Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, Dan Şova, a semnat deja actele cu regele asfaltului pentru construcţia tronsonului 3A Cluj Vest-Mihăieşti cu Dorinel Umbrărescu, deşi nu s-a semnat încă rezilierea contractului cu Bechtel. După ce pe vremea PSD s-a semnat cel mai păgubos contract al României, un ministru social-democrat vrea să dea cât mai mari şanse americanilor să câştige daune de 500 de milioane de euro.
Fondurile pentru regele asfaltului şi companiile sale sunt prioritare pentru Dan Şova, oficialii CNADNR semnând săptămâna trecută contractul cu Spedition UMB şi Tehnostrade pentru proiectarea şi construcţia tronsonului 3A a Autostrăzii Transilvania, segment care leagă Cluj-Napoca de Mihăieşti. Informaţiile apar pe Sistemul Electronic de Achiziţie Publică (SEAP), care arată că acest contract a fost atribuit pe 22 aprilie 2013, deşi anunţul a fost făcut în luna octombrie a anului precedent. Pentru această porţiune de 8 km bugetul statului a fost pregătit cu 316 milioane, iar firmele lui Umbrărescu au oferit 258 de milioane, adjudecându-şi contractul. Pe parcursul procedurilor de atribuire au fost eliminate 8 dintre societăţile participante, în joc rămânând doar cinci oferte din cele 13 depuse la sediul companiei. Concurenţa fiind eliminată, s-a deschis uşor culoarul pentru afaceristul moldovean, care este la primul contract direct cu lucrările din judeţul Cluj.

Tergiversarea lucrărilor la Autostrada Transilvania se poate observa şi din faptul că licitaţia pentru tronsonul 3A a început încă din ianuarie 2012, iar acum după un an şi trei luni de zile nu au demarat încă lucrările. În schimb, contractul pentru întreaga Autostrada Transilvania este semnat cu societatea americană Bechtel, despre care statul român, deşi a anunţat rezilierea contractului până la sfârşitul lunii aprilie, nu a anunţat nimic oficial. Din momentul în care un contract este în derulare, iar autorităţile statului semnează un alt contract pe aceeaşi lucrare, ridică semne de întrebare în privinţa actului semnat, acesta putând fi lesne contestat în faţa instanţei.

Alte contracte UMB-rite

Un alt contract derulat de firma Spedition UMB pe raza DRDP Cluj este cel atribuit în anul 2008 pentru întreţinere multi-anuală pe perioada 2008-2011, unde societatea şi-a adjudecat trei din cele şapte loturi disponibile: un lot de 75 de milioane, unul de 68 de milioane şi încă unul de 52 de milioane. Pentru asemenea sume frumoase primite de societatea Spedition UMB ar trebui să vedem un efect, însă banii au ajuns în conturile afaceristului moldovean, iar judeţul Cluj nu a rămas cu mai nimic. Atunci a primit 75% din suma pe care acum afaceristul o va primi pentru construcţia şi proiectarea unui segment de 8 kilometri de autostradă, pe care clujenii speră să circule şi să le fie de folos.

Mama ministrului, reprezentantul Bechtel

Ana Diculescu Şova, mama ministrului Dan Şova, reprezintă interesele societăţii Bechtel într-un proces cu societatea Pulp Fiction. Avocatul face parte din celebra casă de avocatură Nestor Nestor Diculescu Kingston Peterson. Ministrul a fost astfel acuzat de incompatibilitate de către reprezentanţii Ligii Întreprinzătorului Român. Societatea a avut un contract cu firma americană şi a transportat toţi muncitorii societăţii timp de numeroşi ani. Firma reprezintă doar un caz dintre numeroasele situaţii în care Bechtel nu şi-a achitat datoriile faţă de România şi nimeni nu are ce să facă pentru că există o clauză în contractul cu americanii care stipulează că toate litigiile trebuie judecate la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris, unde remuneraţiile cerute de avocaţi sunt foarte mari.

”Vreme de patru ani şi jumătate, relaţia noastră a funcţionat ireproşabil. Facturile emise de noi erau plătite la timp. Însă, din a doua jumătate a anului 2008, când s-a schimbat managementul Bechtel, au început problemele. Au început să întârzie plata facturilor noastre. Apoi, când aveam de recuperat suma de 1,7 milioane de lei noi, cei de la Bechtel ne-au propus să ne plătească jumătate din sumă şi să stingem datoria. Noi am refuzat, pentru că este vorba de servicii care au fost efectiv prestate de către noi. Aşa că am ajuns să ne judecăm. Vorbim de facturi care au fost acceptate, semnate şi ştampilate. În mod normal, un proces în care vorbim de astfel de facturi, nu are cum să dureze. Sunt multe sentinţe pronunţate în cazuri similare. Însă în cazul Bechtel procesul durează de prea multă vreme. Este absolut aiurea că cei de la Bechtel au venit cu susţineri de genul că noi am suprafacturat serviciile noastre, că am pus kilometri în plus. Însă noi nu eram plătiţi la kilometru, ci la zi! Nu avem cum să suprafacturăm în aceste condiţii, pentru că anul are tot 365 de zile!”, a spus Zoltan Egyed, citat de România Liberă.

Întârzieri de 50 de ani

Dorin Umbrărescu a dat vina pe autorităţile statului pentru modul în care s-a întârziat atribuirea licitaţiei pentru cel al doilea tronson al autostrăzii Timişoara – Luoj. Contactat de PRESSALERT.ro, Umbrărescu a comentat decizia de ieri de reluare a studierii ofertelor, afirmând că “am auzit ceva. Se vede că e plătit pentru o decizie de genul ăsta. Dacă vor să se facă autostrăzi în România să reglementeze autorităţile statului lucrurile. Nu mă grăbesc. Dacă am stat şapte luni  pentru adjudecare, putem construi în 50 de ani”

Tehnostrade este deţinută de către Dorinel Umbrărescu împreună cu Mirela Umbrărescu şi a declarat în 2011 cifră de afaceri de 572 milioane de lei, profit de 124 de milioane de lei şi datorii de 72 de milioane de lei. Cealaltă firmă, Spedition UMB, este deţinută de aceeaşi membri ai familiei Umbrărescu şi a avut în 2011 o cifră de afaceri de 791 de milioane de lei, profit de 161 milioane de lei şi datorii de 146 milioane de lei. Spedition UMB avea declaraţi în urmă cu doi ani doar 33 de angajaţi.

 

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.