Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca a aprobat, în ședința de joi, 4 august, modificarea tarifelor pentru activitatea de salubrizare menajeră. Potrivit hotărârii, primăria a majorat subvenția acordată în sprijinul persoanelor fizice care nu vor fi nevoite să scoată din buzunar mai mulți bani pentru serviciile de salubrizare menajeră. În realitate, subvenția nu face altceva decât să bage mai mulți bani publici în conturile RADP Cluj-Napoca și Supercom. 

Primăria Cluj-Napoca a majorat subvenția acordată clujenilor pentru serviciul de salubrizare, de fapt pentru o șmecherie prin care să umfle conturile RADP-ului.
Instituția subordonată primăriei, RADP-ul, a speculat ocazia prin care își poate rotunji consistent veniturile din banii contribuabililor clujeni, umflând prețul  gunoiului. 

RADP și Supercom un fel de „mafie italiană” a gunoaielor 

Supercom a câștigat licitația pentru delegarea prin concesionare a gestiunii Serviciului Public de Operare a Centrului de Management Integrat al Deșeurilor Cluj-Napoca (CMID), a dus la modificarea tarifului de depozitare a deșeurilor, de la 168,91 lei/tonă făra TVA, la 248,29 lei/tonă făra TVA, fapt care a determinat o creştere a tarifului total de tratare și depozitare a deşeurilor, în cuantum de 30,8%. Acest lucru a deschis Cutia Pandorei și a dat șansa RADP să umfle și să dubleze, prin intermediul unei hotărâri votate cu ochii închiși de consilierii locali,  tarifele unui serviciu care a fost licitat și câștigat la o valoare de 150 de lei/tonă. 

Schema inventată de către RADP este următoarea: operatorii de salubrizare aduc gunoiul de la populație sub formă brută, iar Regia facturează un tarif de 336,74 lei/tonă +TVA firmelor care operează pe raza județului Cluj. Acest tarif de fapt reprezintă ultimul tarif aprobat prin HCL și este compus din 248,29 lei/tonă fără TVA-tariful de depozitare la CMID, 61,9 lei/tonă fără TVA-tariful de tratare a deșeurilor pe platforma RADP și 26,55 lei/tonă fără TVA-tariful de relocare a deșeurilor de pe platforma RADP la CMID Cluj. 

Dacă s-ar face o împărțire corectă și RADP nu ar vrea să-și umple buzunarele prin această șmecherie, clujenii ar trebui să plătească taxe pentru serviciul de salubrizare cu 50% mai mici, deoarece dacă RADP ar ieși din schemă, costurile nu numai că ar fi diminuate 61,9 lei/tonă fără TVA, bani rezultați din tariful de tratare a deșeurilor pe platforma RADP, ci s-ar lua în calcul tariful Supercom în valoare de 150 de lei/tonă. Principala piedică este tot RADP, deoarece Regia nu are niciun interes să dea în folosință stația de sortare a deșeurilor, fiind și cei care o construiesc. 

Ultima găselniță a primarului este de a subvenționa persoanele fizice, asta ca să nu subvenționeze în mod direct RADP-ul și compania Supercom. Metoda nu e benefică numai pentru RADP, ci și pentru compania Supercom care, cu un minim de efort, facturează către clujeni la cel mai mare tarif, ca și cum deșeurile nu ar mai putea fi valorificate și fără să țină cont de cantitățile sortate și reciclate.  Dacă RADP ar ieși din schemă, Supercom ar trebui să încaseze numai suma de 150 de lei/tonă. 

Hotărârea a ajuns pe masa consilierilor care au votat cu ochii închiși, cel mai probabil fără să consulte integral toate cele 31 de pagini în care era detaliată situația. În acest mod clujenii vor ajunge să scoată din buzunar de două ori suma datorată în mod normal, pentru că și subvențiile acordate de primărie pe care cei mai mulți le-au văzut ca o mită electorală provin tot din banii contribuabililor. 

Supercom, la numai un pas să pună monopol pe Cluj

Supercom a câștigat la licitațiile pentru lotul 2 (curprinzând Turda, Câmpia Turzii și comunele limitrofe) și pentru lotul 3 (cuprinzând Dejul și comunele limitrofe), cât și la CMID (fiind vorba despre licitația pentru gestionarea Centrului de Management Integrat al Deșeurilor). După preluarea contractului de administrare a  Centrului de Management Integrat al Deșeurilor din Cluj, firmei îi mai lipsește lotul 1 (Cluj-Napoca și Huedin), apoi se poate face stăpână pe tot județul. Cu toate că licitația va fi reevaluată, este foarte posibil să fie câștigată tot de Supercom, dar nu pe drept. Sursele noastre ne-au dezvăluit că Supercom ar fi făcut presiuni asupra Consiliului Județean Cluj, amenințând că își ia pubelele și mașinile de gunoi și pleacă dacă nu primește totul. 

Supercom a schimbat tarifele în timpul licitației pentru CMID

Curtea de Apel Cluj a emis o decizie definitivă în cazul celei mai contestate licitații a județului din ultimii doi ani și a respins cererea formulată de Eco Sud. Firma condusă de masonul Ilie Ciuclea a pus mâna pe contractul de aproximativ 406 milioane de lei pentru administrarea Centrului de Management Integrat al Deșeurilor din Cluj. Eco Sud a expus instanței faptul că Supercom  nu respectă în totalitate documentaţia de concesionare, în sensul că nu  sunt cuprinse toate activităţile solicitate prin aceasta, iar oferta financiară „nu cuprinde o estimare a costurilor pentru toate  activităţile ce fac obiectul procedurii în cauză şi nu este corelată cu  elementele propunerii tehnice, ceea ce ar putea conduce la executarea  defectuoasă a contractului, sau constituie o abatere de la legislaţia  incidentă, alta decât cea în domeniul concesiunilor de lucrări şi  concesiunilor de servicii.”  De asemenea, Eco Sud a semnalat și faptul că Supercom și-a schimbat tarifele în timpul licitației prin intermediul mai multor clarificări, modificând oferta tehnică şi financiară, cu atât mai mult că este vorba de o diferență majoră între tarifele cu care a fost declarată inițial câștigătoare și cele ofertate inițial. Astfel, dacă inițial oferta Supercom propunea un tarif de depozitare în valoare de 246.42 de lei/tonă, în final tariful de depozitare a ajuns la 248.29 de lei/tonă. La fel s-a întâmplat și în cazul tarifului TMB care inițial era de 100.46 de lei/tonă, ajungând în final la 100.58 de lei/tonă. Dacă în cazul primelor două aspecte nu au existat modificări majore, în cazul tarifului pentru sortare, dacă prețul inițial era de 3.39 de lei/tonă, în final s-a ajuns la suma de 0.54 de lei/tonă, ceea ce înseamnă că sortarea ori nu se face așa cum ar trebui, ori nu se face deloc. Aspecte care nu ar face altceva decât să ducă la schimbarea tarifelor pe perioada desfășurării contractului, la fel cum s-a întâmplat și la Turda, unde tarifele au fost majorate în anul 2021 cu 25% mai mult decât cele anunțate la semnarea contractului, iar de la începutul anului, până în prezent au fost majorate cu încă 30%. 

Cu toate acestea, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a decis următoarele: „În temeiul art. 26 alin. (6) din Legea nr. 101/2016, respinge, ca  nefondate, excepţiile invocate de autoritatea contractantă.  În baza aceluiaşi temei, respinge, ca nefondată, contestaţia  formulată de ECO SUD SA, în contradictoriu cu JUDEŢUL CLUJ  (CONSILIUL JUDEŢEAN), în calitate de autoritate contractantă. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.