Cele cinci legi ale lui Nicoara

Cinci iniţiative legislative are Marius Nicoara in mandatul sau de senator, impreuna cu alţi 32 de deputaţi şi senatori. Singura data cand l-a chemat pe partenerul sau de campanie intr-o iniţiativa legislativa a fost cand cei doi au dorit sa schimbe legea pieţei de capital, lege modificata de catre toate partidele, atat ale opoziţiei, cat şi ale puterii. Nicoara impreuna cu mulţi colegi de-ai sai a reuşit chiar şi in acest caz sa modifice doar cateva cifre dintr-o lege. Pe scurt, Nicoara a muncit in patru ani cam cat o zi din munca unui primar care are aproximativ 20-30 de propuneri de hotarari pe luna, insa acest lucru nu il opreşte sa mearga in faţa alegatorilor şi sa le ceara votul.

O alta lege pe care Nicoara a iniţiat-o este legata de infiinţarea unui nou institut, Institutul de Drept Public şi Ştiinţe Administrative al Romaniei.
 „(3) Institutul reuneşte personalitaţi reprezentative din domeniul dreptului şi al ştiinţelor administrative, de inalta competenţa profesionala, cu titlul ştiinţific de doctor şi doctoranzi, cu experienţa in activitatea de cercetare ştiinţifica ori in invaţamantul juridic superior sau care ocupa funcţii in administraţia publica sau in autoritatea judecatoreasca, precum şi absolvenţi ai invaţamantului juridic superior ori de ştiinţe administrative.
 (5)Institutul editeaza Revista de drept public. Redacţia revistei are sediul in Bucureşti, bd. Mihail Kogalniceanu nr. 64, sectorul 5. Revista va fi mediatizata la nivelul aparatului de specialitate al celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi la nivelul senatorilor şi deputaţilor, prin grupurile parlamentare de care aparţin."
2.Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 2
(1)Institutul are ca scop fundamentarea ştiinţifica a soluţiilor de perfecţionare a organizarii şi funcţionarii autoritaţilor publice centrale şi locale, prezentand rapoarte ştiinţifice bianuale Parlamentului şi, dupa caz, Guvernului şi Consiliului Superior al Magistraturii.
(2)Rapoartele ştiinţifice bianuale ale Institutului vor cuprinde şi propunerile de perfecţionare a legislaţiei, proiecte de acte normative cu impact asupra reformei instituţionale a statului şi de armonizare a dreptului public intern cu legislaţia Uniunii Europene."
3.La articolul 3, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
„Art. 3
(1)Pentru desfaşurarea de cursuri postuniversitare, Institutul se poate asocia cu instituţii de invaţamant superior sau cu instituţii de profil din ţara, acreditate in acest scop, precum şi cu instituţii similare din strainatate, in condiţiile legii, şi poate organiza cursuri de specializare şi de perfecţionare. Pentru realizarea acestor cursuri se vor incheia parteneriate cu autoritaţile publice interesate."
4.La articolul 8, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
„(2)Alegerea consiliului ştiinţific, a preşedintelui şi a vicepreşedintelui este validata de Senat, iar rapoartele bianuale de activitate a Institutului se analizeaza de catre comisiile parlamentare de specialitate, care informeaza plenul fiecarei Camere a Parlamentului."
5.La articolul 9, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
„Art. 9
(1)Preşedintele Institutului este ales pentru un mandat de 3 ani şi poate fi reales cel mult inca un mandat. Preşedintele asigura conducerea operativa a Institutului şi are calitatea de ordonator principal de credite."
6.La articolul 10, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
„Art. 10
(1)Vicepreşedintele Institutului este ales pentru un mandat de 3 ani, poate fi reales cel mult inca un mandat şi indeplineşte atribuţiile specifice coordonarii direcţiilor pe domenii, precum şi atribuţiile stabilite de consiliul ştiinţific sau de preşedinte."
7.La articolul 13, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
„(2)Pentru desfaşurarea unor activitaţi complexe şi de cercetare, Institutul poate consulta colaboratori externi, inclusiv personal din structurile de specialitate ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, Guvernului, al altor autoritaţi publice ori al autoritaţilor administraţiei publice locale."
Art. II
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Institutul va prezenta Guvernului, spre aprobare, modificarile regulamentului propriu de organizare şi funcţionare”, se arata in conţinutul Legii.

Digurile, prioritatea „viitorului” primar

Marius Nicoara se vrea primarul digurilor inaintea primarul clujenilor. Un proiect de mare angajament al lui Nicoara care arata adevarata intelectualitate a candidatului.

„Art. 1
Prezenta lege stabileşte exigenţele de siguranţa obligatorii pentru toţi deţinatorii cu orice titlu ai digurilor de aparare impotriva inundaţiilor.
Art. 2
(1)Drepturile de realizare şi de exploatare in siguranţa a digurilor de aparare impotriva inundaţiilor se exercita in conformitate cu prevederile prezentei legi, ale actelor normative din domeniile apelor, protecţiei mediului, calitaţii in construcţii, precum şi cu prevederile convenţiilor internaţionale la care Romania este parte.
(2)Respectarea exigenţelor de performanţa referitoare la siguranţa digurilor de aparare impotriva inundaţiilor este obligatorie in toate etapele de realizare şi de exploatare a acestora: proiectare, execuţie, exploatare in perioada de execuţie, punere in funcţiune, exploatare curenta, conservare, postutilizare sau dezafectare.
(3)Deţinatorii de diguri de aparare impotriva inundaţiilor, cu orice titlu, denumiţi in continuare deţinatori, sunt direct responsabili de realizarea şi de menţinerea siguranţei in exploatare a acestora, in conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4)Digurile de aparare impotriva inundaţiilor existente, pentru care nu exista sau nu este cunoscut un deţinator, se preiau, in condiţiile legii, de catre autoritatea publica locala pe teritoriul careia se gasesc acestea, la solicitarea autoritaţii publice centrale din domeniul apelor.
(5)Evaluarea starii de siguranţa in exploatare a digurilor de aparare impotriva inundaţiilor se realizeaza de catre experţi, in baza unei proceduri elaborate de autoritatea publica centrala din domeniul apelor şi aprobate prin ordin al conducatorului acesteia.
(6)Experţii care evalueaza starea de siguranţa in exploatare a digurilor de aparare impotriva inundaţiilor sunt atestaţi de autoritatea publica centrala din domeniul apelor.
(7)Atestarea experţilor prevazuţi la alin. (5) şi (6) se efectueaza in baza unui regulament care se aproba prin ordin al conducatorului autoritaţii publice centrale din domeniul apelor.”, se arata in inceputul legii. Ca sa nu va mai plictisim nu va redam modul de folosire a digurilor.

Statistica, arma candidatului

Iar cum digurile nu erau de ajuns, Nicoara s-a hotarat sa se implice şi in statistica, modificand legea statisticii. Aşa s-a ajuns la Legea nr. 211 din 11 noiembrie 2010 privind modificarea şi completarea Legii organizarii şi funcţionarii statisticii oficiale in Romania nr. 226/2009.

„Legea organizarii şi funcţionarii statisticii oficiale in Romania nr. 226/2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 397 din 11 iunie 2009, se modifica şi se completeaza dupa cum urmeaza:
1.Articolul 1 se modifica şi va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1: Scopul
Prezenta lege reglementeaza organizarea şi funcţionarea statisticii oficiale in Romania, constituirea, dezvoltarea şi coordonarea sistemului statistic naţional, pentru elaborarea sistematica şi programata de statistici oficiale in vederea formularii, implementarii, modernizarii şi evaluarii politicilor naţionale, a planurilor de dezvoltare naţionale şi locale, in conformitate cu principiile fundamentale ale statisticii oficiale, cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 223/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 martie 2009 privind statisticile europene şi de abrogare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.101/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului privind transmiterea de date statistice confidenţiale Biroului Statistic al Comunitaţilor Europene, a Regulamentului (CE) nr. 322/97 al Consiliului privind statisticile comunitare şi a Deciziei 89/382/CEE, Euratom a Consiliului de constituire a Comitetului pentru programele statistice ale Comunitaţilor Europene, precum şi cu principiile stipulate in Codul de practici al statisticilor europene."
2.Articolul 5 se modifica şi va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5: Semnificaţia şi aplicarea principiilor fundamentale
(1) Principiile fundamentale pe care se bazeaza statistica oficiala sunt urmatoarele:
a) independenţa profesionala – statisticile trebuie dezvoltate, elaborate şi difuzate intr-un mod independent, in special in ceea ce priveşte alegerea tehnicilor, a definiţiilor, a metodologiilor şi a surselor care urmeaza sa fie utilizate, precum şi a momentului şi a conţinutului tuturor formelor de difuzare, in lipsa oricarei presiuni din partea unor grupuri politice sau de interese ori din partea autoritaţilor naţionale sau comunitare, fara a aduce atingere cerinţelor instituţionale, cum ar fi dispoziţiile bugetare privind instituţiile comunitare sau naţionale ori definirea necesitaţilor statistice;
b) imparţialitate – statisticile trebuie dezvoltate, elaborate şi difuzate intr-un mod neutru, iar toţi utilizatorii trebuie sa beneficieze de tratament egal;
c) obiectivitate – statisticile trebuie dezvoltate, elaborate şi difuzate intr-un mod sistematic, fiabil şi just; acest principiu implica utilizarea de standarde profesionale şi etice şi transparenţa politicilor şi practicilor urmate faţa de utilizatori şi de respondenţii la ancheta;
d) fiabilitate – statisticile trebuie sa masoare, cat mai fidel, mai exact şi mai cuprinzator posibil, realitatea pe care sunt menite sa o reprezinte şi presupun utilizarea unor criterii ştiinţifice de selectare a surselor, a metodelor şi a procedurilor;
e) confidenţialitatea informaţiilor statistice – presupune protejarea datelor confidenţiale referitoare la unitaţile statistice individuale, care sunt obţinute direct in scopuri statistice sau indirect din surse administrative ori din alte surse şi implica interzicerea utilizarii datelor in alte scopuri decat cele statistice şi a divulgarii ilegale a acestora;
f) eficienţa costurilor – costurile pe care le implica elaborarea de statistici trebuie sa fie proporţionale cu importanţa rezultatelor şi a beneficiilor urmarite, resursele trebuie utilizate in mod optim, iar sarcina de raspuns trebuie redusa la minimum. Atunci cand este posibil, informaţiile solicitate trebuie sa poata fi uşor de obţinut din registrele sau sursele aflate la dispoziţie. Principiile statistice sunt dezvoltate in Codul de practici al statisticilor europene.
(2) Dezvoltarea, elaborarea şi difuzarea statisticilor oficiale trebuie sa ţina seama de recomandarile şi de cele mai bune practici internaţionale", se arata in prezentul text de lege.

Persoanele Varstnice, populismul lui Nicoara

Nicoara şi-a dovedit şi populismul prin infiinţarea Consiliului Naţional al Persoanelor Varstnice.
„ Legea nr. 16/2000 privind infiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional al Persoanelor Varstnice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 8 mai 2009, cu modificarile şi completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
   1. La articolul 4, litera i) va avea urmatorul cuprins:
   "i) informeaza semestrial şi ori de cate ori este nevoie pe Preşedintele Romaniei, pe primul-ministru, conducerile organelor administraţiei publice centrale cu atribuţii in domeniul protecţiei sociale, prefecţii şi primarii, precum şi conducerile celor doua Camere ale Parlamentului in legatura cu aspecte ce privesc riscurile şi situaţia de criza in care se gasesc unele persoane varstnice".
   2. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
   "Art. 13. –
   Membrii comisiei permanente a Consiliului National al Persoanelor Varstnice reprezinta persoanele prevazute la art. 5 lit. b) si c), astfel incat organizaţiile centrale reprezentative ale pensionarilor sa aiba in mod obligatoriu cate un reprezentant."
   3. La articolul 19, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
   "(2) Comisia permanenta asigura conducerea Consiliului Naţional al Persoanelor Varstnice in intervalul dintre şedinţele plenului şi adopta hotarari cu majoritate calificata de voturi, urmand ca acestea sa fie ratificate ulterior de catre plen.", se arata in scurta lege.

 

Modificarea legii

Una dintre legile modificate de Marius Nicoara alaturi de alţi politicieni a fost cea a politicii de capital. De fapt, Nicoara a modificat doar cateva cifre la aceasta lege.

Versiunea veche

Art.3 Capital social şi acţiuni

(3) Orice persoana poate dobandi cu orice titlu sau poate deţine, singura ori impreuna cu persoanele cu care acţioneaza in mod  concertat, acţiuni emise de catre societate, dar nu mai mult de 1% din capitalul social al societaţii;

(5) Persoanele menţionate la alineatul (3) au obligaţia ca la atingerea pragului de 1% sa informeze in maximum 3 zile lucratoare societatea, C.N.V.M. şi piaţa reglementata pe care sunt tranzacţionate acţiunile societaţii;

(6) In termen de 3 luni de la data depaşirii  limitei de 1% din capitalul social al societaţii, acţionarii aflaţi in aceasta situaţie sunt  obligaţi sa vanda acţiunile care depaşesc limita de deţinere.

Versiunea noua a legii

Art. 3 Capital social şi acţiuni

(3) Orice persoana poate dobandi cu orice titlu sau poate deţine, singura ori impreuna cu persoanele cu care acţioneaza in mod concertat, acţiuni emise de catre societate, dar nu mai mult de 5% din capitalul social al societaţii;

(5) Persoanele menţionate la alineatul (3) au obligaţia ca la atingerea pragului de 5% sa informeze in maximum 3 zile lucratoare societatea, C.N.V.M. şi piaţa reglementata pe care sunt tranzacţionate acţiunile societaţii;

(6) In termen de 3 luni de la data depaşirii limitei de 5% din capitalul social al societaţii, acţionarii aflaţi in aceasta situaţie sunt obligaţi sa vanda acţiunile care depaşesc limita de deţinere.

Box: Legile lui Nicoara&Friends

1.    Propunere legislativa pentru modificarea şi completarea Legii nr.246/2007 privind infiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului de Drept Public şi Ştiinţe Administrative al Romaniei
Iniţiatori: Francu Emilian-Valentin – senator PNL; Meleşcanu Teodor-Viorel – senator PNL; Nicoara Marius-Petre – senator PNL
2.    Propunere legislativa privind siguranţa digurilor
      Initiatori: Francu Emilian-Valentin – senator PNL; Haşotti Puiu – senator PNL; Ichim Paul – senator PNL; Nicoara Marius-Petre – senator PNL; Nicoara Romeo-Florin – senator PNL; Oprea Mario-Ovidiu – senator PNL; Popa Cornel – senator PNL
3.    Propunere legislativa privind modificarea şi completarea Legii nr.226/2009 pentru organizarea şi funcţionarea statisticii oficiale in Romania
            Initiatori: David Cristian – senator PNL; Francu Emilian-Valentin – senator PNL; Haşotti Puiu – senator PNL; Nicoara Marius-Petre – senator PNL; Nicoara Romeo-Florin – senator PNL
4.    Propunere legislativa pentru modificarea şi completarea Legii nr.16/2000 privind infiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional al Persoanelor Varstnice
               Initiatori: Boitan Minerva – senator PNL; Cordoş Alexandru – senator PSD; Francu Emilian-Valentin – senator PNL; Ghişe Ioan – senator PNL; Ichim Paul – senator PNL; Nicoara Marius-Petre – senator PNL; Paşca Liviu-Titus – senator PNL
5.    Propunere legislativa privind modificarea Legii nr.297/2004 privind piaţa de capital
Initiatori: Birlea Gheorghe – senator PD-L; David Gheorghe – senator PD-L; Dobra Nicolae – senator PD-L; Dumitru Constantin – senator PD-L; Fodoreanu Sorin – senator PD-L; Humelnicu Augustin-Daniel – senator PD-L; Igaş Traian-Constantin – senator PD-L; Marian Ovidiu – senator PD-L; Mazare Alexandru – senator PSD; Mocanu Alexandru – senator PD-L; Mutu Gabriel – senator PD-L; Nicoara Marius-Petre – senator PNL; Paran Dorin – senator PD-L; Pereş Alexandru – senator PD-L; Secaşan Iosif – senator PD-L; Urban Iulian – senator PD-L; Luca Ciprian-Florin – deputat PSD; Martin Eduard-Stelian – deputat PSD; Uioreanu Horea-Dorin – deputat PNL

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.