Cea de-a doua ediţie a Târgului Internaţional de Apartamente Condominium a fost organizată între 30 octombrie şi doi noiembrie la Cluj-Napoca la Polus Center. Felicia Iordache, organizator al acestui târg, vorbeşte deschis într-un interviu acordat în exclusivitate Gazetei de Cluj despre acest eveniment dar şi despre piaţa imobiliară din Cluj-Napoca.


Gazeta: Ştiu că acest târg se află la cea de-a şasea ediţie. Credeţi că acea de anul acesta este cea mai reuşită de până acum?

Felicia Iordache
: În acest an au avut loc două ediţii la Cluj, prima în luna mai, iar cea de-a doua, la sfârşitul lunii octombrie. Ediţia de toamnă a Condominium Expo la Cluj-Napoca a fost mai bună, din punctul de vedere al traficului şi este normal, pentru că în mai, Condominium era primul târg de profil organizat într-un mall, în ţara noastră. Orice pionierat este puţin mai timid.

Gazeta: Cum s-a desfăşurat târgul din Cluj-Napoca faţă de ediţiile din celelate oraşe?

Felicia Iordache: Condominium Expo a început la Bucureşti, la începutul anului 2007. Am decis apoi organizarea singurului târg specializat de apartamente din România şi la Cluj Napoca, a doua zonă de dezvoltare în real estate, ca importanţă, de la noi. Mai mult, la Cluj Napoca am introdus, pentru prima oara în România, conceptul de târg imobiliar în mall. Concept care s-a dovedit de mare succes.

Gazeta: Câte persoane au vizitat târgul din Cluj în acest an?

Felicia Iordache
: Peste 10.000 de vizitatori au trecut pragul  târgului în această toamnă şi mai mult de 20.000, în acest an.

Gazeta: Care a fost cele mai solicitat segment: domeniul imobiliar, al construcţiilor, al arhitecturii sau al decoraţiunilor interioare?

Felicia Iordache: Condominium Expo este singurul târg specializat pe apartamente din România.

Gazeta: Vorbiţi-ne puţin despre locuinţele care au fost puse la dispoziţie: ce tipuri de locuinţe au fost prezentate, numărul lor, zonele în care sunt amplasate, preţurile acestora.

Felicia Iordache: Peste 7.000 de apartamente, în 37 de ansambluri rezidenţiale noi au fost prezentate publicului în cadrul târgului. Marea majoritate au fost apartamente din Cluj, din toate cartierele oraşului. O altă parte, în creştere faţă de ediţia precedentă, a fost reprezentată de apartamentele de vacanţă din Costa del Sol şi din Tenerife, ofertă care s-a bucurat de multă atenţie din partea vizitatorilor. Preţurile locaţiilor din Târg s-au situat între 500-1400 euro pe metru pătrat.

Gazeta: Câte dintre acestea au fost vândute?

Felicia Iordache: În timpul târgului nu se încheie contracte. Au fost însă programate peste 400 de vizionări, dintre care mai mult de 100 în străinatate.

Gazeta: Care au fost cele mai căutate tipuri de aparatemnte?

Felicia Iordache: Apartamentele cele mai căutate au fost cele de două camere, apoi în ordine, de trei camere şi garsonierele.

Gazeta: Au fost puse spre vânzare şi apartamente vechi sau numai locuinţe noi?

Felicia Iordache: Târgul nu cuprinde decât apartamente în ansambluri rezidenţiale noi. Condominium nu se ocupă de second market.

Gazeta: Credeţi că piaţa imobiliară s-a reabilitat după recenta perioadă în care cererea era mult mai mică decât oferta?

Felicia Iordache: Nu a existat niciodată o perioadă în care cererea să fie mult mai mică decât oferta. Din cauza înăspririi condiţiilor de acordare a creditelor, puterea de cumpărare a locuinţelor noi, prin credit, a scăzut. Acesta a fost motivul pentru care, pentru o vreme, ritmul vânzărilor s-a încetinit.

Gazeta: Cât de afectată este piaţa imobiliară de criza economico-financiară mondială?

Felicia Iordache: Piaţa imobiliară din România a fost încetinită ca ritm de vânzare şi de dezvoltare de modificarea condiţiilor de acordare a creditelor. Dar criza nu a influenţat cu nimic cererea de locuinţe care a rămas la acelaşi nivel ca înainte.

Gazeta: Care au fost criteriile după care se orientau clienţii în căutarea unei locuinţe?

Felicia Iordache: În ordine: preţ, zonă, suprafaţă, finisaje şi dotări suplimentare. Acestea sunt în continuare criteriile de selecţie preferate de români.

Gazeta: Care au fost modalităţile de plată ale clienţilor care au solicitat locuinţe?

Felicia Iordache: Piaţa din Cluj Napoca este diferită faţă de cea din Bucureşti, în sensul că în Cluj, potenţialii cumpărători dispun de fonduri necesare achiziţionării de noi locuinţe, în proporţie mult mai mare decât cei din Bucureşti. Cu alte cuvinte, doar 65 % dintre clujeni cumpără locuinţe noi prin credit, spre deosebire de 85 %, în cazul Bucureştiului.

Gazeta: Când va fi următorul târg de acest gen la Cluj-Napoca?

Felicia Iordache: Următoarea ediţie a Condominium Expo Transilvania este programată pentru şapte – zece mai 2009 şi va avea loc la Polus Center, ca de obicei.

 
Vizitatorul de azi al Târgului
 
Târgul de Apartamente Condominium s-a impus pe piaţa târgurilor specifice ca un eveniment de referinţă al domeniului şi a înregistrat un număr record de vizitatori, atât la ediţiile sale din capitală, cât şi la cele din ţară, fiind un pionier al târgurilor de profil în alte oraşe ale ţării. În plină criză economico-financiară mondială, aflat în mijlocul unei perioade de reaşezare a pieţei imobiliare româneşti, vizitatorul Târgului Internaţional de Apartamente Condominium este tânăr, cu vârsta cuprinsă între 20 – 30 de ani, căsătorit, fără copii, lucrează în domeniul economic, financiar, constructii sau proiectare sau ocupă o funcţie de management, consultant sau economist. Clientul de azi al dezvoltatorilor imobiliari, conform sondajului realizat de agenţia Real Time la Condominium Expo, deţine deja un apartament de trei camere şi caută să-şi cumpere un altul similar într-un ansamblu rezidenţial nou, pe care să îl achiziţioneze în şase luni.
 
Majoritatea vizitatorilor îşi doresc ca noul ansamblu să aibă facilitate gen spaţii de recreere sau locuri de joacă pentru copii. Dintre vizitatori, doar patru la sută îşi permit achiziţionarea unor locuinţe al căror preţ se situează în jurul valorii de 400.000 euro, majoritatea de 60% având la dispoziţie un buget de doar 100-200.000 euro. Aproximativ o treime dintre potenţialii clienţi au venituri familiare cuprinse între 2.000-3.000 euro pe lună. În egală măsură, se menţine ridicat interesul românilor, care dispun deja de o locuinţă, pentru achiziţionarea unei proprietăţi în străinătate, în general în zone de litoral precum Grecia, Costa del Sol din Spania sau în Brazilia şi includerea acesteia într-un sistem de management, care face posibilă rentabilizarea investiţiei, într-o perioadă cuprinsa între 8 – 12 ani, într-o proporţie de 100%.

Soluţii şi pentru amenăjări

În cadrul evenimentului a fost organizat şi Salonul de Decoraţiuni Interioare Condominium – Deco, parte integrată a Târgului Internaţional de Apartamente Condominium, oferind idei moderne şi soluţii inovatoare celor interesaţi să îşi amenajeze locuinţele cu un standard deosebit, în condiţiile unei economii substanţiale de timp.

Andreea Mitrică

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.