Verona si la doar 47 de secunde dupa decolare, pilotii au pierdut controlul avionului, care s-a prabuzit si a luat foc, ucigandu-i pe toti de la bord. Responsabili pentru producerea accidentului de neglijenta in serviciu au fost gasiti comandantul aeroportului veronez, alti trei functionari ai Civilavia, doi angajati ai societatii de servicii aeroportuare italiene, precum si singurul roman Nicolae Dan, 29 de ani, reprezentantul companiei Banat Air la Verona.

De la tragicul eveniment compania BanatAir s-a dizolvat, la fel si asiguratorul acesteia, Asigurarea Anglo-Romana. Singura companie care a ramas sa plateasca despagubiri catre rudele celor ucisi a fost firma de asigurari Astra. Initial, cuantumul daunelor pe care asiguratorul le avea de platit se situau in jurul sumei de 3 milioane de euro, ca apoi cifrele vehiculate in instanta sa ajunga la suma de 70 de milioane de euro. Aceasta suma reprezinta un record in materie de pretentii si daune care trebuiesc platite urmasilor victimelor de catre asigurator roman in urma unui accident. 

Sabin Ripan

 

BOX: Un alt incident Carpatair

Carpatair a luat nastere in anul 1999 si a operat primul zbor pe 26 martie 1999 din Cluj-Napoca catre Venetia, urmand ca din 2000 Hubul sa fie mutat la Timisoara. Prima aeronava a fost un Yakovlev Yak-40 inchiriat de la Moldavian Airlines, companie fondata de catre acelasi om de afaceri, Nicolae Petrov.
Actuala denumire a companiei a fost adoptata in decembrie 1999, cand investitori elvetieni s-au alaturat proiectului. In prezent, compania este detinuta in proporție de 51% de investitori romani si 49% de SC Veg Invest si are peste 450 de angajati. Actualul presedinte al companiei este Nicolae Petrov.

Pe data de 28 Februarie 2009 o aeronava SAAB 2000 Carpatair care venea de la Chisinau si avea la bord 47 de pasageri si patru membri ai echipajului a facut o aterizare de avarie in jurul orei zece, dupa ce roata din fata a trenului de aterizare n-a iesit. Aparatul a survolat timp de peste o ora orasul Timisoara, trecand de doua ori prin dreptul turnului de control, controlorii confirmand ca avionul nu are trenul de aterizare din fata coborat. Pe aeroport a fost declarata stare de urgenta. Dupa consumarea combustibilului, avionul a aterizat pe pista aeroportului, pe un covor de spuma, pentru a micsora riscul unui incendiu. Toti pasagerii si membrii echipajului au ajuns cu bine la sol, fiind preluati cu un autocar de pe pista si transportati la aerogara. In urma incidentului, in ziua respectiva activitatea aeroportului a fost perturbata timp de cca trei ore, ea fiind reluata in jurul orei 12. In urma aterizarii reusite, pilotii Leonid Babivschi ,47 de ani si Iurie Oleacov, 37 de ani au fost decorati de Vladimir Voronin cu „Ordinul de Onoare”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.