Judecătorii de la Curtea de Apel Cluj au respins acțiunea primarului din Gherla, Ioan Neselean, astfel că edilul rămâne, deocamdată, cu statutul de incompatibil.
”Respinge ca neîntemeiată acţiunea în contencios administrativ formulată de reclamantul Neselean Ioan, în contradictoriu cu pârâta ANI. Cu drept de recurs în 15 zile de la comunicare, cererea de recurs urmând a fi depusă la Curtea de Apel Cluj, sub sancţiunea nulităţii. Pronunţată prin punerea la dispoziţia părţilor prin grefa instanţei”, arată soluția pe scurt a instanței.
Potrivit Agenției Naționale de Integritate (ANI), în perioada 15 octombrie 2013 – 2 iunie 2016, Neselean a exercitat simultan funcția de viceprimar și calitatea de membru (președinte) al Consiliului de Administrație al Spitalului Municipal Gherla, încălcând astfel dispozițiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003, coroborate cu dispozițiile art. 91, alin. (3), teza 1 din același act normativ.ANI spune că primarul a fost informat despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază – de a fi asistate sau reprezentate de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris.”Persoana evaluată a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.” Potrivit ANI, s-au încălcat următoarele prevederi legale: · art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Funcţia de primar şi viceprimar, primar general şi viceprimar al municipiului Bucureşti, preşedinte şi vicepreşedinte al consiliului judeţean este incompatibilă cu exercitarea următoarelor funcţii sau calităţi: […] d) funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie ori cenzor sau orice funcţie de conducere ori de execuţie la societăţile comerciale, inclusiv băncile sau alte instituţii de credit, societăţile de asigurare şi cele financiare, la regiile autonome de interes naţional sau local, la companiile şi societăţile naţionale, precum şi la instituţiile publice […]”;· art. 91, alin. (3), teza I din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Alesul local poate renunța la funcția deținută înainte de a fi numit sau ales în funcția care atrage starea de incompatibilitate sau în cel mult 15 zile de la numirea sau alegerea în această funcție”.„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încălcarea obligațiilor legale privind […] starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective […]”.
„Persoana […] față de care s-a constatat […] starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică […] pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.ANI a început verificările în urma unor sesizări publicate în presă în 2016. La acea vreme, Ioan Neselean a declarat că sesizarea este nefondată, numirea sa fiind în calitate de consilier local, că hotărârea respectivă a fost semnată de primarul de la acea vreme, că instituția prefectului a considerat-o legală și că funcția oricum nu era remunerată, astfel încât cineva să poată specula că a avut beneficii de pe urma ocupării ei..
Ce spune primarul
„Am fost numit membru in Consiliul de Aadministrație la Spitalul din Gherla în calitate de consilier local și nicidecum în calitate de viceprimar. Acesta este un proces care se întâmpla în toate consiliile locale.
Hotărârea numirii a fost adoptată de către consilierii locali, iar eu am acceptat acest mandat dat de către consiliul local, punând mai presus de orice interesul public, cu atât mai mult cu cât aceasta activitate era neremunerată.
Hotărârea Consiliului Local a fost contrasemnată de primar și de secretarul de la acea vreme al primăriei și mai mult decat atât, a fost considerată legală de către Instituția Prefectului.
In consecință, nu se poate reține nicio situație de incompatibilitate, având în vedere dispozițile legii 215/2001, care prevăd că pe durata exercitării mandatului, viceprimarul își păstrează statutul de consilier local fără a beneficia de indemnizarea aferentă acestui statut.
Încă o dată subliniez, calitatea de membru în CA a fost determinată de calitatea de consilier local și nicidecum de cea de viceprimar.
Nu dețin nicio informație oficială, dar dacă într-adevar cineva ar fi sesizat ANI cu privire la acest aspect, observați că sesizarea este nefondată și urmărește intimidarea mea, într-o încercare nereușită de a-mi perturba activitatea în funcția de primar.
Nu voi ceda însă în fața acestor rele intenții și asigur cetățenii că îmi păstrez prinicpiul de a acorda prioritate interesului public, bunului mers al lucrurilor în oraș și continuării proiectelor aflate în derulare”, spunea primarul Ioan Neselean în urmă cu doi ani.
Citeste si Câte sute de mii de euro jonglează pe zi primarii din județul Cluj