Publicaţia de satiră Charlie Hebdo, a cărei redacţie a fost decimată într-un atac terorist, pe 7 ianuarie, nu va mai publica, de acum înainte, caricaturi ale profetului Mahomed, potrivit lui Laurent Sourisseau, redactor-şef şi publisher la săptămânalul francez, informează washingtonpost.com.

„Am făcut desene cu Mahomed pentru a apăra principiul că putem desena ce vrem noi”, a declarat Laurent Sourisseau, într-un interviu acordat revistei germane Stern.

Dar Sourisseau, care este cunoscut sub pseudonimul Riss, a mai spus că intenţia publicaţiei Charlie Hebdo nu a fost să fie „posedată” de critica islamului. „Greşelile pentru care ai putea blama islamul se pot găsi şi în alte religii”, a mai spus desenatorul.

Declaraţiile recente făcute de Sourisseau vin la puţin timp după ce unul dintre desenatorii care a realizat copertele cel mai bine vândute ale săptămânalului francez a declarat că nu-l mai interesează să realizeze caricaturi cu profetul Mahomed. Astfel, în luna aprilie, Renald Luzier, cunoscut sub numele de Luz, a declarat pentru o revistă culturală franceză că „nu-l mai interesează” să îl deseneze pe profetul Mahomed.

„M-am săturat de asta (de a-l desena pe profetul Mahomed, n.r.), la fel cum m-am săturat să-l desenez pe Sarkozy (fostul preşedinte al Franţei Nicolas Sarkozy, n.r.). Nu o să-mi petrec întreaga viaţă desenându-i pe ei”, a spus Luz.

Apoi, în luna mai, Luzier a anunţat plecarea sa iminentă de la Charlie Hebdo, motivând oboseala şi surmenajul. De asemenea, caricaturistul a mai spus că reprezintă o „tortură” să muncească fără prietenii şi colegii săi ucişi în atentat.

Pe 7 ianuarie, doi militanţi islamişti au luat cu asalt redacţia săptămânalui francez Charlie Hebdo, iar a atentatul terorist a făcut 12 victime şi a îngrozit întreaga lume. Potrivit unei declaraţii făcute ulterior de reprezentanţii filialei Al-Qaeda din Yemen, care şi-au asumat responsabilitatea atacului, jurnaliştii francezi au fost pedepsiţi pentru că au batjocorit, prin caricaturile realizate, imaginea profetului Mahomed.

După atacul de la Charlie Hebdo, publicaţia franceză s-a aflat în centrul unei dezbateri globale asupra dreptului la libertatea de exprimare. Milioane de persoane din întreaga lume, care, înainte de atac, nu au cumpărat niciun număr al săptămânalui de satiră, au îmbrăţişat sloganul „Je suis Charlie”, arătându-şi astfel solidaritatea cu victimele atacului.

Primul număr al revistei apărut după atentat, ce a publicat pe prima pagină o caricatură cu profetul Mahomed care plânge şi mesajul „Totul este iertat”, s-a vândut în milioane de copii. În mod obişnuit, tirajul mediu al revistei franceze era de aproximativ 50.000 de copii.

Charlie Hebdo este deţinut în prezent în procent de 40% de părinţii lui Charb, fostul director al publicaţiei, ucis în atacul terorist din 7 ianuarie, în procent de 40% de desenatorul Laurent Sourisseau, cunoscut cu pseudonimul Riss, împuşcat în umăr în timpul acelui atentat, devenit noul director al săptămânalului, şi în procent de 20% de Eric Portheault, coadministrator.

Înainte de atentatul terorist care a făcut 12 victime în rândul echipei redacţionale, săptămânalul de satiră Charlie Hebdo, aflat în pragul falimentului, se vindea în aproximativ 30.000 de exemplare. De atunci, săptămânalul francez a cunoscut o creştere spectaculoasă a veniturilor – provenind din donaţii şi abonamente -, iar numărul său din 14 ianuarie, denumit „numărul supravieţuitorilor”, s-a vândut în 14 milioane de exemplare. Numeroşi colaboratori ai publicaţiei trăiesc de atunci sub protecţia poliţiei franceze.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.