La începutul acestui an, Gazeta de Cluj prezenta faptul că în Ajunul Crăciunului Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi a făcut o licitaţie pentru contractele de deszăpezire pe doi ani. Contractele au fost „antamate” de cine trebuia să le primească, însă de cum a început să ningă, utilajele de deszăpezire ale privaţilor “au fost luate prin surprindere”. Chiar dacă banii au intrat în conturile firmelor private, de deszăpeziri, mai ales în zonele calamitate, s-a ocupat Armata Română, iar soldaţii nu au primit nici măcar un ceai fierbinte de la CNADNR.

 

De circa două săptămâni, în special în sud-estul României, a început să ningă masiv, iar zeci de drumuri au fost blocate. Asta în situaţia în care CNADNR a atribuit cu o zi înainte de Crăciun contractele de deszăpezire pe o perioadă de doi ani. Cu toate acestea, în zonele afectate de ninsorile masive se pare că de deszăpezire s-a ocupat Armata, care a şi construit o autofreză pentru deszăpezire.

Până săptămâna trecută, aproximativ 500 de militari ai Ministerului Apărării Naţionale, cu 37 de utilaje, iar de la sfârşitul săptămânii, MApN-ul a suplimentat efectivul cu 368 de militari plus încă 36 de utilaje, care se ocupă de misiuni de salvare, deszăpezire şi transport de alimente, în zonele afectate de căderile abundente de zăpadă. Mai mult, în dotarea Armatei a intrat recent o autofreză specială care se află în zona Buzăului, pentru a ajuta la deszăpezirea căilor de comunicaţii grav afectate, precizează MApN. Ministerul Apărării Naţionale a construit, într-o unitate militară de logistică din Târgovişte, o freză mai performantă, care poate fi montată pe autobasculante sau camioane mari pentru a fi folosită în operaţiunile de deszăpezire. „Săptămâna trecută, când ştiam că va avea loc acest fenomen de viscol şi căderi de zăpadă abundente, am vorbit cu inginerii noştri militari şi am reuşit ca, la Târgovişte, într-o unitate militară de logistică, să realizăm o freză mai performantă, cu două elemente din acelea care se rotesc, cu turbină care aruncă zăpada, o freză foarte eficientă care poate fi montată pe camioanele mari sau pe autobasculante mari şi care sunt eficiente în asemenea situaţii”, a spus ministrul de resort Mircea Duşa într-o conferinţă de presă.

Ministrul a arătat că prima freză a fost deja testată în judeţul Prahova şi deja a început realizarea celei de-a doua freze.

 

Câteva milioane de euro pentru Diferit

Din valoarea totală a contractelor, la nivel naţional, pentru DRDP Cluj au fost direcţionaţi circa 30 de milioane de lei, iar singura firmă care va efectua aceste lucrări este SC Diferit, o societate “abonată” la contractele administraţiilor care aparţin democraţilor.

Firma este patronată de familia Petrini (Daniela şi Nicolae). Nicolae Petrini a fost inginer în cadrul Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP) Cluj. Până acum, cel mai important proiect câştigat la Cluj de SC Diferit este modernizarea (2007) din zona Pieţei Cipariu, iar societatea a lucrat şi la diferite lucrări de întreţinere a străzilor din Cluj Napoca şi la centura de “diamant” Vâlcele Apahida. Societatea a mai câştigat un contract de întreţinere a celor câţiva kilometri din Autostrada Transilvania. Practic, pentru repararea parapeţilor stricaţi sau tăierea vegetaţiei, SC Diferit primeşte circa 1,5 milioane de euro, iar pentru doi ani de deszăpezire, societatea familiei Petrini primeşte 2,1 milioane de euro pentru un contract care va dura doi ani de zile!

 

Cine stă la căldurică şi face bani

 

La nivel naţional, CNADNR a organizat o licitaţie care a întrecut aşteptările “drumarilor”abonaţi la contractele publice. Compania a  făcut o altă licitaţie pentru atribuirea contractelor de deszăpezire până în 2015. Suma este de peste 13 milioane de euro,  bani care au fost câştigaţi de firme care aparţin “baronilor locali”. SC Euro Strada SRL  (jud. BV)  a câştigat un contract de  peste 14 milioane de lei.. Firma Construcţii Drumuri şi Autostrăzi SA (Bucureşti) a obţinut un contract de 7.856.293 lei fără TVA şi va curăţa de zăpadă drumuri naţionale şi autostrăzi din cadrul secţiei de drumuri naţionale (SDN) Târgovişte. Contractul este împărţit în cinci loturi. Tel Drum SA a obţinut un contract de 15.286.710 lei fără TVA pentru trei loturi de drumuri naţionale şi autostrăzi din SDN Alexandria. Simarc SA este firma care va deszăpezi drumurile naţionale şi autostrăzi din cadrul SDN Piteşti. Valoarea contractului este de 6.853.842 lei pentru iernile 2013-2015, pentru patru loturi. Drumurile şi autostrăzile din SDN Buzău, împărţite în 7 loturi, ar trebui curăţate de zăpadă de asocierea Mecan Construct (lider) – Via Carpatia Consult şi Selina SRL. Contractul are o valoare de 15.441.008 lei.

 

MApN lucrează în contul deszăpezirilor private

Ministrul Apărării Naționale, Mircea Dușa, a dispus ca în zonele supuse codurilor de avertizare meteo și în cele preconizate a intra sub incidența acestor coduri să se ia măsuri pentru pregătirea a 6.700 de militari care ar putea interveni cu 1.000 de mijloace tehnice. De asemenea, pentru intervenția în zonele adiacente județelor afectate de zăpezi sunt pregătiți să intervină 600 de militari și 100 de mijloace tehnice, precizează MApN într-un comunicat

 

Aproape 100 de drumuri închise

Conform CNADNR au fost închise: trei autostrăzi, 24 drumuri naţionale, 57 drumuri judeţene. Drumuri naţionale cu circulaţia îngreunată – 17. MAI: Persoane evacuate din mijloace de transport – 792. Oameni salvaţi – 18; opt au primit îngrijiri medicale. 41 de persoane mai erau blocate în gări, trenuri sau autovehicule etc. Porturi maritime şi fluviale închise – 7.

freza-mapn

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.