Partidele nu sunt preocupate de Parlamentul European. Nimeni nu mai crede în „prietenie”. Religia nu are ce căuta în politică. Lipsă de respect pentru electorat

Campania pentru alegerile europene din iunie 2009 se confruntă cu probleme serioase în ceea ce priveşte afişajul stradal. Afişele electorale nu au împânzit oraşul cum s-a întâmplat în campaniile anterioare. Mai mult, ele sunt „cele mai proaste afişe electorale din ultima perioadă” după cum a declarat conferenţiar universitar doctor Feleki Karoly, şeful secţiei de foto-video-PCI din cadrul Universităţii de Artă şi Design Cluj-Napoca (UAD). Afişele concepute pentru alegerile europarlamentare transmit dezinteres, „se vede că nu îi interesează. Nu există interesul politicianului sau al partidelor, nu s-au preocupat să angajeze un grafician de valoare care să realizeze aceste afişe. Politicianul român crede că se pricepe la toate”, consideră Feleki.

Nimic nu ne îndeamnă să mergem la vot

Majoritatea afişelor expuse pe panourile electorale din oraş sunt „făcute de amatori. Nu există profesionalism în realizarea lor, nu există o strategie. Pentru europarlamentare nu s-a gândit conceperea afişelor” a explicat şeful secţiei de foto-video-PCI din cadrul UAD. Lipsa unor afişe „consistente”, modalitatea în care sunt expuse acestea şi panourile vechi, murdare şi deteriorate nu ne oferă un motiv ca să ne ducem la vot. Încă de la prima vedere se observă că alegerile europarlamentare nu sunt o prioritate pentru partidele politice. Primul lucru care îţi atrage atenţia este starea deplorabilă a panourilor. „Organizezi alegeri europarlamentare şi scoţi panourile astea vechi, murdare, crăpate?” se întreabă Feleki.

PDL – VOTEAZĂ!

Afişul pe care mizează PDL este cât se poate de simplu. Sloganul promovat, „Votează!”, nu prezintă niciun candidat şi niciun slogan care să transmită ceva alegătorului. „Votează!” este mult prea general, „nu spune nimic sloganul” după cum a afirmat şi Feleki. Cu toate acestea, PD-L a prezentat în alte medii şi sloganuri mai directe, prin care se adresează maselor. „Scoatem ţara din criză” şi „La bine şi la greu”. Şi acestea, la fel ca şi sloganurile celorlalte partide nu îşi ating publicul ţintă. „La bine şi la greu” nu este altceva decât o variantă mai scurtă a sloganului folosit de cei de la Bucegi. Campania de promovare a berii Bucegi s-a bazat pe sloganul „Împreună la bine şi la rău” încă din anul 2007.

Alege bine!

La fel ca şi în cazul PDL, sloganul ales de PSD + PC este mult prea general. „Alege bine!”, sloganul pe care şi-au construit campania aminteşte de sloganul folosit de Traian Băsescu în campania de la prezidenţialele din 2004, „Să trăiţi bine”. Cu toate acestea, echipa prezentă pe afiş transmite unitate, echilibru şi siguranţă. „Poza de grup e destul de profesionistă. Candidaţii sunt aşezaţi într-un fel de cerc, imaginea e monumentală, se arată puterea grupului. Istoria a arătat că PSD a ştiut mereu să se constituie într-un grup care se luptă pentru propriul interes” a apreciat Feleki. Cu toate acestea, poza folosită este „falsă”, mult prea prelucrată pentru a se obţine unitatea dorită. În comparaţie cu alegerile uninominale din 2008, calitatea afişelor promovate de PSD + PC în campania actuală a scăzut simţitor. „La alegerile uninominale, afişele PSD au fost mult mai bine realizate. PSD avea o broşură în care era menţionată toată strategia de creare a afişelor electorale. De la câţi centimetri trebuie să aibă poza până la poziţionarea siglei şi a mesajului electoral” ne-a spus Feleki.

PNL şi banii

PNL oferă alegătorilor cea mai mare varietate de afişe electorale. Sloganul folosit de partid pentru aceste alegeri este „Bani pentru români. Bani europeni.” Acest slogan nu poate să transmită un mesaj omului educat. Persoanele cu un nivel de instruire ridicat au nevoie de un mesaj mai realist, mai aproape de ceea ce se poate obţine din Parlametul European. „Nu promite bani pentru că ştiu că nu o să ajungă la mine. Trebuie transmis respect, siguranţă, echilibru, corectitudine” este de părere şeful secţiei de foto-video-PCI din cadrul UAD. Sloganul „Bani pentru români. Bani europeni.” ar putea să motiveze „omul sărac, needucat” şi să îl determine să meargă la vot. Printre afişele electorale afişate prin Cluj-Napoca se regăseşte şi cel cu Crin Antonescu, preşedintele Partidului Naţional Liberal. Pe acest afiş nu se regăseşte sloganul campaniei pentru alegerile europene, dar foloseşte în schimb un mesaj al preşedintelui PNL. Mesajul transmis este mult prea lung pentru a fi citit de populaţie, iar formula de adresare „dragă prietene” nu este inspirată. „Nu îmi spune prieten. Îi sunt prieten până îi acord votul şi pe urmă mă uită. Nu mai crede lumea în promisiuni de prietenie” a afirmat Feleki.
Pozele de grup sunt folosite pentru două afişe electorale. Una dintre ele inspiră inegalitate, îi „surprinde” pe candidaţi „aranjaţi aiurea” consideră Feleki. Poziţionarea candidaţilor este neechilibrată, femeile sunt „ascunse” în spatele lui Crin Antonescu. La polul opus se află un alt afiş al PNL, în care poza de grup este mult mai echilibrată. „Poza de grup de la PNL, cea pe orizontală, e bună. Merge la ţintă bine, femeile sunt în prim-plan, vezi pe cine urmează să votezi”.  

UDMR – afişe bilingve

UDMR a propus electoratului un afiş simplu, fără să-şi promoveze direct membrii partidului. Până acum, UDMR a expus pe străzile clujului două variante ale afişului electral. Una dintre ele foloseşte limba maghiară pentru a transmite mesajul, iar cealaltă variantă este în limba română. Pe afiş apar două sigle, una aprţine partidului UDMR, siglă cunoscută deja, iar a doua aparţine Consiliului Naţional al Maghiarilor din Transilvania (CNMT), siglă care nu a intrat încă în mentalul colectiv. Sloganul folosit de UDMR este „Pe 7 iunie votaţi lista solidarităţii, votaţi UDMR!”. Acest mesaj „nu zice nimic de Europa, le transmite doar maghiarilor să voteze la fel, dar nu există o ţintă a sloganului” a subliniat Feleki. Acesta consideră că una dintre greşelile fundamentale făcute de UDMR este alăturarea a două sigle pe afiş fără a fi oferite explicaţii cu privire la provenienţa lor. „Cine e reprezentat în a doua siglă? E o greşeală mare faptul că nu sunt menţionate explicaţiile sub afiş” a mai adăugat Feleki.
 
Politică şi religie

PRM propune trei afişe pentru alegerile europaramentare de anul acesta. Unul dintre ele promovează sigla partidului şi îndeamnă electoratul să voteze PRM fără a face alte promisiuni. „Votaţi candidaţii PRM pentru Parlamentul European!” este sloganul folosit pentru acest prim afiş. Cu toate acestea, alegătorul nu este îndemnat să meargă la vot deoarece lipseşte „promisiunea electorală”.
Al doiea afiş electoral îi pune în prim-plan pe Vadim Tudor şi pe George Becali. Cei doi candidaţi la europarlamentare privesc încrezători spre viitor, dar poziţia mâinilor lui Vadim indică faptul că ascunde ceva. Pe acest afiş apare un mesaj electoral secundar, „Doi creştini şi patrioţi vor scăpa ţara de hoţi”.  Acest slogan este „ghiduş, similar celor folosite de Gheorge Funar. Mesajul poate influenţa exclusivi oamenii de rând, „şmecherii””, consideră Feleki. Ultimul afiş al PRM prezintă cele mai multe greşeli. Sloganul secundar folosit pentru acest afiş este „Vreţi să scăpăm de canalii? Votaţi Vadim şi Becali!”. Acest slogan este total nepotrivit pentru alegerile europene, este „un mesaj justiţiar care nu are ce căuta la o campanie europeană. Se potriveşte într-o oarecare măsură unei campanii naţionale dar în niciun caz campaniei de faţă. Pentru alegerile europene trebuie creat un slogan care să transmită publicului că se va lupta pentru egalitatea membrilor din toate ţările Uniunii Europene” sublinează Feleki. Imaginea centrală a acestui afiş îi prezintă pe Vadim şi pe Becali cu o icoană pe fundal. Pe afiş sunt prezentaţi şi alţi candidaţi ai PRM la europarlamentare prin intermediul unor poze de dimensiuni reduse, „de buletin”. Imaginea icoanei pe afişul electoral „nu are ce căuta într-o chestiune politică. Icoana e pentru religie, pentru politică se folosesc alte simboluri” a mai explicat Feleki.

Dezinteres general

Toate partidele analizate au reuşit să transmită un mesaj cât se poate de clar. Alegerile pentru Parlamentul European nu sunt importante pentru partidele autohtone. Lipsa de interes pentru realizarea afişelor şi pentru locul unde sunt expuse transmit electoratului lipsă de respect. Cu toate acestea, românii continuă să meargă la vot, dar majoritatea populaţiei nu votează în funcţie de afişele electorale. Acesta este şi cazul expertului consultat pentru realizarea acestui material, care a recunoscut că votează în funcţie de convingerile personale şi că nu este influenţat niciodată de afişele electorale.


Silvia Boncuţiu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.