Prefectul Gheorghe Vuşcan și directorul regional DRDP Cluj Eugen Cecan au discutat săptămâna trecută variantele de legătură a centurii Vâlcele-Apahida cu Autostrada A3 Transilvania, împreună cu reprezentanţii firmei care a câştigat licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate, Maxidesign

 

Legătura cu autostrada Transilvania se va face la kilometrul 21, acolo unde există un pod și urmează să se facă doar bretelele de legătură. În ceea ce privește variantele de legătură cu DN1, se iau în discuție două variante: Mărtinești și Tureni. Viitorul drum ar urma să aibă aproximativ 5,3 kilometri și va permite legătura între Autostrada Transilvania și centura de ocolire a Clujului Vâlcele-Apahida.

Reprezentanţii firmei Maxi Design din Bucureşti, printre care proiectantul Ovidiu Barbier, care lucrează în acest moment la studiul de fezabilitate (SF) al bretelei de legătură Mărtineşti, au în lucru două variante principale de traseu, una mai scurtă, de 5 kilometri, dar care ar cuprinde şi unele lucrări mai complexe, cum ar fi un viaduct de circa 400 de metri lungime, şi una mai lungă, de circa 6 kilometri, ambele având o porţiune comună de 2 kilometri.

 

Analize peste analize

„Traseul variantei 1 , care e mai lung, aproximativ 6 kilometri este chiar la intrare în Mărtineşti, lângă lacuri, spre Comseşti, înainte de prima casă iar al doilea traseu, e chiar la intrare în Tureni, pe partea dreaptă, unde este un magazin şi un mic peco, traseul e înainte de acestea, cu 100 de metri. Ar fi varianta a treia care va fi şi mai lungă, de la Mărtineşti, încă 400-500 de metri, dar acolo problema care se pune este panta care este peste 6 la sută, vedeţi pe centura Clujului, unde este 5 şi ceva şi multe maşini de transport marfă au o problemă la urcare, nu se circulă cu viteza cu care ar putea merge”, a explicat directorul DRDP Cluj, Eugen Cecan

Directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, a declarat că înainte de a alege una din variantele propuse vrea să vadă analiza cost-beneficiu şi studiul de trafic. ”Este foarte importantă această legătură, pe de o parte descarcă traficul de pe autostradă şi scoate traficul greu din oraşele din zonă”, a afirmat Narcis Neaga. Autoritățile estimează că noul drum de legătură va reduce timpul de tranzit pe relaţia Oradea-Bistriţa cu până la 30%.

Varianta finală va fi aleasă în următoarele trei luni, în funcţie de rezultatele forajelor tehnice făcute pe ambele trasee. Chiar dacă prefectul Gheorghe Vușcan ar dori studiile cât mai repede pe masa autorităților, reprezentanții Maxi Design Construct au spus că va fi gata în iunie 2015, iar perioada maximă de execuţie ar fi de doi ani de zile.

 

De unde vin banii

”Costurile estimative de execuţie în acest moment ar fi de 2,1 milioane de euro pe km pentru varianta de 6 km şi de 2,5 milioane de euro pentru varianta de 5 kilometri, dar cu mai multe lucrări de artă. Aceste costuri ar putea suferi modificări în funcţie de valoarea exproprierilor şi de eventuale lucrări de mutare a unor utilităţi, precum o reţea de curent de înaltă tensiune şi o conductă de gaz”, au spus reprezentanții Maxi Design. Din acest punct de vedere, comuna Tureni va fi cea mai afectată de exproprieri, existând chiar varianta ca o casă de locuit să fie demolată.

Costurile de construcţie se ridică la valori estimate între 25 și 30 de milioane de euro  și, chiar dacă se discută la nivel oficial despre acest drum de legătură, el nu are încă un buget alocat. Pentru finanțarea acestuia, prefectul Gheorghe Vuşcan şi directorul CNADNR speră ca la rectificarea bugetară, după finalizarea studiului de fezabilitate, să obţină bani de la guvern pentru începerea cât mai rapidă a lucrărilor.

 

CNADNR are un director optimist 

Narcis Neaga, e în turneu pe șantierele autostrăzilor din țară la începutul acestei luni și speră ca măcar de data aceasta să existe o corelare între specialiști și autoritățile private. ”Ne-am izbit de foarte multe erori de proiectare. Am avut de-a face cu drumuri care treceau prin curtea mănăstirilor, a bisericilor sau case de cultură. Durata depinde de ceea ce se găseşte în momentul în care începe lucrarea propriu zisă. De aceea am făcut referire la o proastă pregătire a proiectelor până acum pentru că asta s-a întâmplat.

Studiile de fezabilitate făcute aşa cum au fost făcute care au dus la licitaţii pentru lucrări, care licitaţii pentru lucrări au fost câştigate cu un preţ oarecare, iar preţul a început să crească nu din cauza construcţiei efective ci din cauza a ceea ce s-a găsit colateral pe aliniament sau amplasament sau din cauza solicitărilor autorităţilor publice locale. Nu a fost o corelare între cel care a executat studiul de fezabilitate şi autorităţile publice, cum s-a întâmplat astăzi aici”, a spus Narcis Neaga, citat de Monitorul de Cluj.

 

Datele tehnice prezentate de specialiști

Drumul va avea 9 m cu o bandă de circulaţie pe sens de 3,5 m. Lăţimea acostamentelor este de 1 m, din care lăţimea benzilor de încadrare de 0,5 m.

Pentru scurgerea apelor pluviale se vor adopta şanţuri de beton trapezoidale pe întreaga lungime a proiectului, iar evacuarea acestora se va executa de către emisarii existenţi. Pentru asigurarea unui nivel de protecţie corespunzător s-au prevăzut parapeţi de protecţie metalici de tip greu, cu nivel de protecţie H1 pe zonele cu înălţimea rambleului mai mare de 1,60 m. Pe zonele cu înălţimea rambleului mai mare de 6,0 m cât şi pe toată zona rampelor podurilor şi  pasajelor s-au prevăzut parapeţi metalici de tip foarte greu, cu nivel de protecţie H4b. Se vor ilumina intersecţiile, podurile şi nodurile rutiere.

3 COMENTARII

  1. De ce nu incercati varianta mai lunga dar mai ieftina per/km Valcele-Ciurila. Nu trebuie exproprieri pt ca trece traseul prin Romsilva. E drept ca are vreo 12 km si panta dar se rezolva din drumuire. E mai scurt traseul rezultat si nu mai trece prin localitati. Parerea mea…

  2. Stimata doamna sau domnisoara ,,reporter”,
    Numele meu este Ovidiu Barbier si sunt Director General al MAXIDESIGN S.R.L. (si NU Maxidesign Construct !!!!!!)
    Acest mesaj reprezinta doar o atentionare la adresa dv. si a ,,profesionalismului” dv. cu privire la documentarea articolului de mai sus!
    Va rog INSISTENT sa publicati de urgenta o dezmintire a celor scrise mai sus cu privire la asocierea absolut INADMISIBILA intre MAXIDESIGN si MAXIDESIGN CONSTRUCT!!!!
    Deasemenea, va rog sa prezentati scuze in mod public cu privire la asocierea societatii nostre cu MAXIDESIGN CONSTRUCT si cu eventuale probleme pe care Clujul le-a avut cu acea societate.
    Maxidesign, activeaza de 15 ani NUMAI in domeniul proiectarii de infrastructura rutiera, are un portofoliu impresionant de lucrari finalizate si nu are NICI O LEGATURA cu societatea la care faceti dv. referire!
    Astept scuzele dv.!
    Cu stima!

    • Domnule Barbier,

      Imi cer scuze pentru confuzie. La o verificare pe lista firme, am gasit un singur Maxidesign, motiv pentru care am presupus ca este vorba despre compania despre care stiam. O simpla verificare a actionariatului ar fi lamurit neintelegerea, dar nu am mers mai departe cu aceasta confirmare, si imi cer scuze pentru informatiile gresite aparute. Am sters orice referire eronata din articol.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.