Actualul arhitect şef al judeţului, recent reconfirmat în funcţie într-un concurs în care a fost singurul candidat, este în atenţia Agenţiei Naţională de Integritate (ANI) pentru că ar fi fost în stare de incompatibilitate începând cu primăvara anului trecut. Claudiu Salanţă a lucrat în echipele de la Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor şi de la Parcul Tetarom IV, amândouă eşuate, dar avea în acelaşi timp atribuţii de control în cadrul proiectelor. 

 

Claudiu Salanţă este legat politic de PSD Cluj, şi a ajuns coordonator al serviciului Urbanism din Consiliul Judeţean Cluj prin transfer de la Consiliul Local Chinteni, unde a fost de asemenea arhitect şef, timp de câteva luni. La revenirea Sandei Oltean, titulară pe post, din concediu de maternitate, Salanţă şi-ar fi făcut rost de un post obscur în CJ Cluj, dar acum acesta s-a instalat definitiv în scaunul de arhitect şef al judeţului, în urma unui concurs de promovare în funcţie.

Începând cu luna noiembrie 2013, Claudiu Salanţă a fost numit în funcţia de Arhitect Şef în cadrul Consiliului Judeţean Cluj, iar începând cu luna aprilie 2014 a fost inclus în echipa de proiect de la Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor în Judeţul Cluj ca şi responsabil tehnic. Câteva luni mai târziu, conform anexei la Dispoziţia nr.1 din 5 ianuarie 2015 a Preşedintelui Consiliului Judeţean Cluj, acesta apare ca responsabil tehnic şi la proiectul de construire a Parcului Industrial TETAROM IV din comuna Feleacu.

 

Cum să te verifici singur

Ambele proiecte sunt derulate de Consiliul Judeţean (CJ) Cluj. Potrivit legii, numirea lui Claudiu Salanţă ca responsabil tehnic în echipele celor două proiecte este incompatibilă cu funcţia de arhitect şef deţinută în cadrul CJ Cluj. Legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei ”calitatea de funcţionar public este incompatibilă cu orice altă funcţie publică decât cea în care a fost numit, precum şi cu funcţiile de demnitate publică”.

Aliniatul 2^2 din acelaşi articol arată că ”nu se află în situaţie de incompatibilitate funcţionarul public care este desemnat prin act administrativ pentru a face parte din echipa de proiect finanţat din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, cu excepţia funcţionarilor publici care exercită atribuţii ca auditor sau atribuţii de control asupra activităţii derulate în cadrul acesteia şi a funcţionarilor publici care fac parte din echipa de proiect, dar pentru care activitatea desfăşurată în cadrul respectivei echipe generează o situaţie de conflict de interese cu funcţia publică pe care o ocupă”.

Pe scurt, Salanţă este într-o situaţie de incompatibilitate în primul rând pentru că este funcţionar public cu atribuţii de control asupra activităţii derulate în cadrul proiectelor la care era angajat.

În plus, arhitectul şef nu poate fi, potrivit legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, subordonat unui alt funcţionar public din cadrul aparatului de specialitate al preşedintelui CJ, lucru care se întâmplă în această situaţie la proiectele în care a fost angrenat.

 

Lapte de la două mame

Activitatea arhitectului şef din cadrul celor două proiecte s-a desfăşurat în timpul activităţii de la Consiliul Judeţean Cluj. Pentru proiectul Sistem de Management Integrat al Deşeurilor din Judeţul Cluj acest a fost plătit pentru 90 de ore lucrate lunar, iar pentru construirea Parcului Industrial TETAROM IV, acesta a înregistrat 100 de ore lucrate lunar.

Astfel, activitatea lunară a lui Claudiu Salanţă în cadrul celor două proiecte care îl pun în situaţia de incompatibilitate i-a consumat mai bine de jumătate din timpul efectiv lucrat lunar în cadrul administraţiei judeţene.

La salarizare, acesta a beneficiat de prevederile articolului 34 din Legea 283/2010 priind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice. Aceasta arată că ”personalul din instituţiile publice locale, nominalizat în echipele de proiecte finanţate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, precum şi din împrumuturi externe contractate sau garantate de stat rambursabile sau nerambursabile, beneficiază de o majorare de până la 25 de clase de salarizare suplimentare aplicată la salariul de bază lunar, proporţional cu timpul efectiv alocat realizării activităţilor pentru fiecare proiect, indiferent de numărul de proiecte în care este implicat, fără a depăşi durata maximă a timpului de lucru prevăzută de normele legale în vigoare”.

Însă, dat fiind că legal acesta este în stare de incompatibilitate, remuneraţiile primite pentru participarea la aceste proiecte ar putea fi considerate foloase necuvenite.

 

Proiectele s-au prăbuşit sub ochii arhitectului

Atât Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor, cât şi Parcul Industrial Tetarom IV au ajuns în impas. Aceste eşecuri pot aduce prejudicii majore Consiliului Judeţean Cluj, care ar trebui să scoată din buzunar bani de investiţii care altfel ar fi fost plătiţi de Uniunea Europeană. Pentru accesarea banilor europeni pe viitor contează şi rata de succes în folosirea acestora la proiectele anterioare. Atât în calitate de membru în echipele de implementare, cât şi ca arhitect şef, Claudiu Salanţă este într-o anumită măsură responsabil pentru faptul că anul acesta CJ Cluj a trebuit să îşi regândească profund abordarea în cadrul celor două proiecte.

De exemplu, expertiza tehnică de la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor arată că arhitectul şef nu s-a implicat deloc în coordonarea şi supravegherea modului de derulare a proiectului, acţiuni care intră în atribuţiile sale.

Mai grav, proiectul TETAROM IV ar fi eşuat pentru că proiectarea a fost greşită, dar avizele tehnice au fost eliberate de direcţia condusă de Salanţă. Cu toate acestea, 2,5 milioane de lei din bugetul CJ Cluj s-a investit în acest proiect, pentru ridicarea unei hale şi pentru organizarea de şantier. Până la urmă s-a renunţat la finanţarea europeană.

 

Incompatibilitate şi la privat

În aprilie 2014, arhitectul-şef Claudiu Salanţă a fost asociat şase luni într-o firmă care are contracte cu Consiliul Judeţean Cluj, informaţie pe care ar fi “uitat” s-o menţioneze în declaraţia de interese, acesta fiind în incompatibilitate şi existând suspiciuni că ar fi săvârşit şi infracţiunea de fals în declaraţii, arată o anchetă semnată Monitorul de Cluj.

Salanţă a fost numit arhitect şef al Consiliului Judeţean Cluj în noiembrie 2013, când Sanda Oltean a plecat în concediu de maternitate. ”La acea dată, Salanţă apărea în actele de la Registrul Comerţului ca fiind asociat la SC InterProiect SRL, o firmă de arhitectură şi urbanism cu sediul în Cluj-Napoca, care a avut şi are contracte cu statul român, inclusiv cu Consiliul Judeţean Cluj, Tetarom (unde acţionarul principal cu peste 99% din capitalul social este CJ Cluj), primăriile din judeţul Cluj şi alte instituţii publice locale din Cluj-Napoca (ISU Cluj, UBB Cluj, IŞJ Cluj, Patriarhia Ortodoxă Română sau Armata – Divizia 4 Infanterie Cluj)”, arată sursa citată.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.