Mitropolia Clujului despre această decizie: ”Aruncă în derizoriu educaţia morală”

Curtea Constituţională a decis că obligaţia părinţilor de a face cerere pentru ca un elev să nu participe la ora de religie, prevăzută în Legea educaţiei, este neconstituţională. Mai mult, aceştia au hotărât cu unanimitate de voturi ca o astfel de cerere să fie făcută de acum doar de către cei care vor să studieze această disciplină. Decizia Curţii Constituţionale este general obligatorie.

 

Curtea Constituţională a decis că este neconstituţional articolul din Legea educaţiei care spune că „La solicitarea scrisă a elevului major, respectiv a părinţilor sau a tutorelui legal instituit pentru elevul minor, elevul poate să nu frecventeze orele de Religie”. Judecătorii CCR au apreciat că cei care trebuie să facă o solicitare sunt părinţii care doresc ca aceste cursuri de Religie în şcoală să fie urmate de copiii lor. „În urma deliberărilor, Curtea Constituţională, cu majoritate de voturi, a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art.9 alin.(2) teza întâi din Legea învăţământului nr.84/1995 şi dispoziţiile art.18 alin.(2) teza întâi din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011 sunt neconstituţionale“, se arată într-un comunicat al Curţii Constituţionale.

Decizia este definitivă şi general obligatorie şi se comunică celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi instanţei care a sesizat Curtea Constituţională, respectiv Judecătoria Buzău-Secţia civilă“, se mai precizează în comunicat.

 

Excepția de neconstituționalitate

Această excepţie de neconstituţionalitate a fost ridicată de profesorul Emil Moise, într-un dosar civil aflat pe rolul Judecătoriei Buzău, în care acesta a dat în judecată Liceul de Artă „Margareta Sterian” din Buzău. În august 2006, Emil Moise cerea preşedintelui Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) să dispună „anularea situaţiei discriminatorii create prin prezenţa obstinantă a simbolurilor religioase în holurile, cancelariile şi sălile de clasă – în afara orei facultative de Religie – ale Liceului de artă Margareta Sterian din Buzău”, unde învaţă fiica sa, Teodora Moise, cât şi în toate unităţile publice de învăţământ din judeţul Buzău.

Moise susţinea atunci că predarea religiei în instituţiile de învăţământ publice „constituie o discriminare împotriva persoanelor agnostice sau de altă confesiune decât aceea căreia îi aparţin simbolurile religioase (…) şi o încălcare a dreptului fundamental la egalitatea de şanse, deoarece prin acceptarea simbolurilor religioase unităţile publice îşi asumă transmitere (inclusiv) a valorilor de inferiorizare a femeilor, practicate de religia respectivă”.

 

Sinodul Mitropolitan contra-atacă

”Sinodul Mitropolitan al Mitropoliei Clujului, Maramureşului şi Sălajului îşi exprimă îngrijorarea faţă de campaniile tot mai agresive la care sunt supuşi copiii şi tinerii care învaţă în şcolile din ţara noastră, prin faptul că, în numele unei aşa zise libertăţi de gândire şi de conştiinţă şi a unei promovări a toleranţei şi a drepturilor fiinţei umane, reprezentanţi ai societăţii civile cer tot mai insistent eliminarea obligativităţii predării religiei în şcolile publice.

Recenta hotărâre a CC, de a solicita acordul scris al părinţilor ca elevii să participe la orele de religie, reprezintă un regres faţă de actuala Lege a învăţământului. Acest act este o mare nedreptate făcută tocmai copiilor şi tinerilor care sunt beneficiarii orei de religie, prin faptul că aruncă în derizoriu şi relativ preocuparea faţă de educaţia lor morală”, se arată într-un comunicat transmis, joi, de reprezentanţii Mitropoliei Clujului, Maramureşului şi Sălajului, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Aceştia susţin că, privită simbolic, „o asemenea decizie împietează libertatea câştigată prin jertfa tinerilor din revoluţia din decembrie 1989 şi al cărei semn vizibil în spaţiul public este ora de religie„.

 

Contestă constrângerea

”Legea aflată în vigoare stipulează foarte clar că elevul, cu acordul părinţilor, e liber să-şi aleagă pentru studiu religia şi confesiunea şi, mai mult, e liber să nu frecventeze ora de religie. Unde e constrângerea? Unde sunt reclamaţiile elevilor sau ale părinţilor? Sinodul Mitropolitan al Mitropoliei Clujului, Maramureşului şi Sătmarului face un apel către toate instituţiile abilitate ale statului, către părinţi, către elevi şi către toţi factorii activi implicaţi în educaţia copiilor şi tinerilor, să apere statutul orei de religie ca disciplină obligatorie de studiu, care nu este o achiziţie a istoriei sau un bun al Bisericii, ci un dat constitutiv al condiţiei umane şi temeiul oricărei morale adevărate”, adaugă reprezentanţii Mitropoliei Clujului, Maramureşului şi Sălajului.

Mitropolitul Andrei Andreicuț consideră că cine face legile le poate și desface. ”Forurile care le fac le și desfac. Nu am perceput tot spiritul hotărârii CCR, că n-a zis că se anulează sau devine facultativă ora de religie. Dar e suficient acest fapt că pune o barieră în fața părinților și a copiilor care vor să studieze. Cine și-ar închipui că îi întreabă pe copii dacă doresc să facă limba română sau matematică? Mai sunt și alte materii care în opinia publicului par mai puțin importante, însă nici la acelea nu îi întreabă nimeni dacă vor să le studieze sau nu.

E vorba de modul în care se formează copiii, cu o personalitate întreagă. Noi, Biserica, nu îi obligăm să creadă sau să participe la anumite ritualuri, ci să le cunoască, să știe despre ce e vorba, să aleagă. Chiar în actuala lege se spune că cei ce doresc pot să facă o cerere să nu studieze religia, fără a avea vreo consecință negativă asupra mediei finale a elevului. De aceea e cu dichis această hotărâre și, oricum, se dorește să se bareze participarea la ora de religie”, a declarat capul bisericii ardelene.

 

Alternativa

O propunere legislativă a deputatului independent Remus Cernea de a înlocui opţionalul de Religie cu „Etică şi cultură civică“ în şcoli a trecut luna trecută tacit de Camera Deputaţilor şi urmează să fie dezbătută la Comisia de Învăţământ din Senat, cel mai probabil la începutul anului viitor. Concret, acesta a propus ca elevii să înveţe la ora de „Etică şi cultură civică“ cele mai importante doctrine şi valori morale de inspiraţie filosofică, ştiinţifică sau religioasă ale umanităţii, dar şi elemente de cultură civică. Mai exact, disciplina ar trebui să cultive spiritul critic, raţionalitatea şi empatia, arată deputatul. În ceea ce priveşte Religia, ea ar deveni cu adevărat o oră facultativă, predată cel mai devreme din clasa I, şi nu de la pregătitoare, iar copiii nu ar mai primi note, ci calificative care să nu fie luate în considerare la media generală.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.