Studiul de fezabilitate pentru proiectul metroului clujean a fost votat cu ochii închiși de consilierii PNL și USR, chiar dacă documentul de 700 de pagini conține zeci de nereguli. Lipsesc studii de specialitate (seismic, arheologic, geotehnic, etc). De asemenea, nu există termen de execuție pentru infrastructura electrică necesară pentru alimentarea metroului, iar analiza prețurilor este din… 2018. Peste toate aceste inadvertențe flagrante, proiectul ar trebui finalizat peste cinci, în caz contrar cei 350 milioane de euro vor trebui returnați către bugetul Uniunii Europene.

Studiul de fezabilitate pentru metroul clujenilor a fost votat, fără ca nici măcar un singur consilier local să fi citit cele peste 700 de pagini ale documentului. Altfel nu se poate explica aprobarea SF-ului în condițiile în care multe date importante lipsesc, iar calculele pentru stabilirea costului au ca baza prețurile din 2018.   Stimați Consilieri Locali, mă întreb dacă azi veți vota în cunoștință de cauză – având în vedere că studiul de fezabilitate (publicat joia trecută) are peste 700 de pagini.

Spre exemplu, din studiu lipsesc Planul de Management al riscurilor și aproximativ 15 studii de specialitate (geotehnic, seismic, arheologic, etc). De asemenea, din SF-ul pentru metroul clujenilor, sau, mai bine zis, al primarului Boc, lipsește orice referință la situația exproprierilor care vor trebui făcute. Documentul votat prevede că darea în folosință a fazei 1 va avea loc în anul 2033, fără nicio bază contextuală. Nu există niciun termen de execuție pentru infrastructura electrică – 1 stație de 110kV , 50MVA, 15 posturi de transformare subterane, 22 de puncte de injecție pe medie tensiune.

Pentru stațiile Piața Avram Iancu și Unirii se cer termene suplimentare de execuție din cauza clădirilor istorice.

Amortizarea investiției nu este luată în calcul, în situația în care costurile anuale de operare sunt de 29 milioane EUR fără TVA (34,5 milioane cu TVA). Acest cost ar însemna 94.500 de călători zilnic la preț bilet de 1 EUR pentru a acoperi costurile de funcționare.

Mai mult, analizele din studiul de fezabilitate sunt bazate pe prețuri fixe din 2018, la care nu este calculată fluctuația lor. Spre exemplu, calculele de la pagina 209 sunt bazate pe cursul EUR-RON din 2018 și se bazează pe aproape 20.000.000 călători anual la un venit per călător de 0,36E, iar raportat la acest calcul, pierderea anuală ar fi de 21.800.000 EUR.

Studiul enumeră, fără a găsi o rezolvare, o serie de riscuri cum ar fi alunecările de teren sau contestarea procedurilor, ceea ce ar întârzia și mai multe termenul de finalizare și, implicit, pierderea finanțării.

O altă problemă constă în faptul că SF-ul prevede că primul tronson al metroului care va fi dat în folosință este Mărăști – Centru – Mănăștur. Această zonă a orașului este acoperită de transportul public existent și nu va rezolva în niciun fel problema aglomerației cauzată de zona Florești – Cluj Napoca.

Risc geotehnic major

Seria problemelor acestui studiu continuă și în capitolul Beneficii actualizate (p. 166). La beneficii de 2,4 miliarde euro se impune recalcularea cu baza de 1,724 miliarde EUR fără TVA, caz în care raportul cost-beneficiu nu mai e 1,58 ci 1,39.

De asemenea, analiza economică e bazată pe scenarii cu 5, 15 si 25% de creștere a costului de exploatare și a investiției, dar costul actual estimat de 1,724 miliarde EUR este cu 27,5% mai mare decât cel din document (1,352 miliarde EUR).

O altă problemă care ar putea da peste cap traseul metroului este execuția racordului de 110kV cu Stația Est, Nord, Câmpului și Mănăștur, care nu este deloc luată în calcul, cu toate că această este o lucrare de mare anvergură.

Tasarea blocurilor de 10 etaje din Mărăști și Mănăștur va fi studiată într-o etapă ulterioară a proiectului, iar acest lucru va genera un risc semnificativ de colaps al clădirilor.

În mai multe zone (v. pag. 95) la adâncimea de forare/săpare (12-29 m) este sol necoeziv, adică cu un grad ridicat de surpare. Mai mult, la pagina 98 scrie negru pe alb că lucrările sunt încadrate în categoria ”risc geotehnic major”.

La fel, secțiunea pod Aurel Vlaicu este considerată critică din punct de vedere geotehnic, iar potrivit datelor de la pagina 108 până în acest moment nu se cunoaște fundația Podului Cehoslovaciei(!).

Studiul mai arată că pe str. Teodor Mihali este “practic imposibil ca excavarea la 20-25 m să nu conducă la deplasarea pereților” din cauza solului nisipos care se va surpa, punând în pericol și blocurile și săpătura (pag 109).

Toate aceste probleme au fost sesizate de un grup de specialiști din Cluj Napoca care au tras un semnal de alarmă pe grupul de Facebook Clujul Civic. Lista cu problemele din cadrul acestui studiu va fi înregistrată la Primăria Cluj Napoca pentru ca specialiștii instituției să poată da un răspuns.

Studiul lui Boc arată că lucrările de construcție vor dura 10 ani

Problema vine din faptul că studiul de prefezabilitate arată că realizarea metroului ar dura 128 luni – adică 10 ani și 8 luni pentru execuția lucrării. ”O diferență mai mult decât remarcabilă în cazul unui proiect de un miliard de euro (pentru comparație, de 10 ori valoarea CMID-ului).

Se pune întrebarea: pe ce documente tehnice se bazează primarul atunci, când în fața microfonului, scurtează termenul de 10 ani și 8 luni, la mai puțin de jumătate? Pe niciunul. Din păcate edilul Boc nu dispune de niciun studiu validat de specialiști în mobilitate urbană și aprobat în Consiliul Local, care să-i susțină ambiția. Enunțul domnului Boc este unul pur politic.

Vestea bună este că la ora actuală este în lucru – de aceeași echipă care a realizat Studiul de Prefezabilitate – și un Studiu de Fezabilitate. Acest studiu va ieși în septembrie, și nu este exclus să valideze, prin argumente profesionale post-hoc, intuiția politică a primarului conform căreia lucrarea estimată inițial la 10 ani și 8 luni prin Studiul de Prefezabilitate se poate realiza și în 5 ani. Doar că din păcate, acest deznodământ este la fel de incert ca și dezirat. Chiar primarul ne atrage atenția că Studiul de Fezabilitate ar putea să recomande fazarea proiectului. În aceste condiții este cu atât mai dificil de înțeles siguranța cu care edilul Boc își promovează deadline-ul de 31.12.2026. Ce motivează această ambiție? Banii.

Orice proiect, pentru a putea primi finanțare din fonduri europene nerambursabile prin PNRR, trebuie să fie implementat până în 31 decembrie 2026. Este o cerință a UE. De asta insistă primarul să tragă semnale politice (prin asigurări verbale) că proiectul va fi finalizat în 2026”, arată activistul Szakats Istvan.

Deja proiectul s-a lovit de drobul de sare

Până în momentul de față, prima lucrare pe teren din cadrul proiectului este cea a efectuării unor foraje pentru proiectul metroului. Din păcate s-a descoperit un mare zăcământ de sare care deja dă bătăi de cap proiectanților.

Firma care realizează forajele este Geostud, unde acționari sunt  TAUTAN ALEXANDRU și CHIRICA ANTON, fostul prorector al Universității Tehnice de construcții București care, în urmă cu câțiva ani, a fost acuzat de agenția Națională de Integritate de săvârșirea infracțiunii de fals în declarațiile de avere și integritate.

Firma Geostud este implicată și în proiectul autostrăzii Sibiu – Pitești. În legătură cu acest proiect, tracknews.ro a publicat o anchetă realizată de Alexandru Căuțiș care spune că firma respectivă este vizată și într-o anchetă a DNA.

Potrivit acestor date firma italiană SPEA a angajat firma GEOSTUD SRL pentru realizarea studiilor geotehnice. Potrivit plângerii depuse la DNA, ”GEOSTUD a început să „lucreze” masiv, dar doar pe hârtie. La o verificare pe un anumit tronson a celor care au depus plângerea a rezultat că din 55 de foraje de mare adâncime nu fuseseră executate decât 5, restul fiind fictive. Adică în loc să sondeze terenul la adâncimi de 6-35 metri, conform caietului de sarcini, au zgârmat puţin pământul cât să pară că au făcut forajul. În acest fel firma GEOSTUD, se arată în plângerea de la DNA, a terminat rapid de făcut studiul de fezabilitate, dar din burtă.”, arată tracknews.ro.

2 COMENTARII

  1. chiar nu inteleg ,, ingrijorarile ,, cu privire la ,, metroul ,, lui boc !! nu va fi niciun metrou ..! ,, povesti ! toata zarva este ptr alegerile din 2024..! cand daca adevaratii clujeni se vor trezi isi vor propti tocurile de la pantofi in dosul puturos al lui boc ..!

    • Aceste „ingrijorari” sunt reale si dau batai de cap, nu datorita faptului ca proiectul este mult prea indepartat de situatia reala, ci datorita faptului ca se fac deja o sumedenie de asa zise studii, pre si ante proiecte unde se risipesc catre firmele de casa milioane de euro, pe cand in lipsa unei centuri, inele, pasaje, orasul se sufoca si blocheaza, cu toate liniile dedicate CTP. Alti bani aruncati spre asa zislel parcuri din zone greu accesibile, pe dealuri, ce sa mai vorbim de Bulevardul 21 Dec unde bataia de joc e evidenta. Iata de ce pana in 2024 orasul va ajunge o cloaca de nelocuit si sincer sa fiu, nu vad cum va reusi cineva sa mai faca ceva.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here