Statul român va rămâne dator vândut la Autostrada Transilvania după ce aceştia vor construi segmentul dintre Câmpia Turzii şi Turda pe banii lor. Oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România au plătit doar datoriile pe care oficialii le aveau pentru anul trecut, însă pentru lucrările de anul acesta nu au fost acordaţi sumele corespunzătoare lucrărilor

Statul a plătit aproximativ 65 de milioane de euro în această lună către constructorul Autostrăzii Transilvania, Bechtel. Lucrările din acest an care vor mai trebui plătite colosului american, respectiv 75 de milioane de euro, vor rămâne o datorie pe anul viitor. Astfel, statul român întârzie din nou plăţile pentru Autostrada Transilvania, iar Bechtel îşi plăteşte angajaţii din banii proprii.
Contractul a fost negociat de către PSD în aşa fel încât lucrările să continue în fiecare an, chiar dacă nu sunt bani în bugetul de stat pentru asemenea lucrări. Astfel, deşi în acest an autorităţile au anunţat că nu au bani pentru finalizarea niciunui kilometru de autostradă, românii vor plăti dobândă la americani.

Bani până în septembrie
În interiorul companiei urmă zvonul că nu ar fi suficienţi bani pentru a plăti angajaţii până în septembrie. În cazul în care statul nu va plăti în continuare banii pentru acest an după cum arată previziunile, majoritatea angajaţilor companiei Bechtel vor fi daţi afară din toamnă.

Alte sectoare de autostradă trebuiau începute de mult. În 2008 trebuia început secţiunea 3a Gilău Mihăieşti, 3b Mihăileşti-Suplacu de Barcău trebuia demarată din 2007, în acest an trebuia să se lucreze la segmentul Târgu Mureş-Câmpia Turzii, iar secţiunile 1c Sighişoara-Târgu-Mureş şi Făgăraş-Sighişioara încă aşteaptă începerea. Speranţele cetăţenilor care doresc să circule pe aceste segmente de autostradă ar trebui să fie minore, pentru că la unele sectoare nu a început nici măcar procesul de expropriere.

Asfaltarea a început

În cursul săptămânii trecute a început turnarea asfaltului pe anumite sectoare din tronsonul Turda-Câmpia Turzii. Constructorul a primit ca termen de finalzare pentru cei 10 km de autostradă luna septembrie.

Ultima tranşă, achitată
Directorul Direcţiei Regionale a Drumurilor şi Podurilor Cluj, din subordinea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Ioan Pantilimon, a apreciat că până acum CNADNR a achitat toate datoriile aferente anului trecut către constructorul Bechtel.
 
 “Ultima tranşă a fost achitată în 30 iunie, în cuantum de circa 65 de milioane de euro”, a declarat Pantelimon. Oficialul a estimat lucrările efectuate în acest an pe tronsonul Turda – Câmpia Turzii la circa 40 de milioane de euro. “S-au executat lucrări de circa 40–42 de milioane de euro pe tot tronsonul de 10 kilometri. Până în final se va ajunge undeva la 75 de milioane de euro. Dacă scădem cele două noduri, de la Turda şi de la Câmpia Turzii (Luna), ajungem la un cost de cinci milioane de euro pe kilometru, sensibil mai mic decât pe sectorul deja dat în folosinţă. Acest preţ mic consolidează ideea că lucrul la foc continuu este cu costuri mai mici”, a declarat  Pantelimon, citat de Ziua de Cluj.

Contract suspicios

„Am luat bani de la bugetul pentru autostrada Bucureşti-Ploieşti şi am transferat la contractul cu Bechtel. Contractul este făcut în aşa fel încât proiectul nu se poate sista. Căutăm în momentul de faţă soluţii pentru asigura finanţarea necesară finalizării celor 10 km de autostradă”, a explicat Tiron.
Creditul nu este o soluţie pentru proiectul autostrada Transilvania, deoarece acestea sunt oprite din cauza acordului cu Fondul Monetar Internaţional. Nici atragere de finanţare europeană nu este o soluţie pentru o finalizare mai rapidă a autostrăzii deoarece proiectul nu a fost acordat prin licitaţie.
În momentul de faţă statul român are datorii încă de anul trecut faţă de Bechtel în valoare de aproximativ 68 de milioane de euro. Oficialii CNADNR susţin că acestea vor fi achitate până la finalul lunii. Pentru finalizarea celor 10 km de autostradă ar mai fi nevoie de 120 de milioane de euro.

De acum, pe concesiune

Oficialii CNADNR susţin că, dacă proiectele dezvoltate pe concesiune vor avea succes, toate proiectele de infrastructură care se vor derula în România se vor construi pe acest sistem. “Vrem să dezvoltăm viitorul sistem de autostrăzi de care are nevoie România în următorii ani, pe sistemul concesiunii. Considerăm că acesta este cea mai bună metodă. Uitaţi-vă, de exemplu, la Germania şi la Italia, nu vedeţi că aproape toate autostrăzile sunt cu plată, de ce nu am avea şi noi?”, a declarat Dorina Tiron, directorul CNADNR. Reprezentanţii CNADNR susţin că şi viitoarele autostrăzi care vor lega Transilvania de Moldova, respectiv Iaşi-Târgu Mureş, dar şi litoralul de Timişoara, respectiv Constanţa- Nădlac vor fi construite tot pe bază de concesiune. O altă autostradă care se doreşte a fi construită pe concesiune este drumul ce va lega Piteşti de Sibiu. Astfel, românii vor ajunge să plătească taxe pentru a circula pe majoritatea  drumurilor din România, dar cel puţin ţara noastră va beneficia de o dezvoltare durabilă a infrastructurii, pe banii constructorului, nu pe banii statului.

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.