Constructorul drumului spre Ic Ponor mai primeşte un an

Consilierii judeţeni au prelungit cu 217 zile perioada de execuţie a drumului Rachiţele-Ic Ponor, in al cincilea act adiţional incheiat de la semnarea contractului, in 2009. Discuţiile s-au invartit in primul rand in jurul costurilor pe care le implica fie rezilierea, fie continuarea proiectului, mai mulţi consilieri subliniind ca o parte din banii europeni alocaţi acestui proiect pot fi pierduţi datorita acestor „corecţii” aduse contractului.

Consilierii judeţeni au hotarat sa prelungeasca perioada de execuţie a lucrarilor la drumul Rachiţele – Ic Ponor, pentru care instituţia a obţinut fonduri europene. Recent, aceştia au fost la faţa locului, pentru a constata situaţia in care se afla acest drum turistic a carui modernizare trebuia sa fie finalizata in primavara acestui an.

Costuri suplimentare

Mariana Raţiu, şefa Departamentului Juridic din cadrul Consiliului Judeţean (CJ) a declarat ca intarzierile se datoreaza condiţiilor meteorologice nefavorabile, care nu au permis progresul lucrarilor, precum şi suprapunerii cu lucrarile de canalizare realizate in comuna Margau.
„Pe de o parte, prelungim perioada de execuţie pana in martie 2013, pe de alta parte reducem valoare contractului, cu valoarea podurilor”, a declarat Raţiu. Cele 9 poduri care trebuiau realizate in cadrul proiectului vor fi „rupte” din acesta, iar pentru ele se va realiza o alta licitaţie, valoare totala a contractului fiind astfel diminuata cu 1,3 milioane de lei.
Astfel, consilierii au fost invitaţi sa aprobe un act adiţional la contractul semnat cu firmele caştigatoare, prin care prelungesc perioada de realizare a lucrarilor cu 217 zile. Horea Uioreanu a motivat aceasta  propunere prin faptul ca rezilierea contractului ar fi insemnat cel puţin o scumpire a lucrarilor, daca nu chiar pierderea banilor europeni. Horea Uioreanu a confirmat ca, deşi se prelungeşte contractul, costurile raman aceleaşi. „Comisia constituita la solicitarea mea a luat in calcul ce implica fiecare varianta. Am facut calcule şi am constatat ca o alta licitaţie ar fi insemnat o scumpire a costurilor pe care le are Consiliul Judeţean. De aceea, eu propun prelungirea contractului cu 217 zile”, a declarat preşedintele CJ.
Pe langa majorarea costurilor daca s-ar fi reziliat contractul cu actualul executant, in hotararea de consiliu mai sunt enumerate cateva efecte nefavorabile care ar fi aparut daca nu se prelungea contractul cu asocierea condusa de MBS Group Turda: prelungirea duratei de finalizare a proiectului, suportarea cheltuielilor de conservare pe perioada dintre incetarea şi predarea amplasamentului catre noul executant, riscul apariţiei unor necorelari privind lucrarile executate de catre antreprenori diferiţi, pierderea garanţiei tehnice de 30 de ani pentru lucrarile executate de actualul antreprenor.

„Contractul de un jaf şi trebuie reziliat”

Consilierii PDL au aratat insa ca, in campania electorala, Uioreanu susţinea ca acest contract este cel mai mare jaf şi trebuie reziliat. Aceştia considera ca societatea constructoare trebuia obligata sa plateasca penalitaţile pentru intarziere. Daca va fi aprobat actul adiţional in CJ, au aratat aceştia, firma este iertata de orice penalitaţi. Proiectul a fost iniţiat de administraţia Nicoara, au argumentat democrat-liberalii, şi problemele au pornit de acolo de la intocmirea contractului.
Drept replica, Ioan Oleleu a declarat ca intr-adevar, contractul este un jaf, dar este un jaf al fostei administraţii, care a permis majorari prin acte adiţionale anterioare. „Un proiect inceput de la o suma de iniţial 26 de milioane de lei, l-am gasit prin acte adiţionale la 43 de milioane de lei. Intrebarea care se pune astazi: in momentul de faţa, cand s-au cheltuit pe 60% din ceea ce inseamna bugetul pe acest proiect, suntem puşi in situaţia de a alege: renunţam la acel proiect şi tot ce s-a intamplat pana acum se duce pe Apa Sambetei, sau continuam ce s-a facut pana acum?”, a intrebat vicepreşedintele CJ
 „Prin modul in care aţi gestionat acest proiect jaful va continua şi va spun in ce consta, pentru ca riscam corecţii din partea Uniunii Europene pe acest proiect şi nu mi se pare ca acest lucru ni se datoreaza noua prin faptul ca nu s-a respectat termenul conform contractului iniţial”, spune acesta. Oleleu a subliniat ca au mai fost doua solicitari de prelungire a termenului, in condiţiile in care condiţie pentru atribuirea contractului a fost şi termenul de execuţie. Astfel, continuarea contractului presupune şi anumite riscuri in ceea ce priveşte proiectul. Conducerea Consiliului Judeţean a considerat, deci, oportun ca o investiţie pornita din punct de vedere tehnic, cu un grad de finalizare de 70% sa continue.

Se pierde finanţarea europeana

O problema ridicata de consilieri a fost posibilitatea pierderii finanţarii europene. Mariana Raţiu a explicat ca proiectul de hotarare este legal din punctul de vedere al Departamentului Juridic. Şi Alexandru Coroian a aratat ca acest risc s-a ivit şi atunci cand au fost semnate actele adiţionale anterioare. Remus Lapuşan a declarat ca aceste acte adiţionale nu au salvat proiectul, pentru ca timp de patru ani acesta a stagnat. Ultimul act adiţional a fost semnat in luna iulie a anului trecut, dar de atunci nu s-a mai lucrat deloc la drumul turistic, astfel ca banii de la minister nu au putut fi ceruţi pentru decontare. Acesta a cerut informaţii in legatura cu sumele decontate de ADRNV şi banii platiţi catre firma constructoare.
Mariana Raţiu a explicat ca s-au cerut pentru decontare 8 milioane de lei, iar restul sumei de bani care s-ar fi platit pentru lucrari constructorului nu a fost ceruta la rambursare pentru ca nu a fost aprobata revizuirea contractului de catre ADR, respectiv de catre minister prin acte adiţionale. ADRNV a comunicat CJ ca nu exista o procedura aplicata de minister in ceea ce priveşte revizuirea proiectelor, astfel ca este vorba de o situaţie unica. Proiectul a fost trimis catre Agenţie şi va merge la minister, moment in care se pot cere pentru decontare toate sumele, pana la 22 de milioane de lei.
Preţul final al contractului cu asocierea MBS Group Turda – Alfa Rom Satu Mare – Nemzetkozi Betonut Ungaria este stipulat in actul adiţional 4, valoarea fiind diminuata cu suma de 1,3 milioane de lei, valoarea totala finala a contractului fiind de 43.753.876,44 lei.

Doua şedinţe pentru o hotarare

Reprezentantul consorţiului, Alexandru Tudor a fost prezent la şedinţa forului judeţean. Acesta le-a explicat consilierilor ca numai pe baza de dispoziţie de şantier data de proiectant şi aprobata de beneficiar, in acest caz CJ Cluj, se pot face modificari la contractul de baza. Astfel a fost cazul la elaborarea actului adiţional numarul 4. Prin actul adiţional 5 se scad doar lucrarile şi cantitaţile care ţin de poduri, iar restul lucrarilor raman nemodificate. Orice act adiţional se aproba de catre CJ, deci firma nu poate sa creasca preţul oricand.
A fost nevoie de doua şedinţe pentru ca hotararea sa treaca de Consiliul Judeţean. In cadrul şedinţei extraordinare, proiectul nu a reuşit sa treaca, dupa o ora de dezbateri, din cauza unor probleme tehnice, la primul vot fiind inregistrate 18 voturi pentru, 2 impotriva, 8 abţineri şi 4 consilieri care nu au votat. Uioreanu a convocat o şedinţa de indata, in cadrul careia proiectul a trecut cu 20 de voturi, 8 abţineri şi o persoana care nu a votat, numarul minim de voturi necesare fiind 19.
Valoarea totala a contractului este de 43.753.876,44 lei, plus TVA, majoritatea banilor fiind fonduri europene. Problemele la acest proiect au aparut din aprilie 2011, cand lucrarile au stagnat timp de aproape un an din cauza ca proiectanţii nu au prevazut şi podurile necesare pe acest drum. La licitaţia iniţiala din 2009, asocierea a caştigat cu suma de 8 milioane de euro, dar, dupa 2 ani, Consiliul Judeţean a fost informat ca s-a reuşit modernizarea a numai 5 kilometri. Prin contract asocierea avea obligaţia sa termine proiectul in 18 luni de la semnarea acestuia, adica 1 ianuarie 2011. Pana in prezent, Consiliul Judeţean a platit constructorului 8 milioane lei la care se adauga inca 22 milioane lei din fonduri europene.

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.