Consiliul Judetean Cluj (CJ) a semnat contractul pentru executia a noua poduri de pe drumul Rachitele-Ic Ponor cu o firma dejeana, Samus Constructii, care s-a angajat astfel sa predea in cinci luni lucrarea in valoare de aproape patru milioane de lei. Patronul acesteia este un afacerist dejean care conduce un business de 125 de milioane de euro.

Presedintele Consiliului Judetean Cluj, Horea Uioreanu, si reprezentantii firmei SC Samus Constructii SA Dej au semnat contractul de executie a celor noua poduri de pe drumul Rachitele – Ic Ponor, anunta institutia intr-un comunicat de presa. Conform contractului, podurile trebuie finalizate in cinci luni de la data emiterii ordinului de incepere a lucrarilor.
”A fost cel mai important pas necesar pentru demararea lucrarilor de construire a celor noua poduri de pe drumul Rachitele – Ic Ponor. In cursul zilei de maine, joi 4 aprilie, vom preda  amplasamentul, iar vineri, 5 aprilie, se va emite ordinul de incepere a lucrarilor. In acest context, avand in vedere prevederile contractului, exista toate premisele necesare ca aceste poduri sa fie gata la inceputul lunii septembrie. Concomitent, se va lucra la asfaltarea drumului, cu exceptia zonelor de poduri, iar la o luna dupa finalizarea acestora, respectiv in octombrie, vor fi gata si lucrarile de modernizare a acestui drum”, a precizat presedintele Consiliului Judetean Cluj dupa semnarea actelor.
Licitatia de construire a celor noua poduri de pe drumul Rachitele – Ic Ponor a fost adjudecata de SC Samus Constructii SA Dej. Valoarea contractului este de 3.914.332, 47 lei fara TVA, durata de executie a lucrarilor este de cinci luni de zile de la data emiterii acordului de incepere a lucrarilor.  Garantia structurii de pod este de 30 de ani, iar a celorlalte lucrari de 7 ani.

Ce-i cu Samus

Samus Constructii SA este o companie dejeana detinuta de Metalic Plas Impex si Ioan Tecar, patronul acesteia. Acesta detine si Termotec, specializata in fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii  dar si Refrabaz, companie care fabrica produse refractare, tot din Dej.
De fapt, Ioan Tecar este un antreprenor roman care conduce un business de 125 de milioane de euro cu 1.300 de angajati si care locuieste in Dej. Tecar si-a cladit grupul de 13 firme cu activitati de productie prin achizitii succesive, in mare parte a unor firme aflate aproape de faliment. Cea mai importanta preluare a fost insa fabrica de hartie Pehart Tec din Petresti, tranzactie finalizata in 2005. Omul de afaceri din Dej a reusit sa-i convinga pe reprezentantii Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) sa vina cu 6 milioane de euro pentru a dezvolta compania care produce hartie tissue (servetele, hartie igienica, prosoape din hartie) si care ruleaza anual peste 20 de milioane de euro. Proiectul demarat in mai 2009 reprezinta prima implicare a bancii intr-o afacere privata romaneasca nebancara.
Samus Constructii a avut anul trecut un profit de aproximativ 474.000 de lei, avand aproape 200 de angajati. Numele lui Sever Marin Nemes, administratorul Samus Constructii, apare pe site-ul Inspectoratului de Stat in Constructii in randul celor care si-au incheiat activitatea in cadrul institutiei, contractul acestuia fiind inchis in 3 ianuarie 2012, odata cu al sotiei sale, care lucra la aceeasi institutie. Numirea lui in functia de administrator Samus este probabil de data mai recenta, altfel inspectorul s-ar fi aflat in conflict de interese, dat fiind ca societatea se ocupa cu fabricarea produselor din beton pentru constructii, avand incheiat si un contract cu statul.

Podurile ca podurile, dar drumul…

Scriam intr-un numar anterior despre cum Consiliul Judetean (CJ) Cluj risca sa piarda finantarea europeana pentru modernizarea drumului Rachitele – IC Ponor, care ar fi trebuit sa fie finalizat in 2011, insa termenul a fost prelungit pana in vara lui 2013.
Potrivit vicepresedintelui Consiliului Judetean Ioan Oleleu, ”proiectul initial a fost cu deficiente. Realitatea din proiect nu corespundea cu cea din teren si anumite solutii tehnice erau imposibil de aplicat. Datorita unor modificari ulterioare aduse proiectului, se risca acum ca anumite lucrari sa nu mai poata fi decontate. Clauze de penalizare nu sunt pentru proiectant, doar pentru neindeplinirea termenelor”, a explicat Ioan Oleleu intr-o emisiune televizata.
Valoarea contractului pentru realizarea drumului este de 45 de milioane de lei, din care s-au achitat, pana in prezent, 33,5 milioane de lei, insa 13 din acestea ar putea fi neeligibile pentru decontare din partea Uniunii Europene, a aratat Oleleu. Astfel, Consiliul Judetean va ramane cu o gaura mai mare in buget dupa achitarea drumului decat preconiza la inceperea lucrarilor.
De altfel, acestea nu sunt primele dificultati intalnite de proiect. “In 2007, cand s-a demarat proiectul pentru finantare europeana avea la baza declaratia lui Nicoara ca acel drum este in administrarea CJ, lucru dovedit ulterior fals, pentru ca nu s-a facut niciodata transferul de la Ministerul Padurilor catre CJ”, arata liderul grupului PDL din Consiliul Judetean, Alexandru Coroian.
“Valoarea initiala a proiectului era mai mare si s-a pus problema reducerii valorii proiectului. Problema e ca s-au redus contabiliceste sumele si in 2009 ne-am trezit cu un proiect imposibil de pus in practica, de aici apar problemele la decontari. Stiam ca sunt corectii financiare de doua milioane, adica am pierdut doua milioane, dar saptamana trecuta am aflat ca aceste corectii financiare ajung la 12 milioane de lei, ceea ce ar putea duce la pierderea intregii investitii. Bineinteles ca sunt de vina proiectantii si administratia USL din acea perioada a Consiliului Judetean”, a adaugat Coroian.
Firma care a proiectat soseaua buclucasa este chiar Drumex, compania profesorului Mihai Iliescu, de la Universitatea Tehnica Cluj-Napoca. In plus, constructorul romano-maghiar care a castigat licitatia de executie MBS Group, Alfa Rom, Nemzetközi Betonut a cerut amanarea termenului de executie cu inca noua luni, pe motiv ca au existat unele greseli de proiectare, iar proiectul a trebuit refacut. „Discutiile cu constructorul s-au axat pe motive de prelungire, consilierii judeteni au fost interesati daca dansii se incadreaza in cele 217 zile pe care vrem sa le prelungim si daca pretul se modifica. Nu discutam de nicio modificare de pret, discutam doar de o amanare a finalizarii a acestei lucrari pentru motive serioase. Lucrarile urmeaza a fi finalizate in august 2013”, a declarat Horea Uioreanu, presedintele Consiliului Judetean Cluj.

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.