Una dintre promisiunile electorale ale primarului Emil Boc, construirea unui parking în subsolul Pieței Mihai Viteazu, s-a transformat într-un proces care se judecă de 11 ani în sălile Tribunalului Cluj. Compania portugheză Cogedir a câștigat licitația pentru construirea unui parking subteran sub Piața Mihai Viteazu (nu cea agroalimentară, n.red.) însă eminențele cenușii din primărie au uitat că în zona respectivă trece o magistrală de apă care nu poate fi mutată. Așa că portughezii au dat Primăria în judecată și cer aproximativ 6,5 milioane de euro drept despăgubire. Noroc că acest proces se judecă în România (!).

În mai 2013 compania portugheză Cogedir a deschis un proces împotriva Primăriei Cluj-Napoca în care cerea despăgubiri pentru că a câștigat un contract public de construire a unei parcări, dar municipalitatea a refuzat să emită documentația pentru începerea lucrărilor. Motivul: prin subsolul Pieței Mihai Viteazu trece o magistrală de apă care nu poate fi mutată. Din cauza modalității în care a fost ales amplasamentul parkingului, cei din Primăria Cluj-Napoca au omis să facă o adresă către Compania de Apă Someș pentru a vedea ce tip de utilități sunt pozate în subsol. Când s-a aflat că fix prin mijlocul șantierului preconizat trece o magistrală de apă, cei de la Cogedir au dat primăria în judecată pentru că administrația nu avea pregătit un teren de rezervă.

În proces, portughezii sunt reprezentați de avocatul Ovidiu Podaru care explică cum, din 2020, se așteaptă efectuarea a două expertize.  

”Lucrurile trenează! Se administrează expertize. Este una de evaluare pentru cât ar costa mutarea parkingului, pentru că acolo nu se poate construi din cauza țevii de apă. Mai este una în care se calculează paguba înregistrată de companie. Dar, sper că prin toamnă se vor finaliza cele două expertize. Apoi, au fost amânări de multe luni pentru că s-a încercat ajungerea la o înțelegere amiabilă între primărie și Cogedir, apoi s-au pensionat unii judecători care se ocupau de dosar. Dar acum situația pare stabilizată și sperăm să ajungem la un rezultat”, explică avocatul clujean

Apoi, din 2015 până în 2020, Primăria Cluj-Napoca și Cogedir au tot negociat situația, fără să poată ajunge la un consens.

Ce spune Boc despre proiectul Parkingului Mihai Viteazu

”Am negociat cu cei de la Cogedir, din păcate la tribunal. Lucrările nu s-au mai realizat din cauza descoperirii unei conducte de apă, care nu mai permite construirea parkingului în forma stabilită. Noi am propus să se realizeze în continuare parkingul, nu la 531 de locuri, ci eventual la 450 de locuri, cât ar urma să se piardă prin ajustarea proiectului din cauza acelei conducte. Compensarea pentru diferenţa dintre numărul locurilor de parcare se poate face fie prin locuri în plus la suprafaţă – acolo trebuie desfiinţate parcările la suprafaţă dacă se realizează cele subterane, prin contract ca să se poată exploata parkingul şi pentru faptul că ei şi-au făcut plan de afaceri la 531 de locuri – sau prin reducerea corespunzătoare redevenţei pe care o au de plătit către primărie”, este declarația dată de edil în legătură cu acest subiect.

Cogedir a cerut în instanță despăgubiri de 1,6 milioane euro, anularea HCL 331/26.08.2010 (care a stat la baza contractului, n.red.) și a actelor subsecvente încheiate, dacă nu se găsește o altă soluție pentru construirea unui parking cu 200 de locuri, iar în Piața Mihai Viteazu să se construiască un alt parking de 329 de locuri, în loc de unul cu 531 de locuri, cum era prevăzut în proiectul inițial.

Ulterior, societatea portugheză a mai cerut despăgubiri de 480.613,39 euro/lună, prejudiciu produs prin studiul de fezabilitate făcut de companie pentru parkingul de 531 de locuri și plata unui prejudiciu de 5.114.786 euro, contravaloarea prejudiciului produs prin încetarea contractului de concesiune din vina concedentului, adică a municipalității clujene.

Jonglerii cu locurile de parcare

După ce primăria a fost dată în judecată, administrația Boc a încercat să găsească soluții tehnice și a fost contractată firma clujeană de proiectare K&K Studio care, în final a propus trei variante alternative pentru realizarea parkingului cu peste 500 de locuri.

Însă cei de Cogedir au considerat că variantele propuse de firma clujeană de proiectare nu sunt viabile.

Cei de la Cogedir au contrazis studiul făcut de firma de proiectare K&K Studio.

”Firma nu are experiență în astfel de proiecte, fiind implicată în proiecte similare de o anvergură mică, o parcare în municipiul Brașov în incinta Spitalului Regina Maria, care nu are complexitatea proiectului din Mihai Viteazu. În studiu nu sunt prevăzute evaluarea costurilor de construcție și investiție, neexistând nici o referință la studiul economic al proiectului”, arată reprezentanții firmei Cogedir.

De asemenea, ei mai arată că aprecierile firmei de proiectare din Cluj Napoca nu prezintă valoarea proiectului (5,408.785 euro), taxa internă de rentabilitate (TIR) care este de 14,2 %/an și nici perioada de recuperare a investiției (PayBack), care este de 9 ani. Din aceste date rezultă că valoarea maximă a investiției poate fi de 5,843.577 euro, raportată la anul 2009 și la un parking cu 531 de locuri.

În cele trei variante prezentate de K&K Studio, costul investiției este mult mai mare față de cel prevăzut.

”Chestiunea nu este numai să se știe dacă proiectul poate fi realizat, ci dacă soluția finală adoptată are o viabilitate economică în limitele condițiilor asumate prin contract între Primăria Cluj Napoca și firma Cogedir”, mai arată reprezentanții firmei portugheze.

În varianta inițială, costul de edificare al unui loc de parcare se ridica la 12.281 euro/loc parcare. În variantele propuse de K&K Studio SRL, costurile sunt astronomice pentru administrația locală. În prima variantă costul unui loc de parcare se ridică la 19.658 euro/loc parcare, în cea de-a doua la 17.407 euro/loc parcare, iar în cea de-a treia variantă costul construirii unui loc de parcare ajunge la 23.196 euro!

Parkingul din Mihai Viteazu ar putea dărâma clădirile din zonă

Potrivit specialistului geolog portughez Antonio Silva Cardoso, din Porto, care a prezentat în 2014 un raport despre terenul din zona Pieței Mihai Viteazu, subsolul este format în profunzime din argile expansive și nu se recomandă folosirea amplasamentelor alternative oferite de Primăria Cluj Napoca, dat fiind faptul că există riscuri majore pentru distrugerea canalului colector, a rețelelor de apă existente și colapsarea clădirilor vechi din zona respectivă.

Proiectul unui eșec

Primăria Cluj Napoca a încheiat un contract pentru construirea unui parking la Mihai Viteazu fără să aibă nici cea mai mică idee despre situația terenului pe care ar urma să se edifice proiectul.

O parte din terenul respectiv a făcut obiectul unei cereri de retrocedare a Bisericii Greco-Catolice, care, însă, și-a retras cererea.

Însă, gafa majoră din cadrul acestui proiect o constituie faptul că reprezentanții administrației locale ar fi trebuit să știe că în subteranul Pieței Mihai Viteazu există rețelele Companiei de Apă Someș care nu pot fi mutate.

Predarea terenului s-a făcut în octombrie 2009, într-o manieră sumară, când s-au pus la dispoziția firmei Cogedir 6.000 mp conform unui plan de situație făcut pe genunchi.

Compania de Apă Someș SA a atras atenția asupra faptului că parkingul nu se poate construi pentru că în subsolul terenului sunt trasate rețele edilitare de apă și un canal colector, funcționabile, care nu pot fi mutate, astfel că se poate realiza doar o parcare cu 329 de locuri.

4 COMENTARII

  1. Ar fi interesant un calcul total, al zecilor de milioane de euro pierdute de primăria Cluj, al proceselor cu sentința definitivă sau in fază de apel în ultimii 10 ani

  2. Felicitari pentru completarea LISTEI „REALIZARILOR” ne-realizate (continuare)

    Asteptam de la consilierii locali responsabili, presa non-obedienta, organele de control, cetatenii informati, staff-ul primariei,

    sa posteze si PAGUBELE material-financiare la Bugetul Local/”buzunarul clujeanului” REZULTATE, respectiv:

    – procese pierdute,
    – sume ne-recuperate/creante,
    – cheltuieli aberante, plati la supra-pret,
    – risipirea banului public datorata managementului ne-performant si pagubos

    toate, provocate de vicleanul mitoman Emil Boc si aprobat de Consiliul Local obedient, dominat copios de reprezentantii PNLcj (capusat de PD/PD-L) = BoKemonii & blatistii arhicunoscuti.

    Sedintele Consiliului Local sunt inregistrate si Procesele Verbale arata clar cine si cum a votat: PENTRU , CONTRA , ABTINERE , NEPARTICIPARE , ABSENTA !!!

  3. De pe strada Iasilor, prin stanga statuii lui Mihai Viteazu, spre strada Baritiu, si apoi spre Parcul Mare, etc., trece prin subteran la -7m de cota 0 a terenului UN CANAL COLECTOR (care vine de de departe si merge departe) de ape uzate cu un diametru de 3m, circulabil si electrificat. Investitie funariota, facuta pe „tacute” din taxa pe apa, cu doua echipe de mineri si cu vagonete impinse manual. (1m liniar pe zi. Atat permitea scutul) Pe cand apa era de zece ori mai ieftina in Cluj… Investitie Autorizata, dar fara a fi mediatizata la vremea aia. Investitie care a stat la baza „IDEILOR” de Tunele pe supt Feleac, str. Motilor etc. Sunt 2 CANALE (nu tevi!!!): mal stanga si mal dreapta a Somesului. Multumita lor, Nu ne Umplem cu RAHAT, in centru cand ploua mai tare… Multumim, acelora care nu sau batut cu caramida in piept(RAJAC si altii) pentru binele facut, in Tacere si Nestiut de Nimeni! Si „acum” vine un BOU, cu o ceata de lingai cretini, care vor sa faca rampa de iesire din parking „prin cacatoare”. Ne meritam conducatorii!!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.