Criza financiară a ajuns la apogeu, iar în această situaţie băncile din ţară nu fac altceva decât să jupoaie pielea de pe propriii clienţi. Conturi blocate, rate mărite brusc şi inexplicabil sau refuzuri nemotivate de acordare a creditelor sunt doar câteva dintre instrumentele cu care băncile îşi tratează clienţii.
În plină criză financiară, majoritatea băncilor din România nu vor să recunoască faptul că au probleme cu plăţile pe care ar trebui să le efectueze faţă de clienţi. Astfel, se ajunge în situaţia în care o bancă “instrumentează” conturile clienţilor prin mărirea fără nicio explicaţie a ratei dobânzilor sau prin blocarea conturilor şi a cardurilor. La finele anului trecut Banca Transilvania, fără a-şi înstiinţa în prealabil clienţii, a blocat conturile cardurilor de debit şi credit, cauzând probleme propriilor clienţi care nu şi-au mai putut plăti unele servicii la mijlocul lunii decembrie. “Chiar în ziua când am primit salariul şi am încercat să scot nişte bani de la bancomat, îmi tot apărea mesajul cu card invalid. Portarul de la bancă a spus că sînt nişte erori în sistem şi asta e cauza defecţiunii. Am încercat şi la alte ATM-uri, dar tot aşa mi-a apărut. Şi colegii au avut aceeaşi problemă, pentru că firma la care lucrez ne pune banii de salariu direct pe card”, susţine clujeanca M. Mureşan.
Contul fermecat
Un alt caz în care un român a întâmpinat probleme “ciudate” cu sistemul bancar este cel al lui Fabian Nedelea, căruia i s-au furat cardurile. După cîteva ore de la furtul lor, Nedelea a sunat la băncile emitente (BRD, BCR şi Finans Bank), iar angajaţii au spus că pînă la acea oră nu s-a efectuat nici o tranzacţie cu ajutorul cardurilor respective. Însă, după câteva zile, cînd clujeanul a dorit să-şi facă alte carduri, a fost anunţat prin extrasul de cont că în ziua în care i s-au furat cardurile, au fost extrase mai multe sume de bani care, cumulate, ajung la 6.000 de lei. “Când am constatat lipsa lor (a cardurilor, n.red.), am procedat la blocarea cardurilor telefonic. Mi s-a confirmat că până la ora declarării furtului, în jur de 18.00, nu s-au efectuat tranzacţii. Am fost a doua zi la secţie şi am reclamat furtul. Dar iată că astăzi (29 decembrie 2008, n.red), când am fost la BRD să scot alt card, în extrasul de cont a apărut o retragere de 4.500 lei în data de 17. Am verificat telefonic şi mi s-a dat chiar şi desfăşurarea tuturor operaţiunilor din acea seară, sumele extrase fiind, de această dată, de 6000 de lei, de pe un bancomat Alpha Bank.
Biroul de nervi
Unul dintre cele mai arbitrare mecanisme prin care o bancă se joacă cu nervii clienţilor este “Biroul de credit”. O clujeancă este hotărâtă să dea în judecată Banca Transilvania din cauza unor date eronate despre o serie de împrumuturi pe care aceasta le-a făcut în trecut. Femeia reclamă faptul că nu a putut să acceseze un nou credit bancar, întrucât figurează la Biroul de Credit cu nişte rapoarte de întârziere, care nu corespund realităţii. Din cauza acestor date eronate, în legătură cu care a cerut Biroului de Credit să le şteargă pentru că nu corespund realităţii, clujeanca nu a putut să realizeze invesţiile propuse, suferind daune financiare extrem de serioase, daune pe care acum vrea să le pretindă la plata Biroului de Credit în solidar cu banca ce le-a raportat, adică Banca Transilvania.
Atac asupra propriilor clienţi
Conform unui studiu al pieţei bancare, restanţele românilor la credite au ajuns la 2,15 miliarde lei (577 milioane euro) la finalul lunii septembrie 2008, cu 117% mai mari faţă de aceeaşi lună din 2007, în condiţiile în care aproape trei sferturi sunt restanţe la credite în lei, arată datele publicate, miercuri, de banca centrală. Conform oficialilor, până în momentul de faţă politica băncilor din România a fost iresponsabilă întrucât încă de la început, cu complicitatea autorităţilor, a BNR, a ANPC şi a guvernelor din ultimii ani, s-au acordat credite românilor, fără să se ţină cont de faptul că România se transforma dintr-o ţară cu producţie într-una de consum!
Ştefan Trandafir
Astia au probleme mari cu creditele. Am facut la ei o cerere de peste 2 luni de zile pt un card de credit si nici acum nu s-a aprobat cu toate ca ma incadrez bine in limita ceruta.
CRed ca nu le mai trebuie clienti la astia de la BT.
Si eu sunt in aceiasi situatie la sediul din piatza Marasti.
Putem avea incredere in ziarul Gazeta cat la alba neagra:-):-)
Vad ca primele doua comentarii au fost postate tot din redactie:-)
vreau sa fac si eu o reclamatie: magazinul de pe strada mea vinde pateuri expirate; iar la cinematograf erau scaune cu tapiteria rupta; tot felul de tarani au venit in orasul asta..
Domnu’…Trandafir, manipularea (inclusiv prin titlu) e cel mai mare pacat al unui jurnalist.
intrebati-o pe doamna respectiva care vorbeste cu portarii daca si-a mai scos banii si o sa vedeti ca n-a fost nici un moment blocat cardul ei, ca dealtfel nici a colegilor
dar pacat de lipsa de profesionalism a articolului