Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a făcut o licitaţie cu dedicaţie chiar în ajunul Crăciunului pentru întreţinerea drumurilor pe timp de iarnă. La Cluj, toate segmentele de drum au fost atribuite unei singure firme, SC Diferit, iar contractul pus la bătaie de DRDP Cluj este de circa 30 de milioane de lei. La nivel naţional, valoarea contractelor pentru aceste lucrări a fost de aproximativ 170 de milioane de lei, iar o parte din bani s-au topit în conturile diferiţilor baroni locali sau politicieni.

 

Ca să fie cât mai transparenţi cu putinţă, oficialii au organizat o licitaţie pentru atribuirea contractelor de deszăpezire şi întreţinere a drumurilor pe timpul sezonului rece înainte cu o zi de Crăciun. Din valoarea totală a contractelor, la nivel naţional, pentru DRDP Cluj au fost direcţionaţi circa 30 de milioane de lei, iar singura firmă care va efectua aceste lucrări este SC Diferit, o societate “abonată” la contractele administraţiilor care aparţin democraţilor.

Firma este patronată de familia Petrini (Daniela şi Nicolae). Nicolae Petrini a fost inginer în cadrul Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP) Cluj. Până acum, cel mai important proiect câştigat la Cluj de SC Diferit este modernizarea din zona Pieţei Cipariu (2007), iar societatea a lucrat şi la diferite lucrări de întreţinere a străzilor din Cluj Napoca şi la centura de “diamant” Vâlcele Apahida. Societatea a mai câştigat un contract de întreţinere a celor câţiva kilometri din Autostrada Transilvania. Practic, pentru repararea parapeţilor stricaţi sau tăierea vegetaţiei, SC diferit primeşte circa 1,5 milioane de euro!

 

Scandal pe ţurţuri

 

Contractele pentru deszăpezire au iscat o serie de dispute între primii “drumari” ai ţării. Patronul Selina i-a acuzat pe Dorin Umbrărescu şi Dan Beşciu că au câştigat o serie de licitaţii din zona DRDP Cluj în baza unor date la care, în mod normal, nimeni nu ar fi avut acces. Este vorba de o licitaţie pentru deszăpezire cu o valoare de circa 200 de milioane de euro şi care a fost organizată de DRDP Cluj. Licitaţia a fost câştigată de Euroconstruct Trading SRL, patronată de oamenii de afaceri Dan Besciu şi Sorin Şerban Vulpescu şi SC Spedition SRL, patronată de Dorinel Umbrărescu. Licitaţia a fost contestată de Beniamin Rus, patronul SC Selina SRL, o firmă din Oradea, care a trimis o contestaţie la Comisia Naţională de Soluţionare a Contestaţiilor, în care susţine că la negocieri nu au intrat toate firmele în acelaşi timp. „Prin modul de desfăşurare a negocierilor nu au fost asigurate premisele unei proceduri de atribuire incontestabile, nefiind asigurată certitudinea că nu au fost sau nu au putut fi furnizate informaţii despre oferta noastră contracandidaţilor ce au intrat ulterior la negocieri. Mai mulţi membri ai comisiei au părăsit în repetate rânduri sala unde aveau loc negocierile, existând posibilitatea de a intra în contact cu oricare din contracandidaţii ce urmau să intre la negocieri“, arăta Beniamin Rus.

 

Zăpadă la suprapreţ

 

Potrivit datelor furnizate de către Compania de Autostrăzi şi de Drumuri Naţionale din România, costul pentru deszăpezirea unui kilometru de drum naţional a fost, în 2011, de peste 4.000 de euro, iar anul trecut s-a ridicat la circa 5.800 de euro. Contractele sunt împărţite între câteva firme ale „regilor asfaltului”, iar România este una dintre ţările europene care plăteşte cel mai mult pentru curăţarea autostrăzilor şi a drumurilor naţionale, arată două lucrări publicate în primăvara acestui an în Germania şi Finlanda, corelate cu cifrele făcute publice de către Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Potrivit datelor companiei, întreţinerea drumurilor naţionale în iarna lui 2011 s-a ridicat la 333,47 milioane lei (77 milioane euro), în timp ce pentru iarna trecută necesarul este de 401,7 milioane lei (93 milioane euro). Luând în calcul lungimea reţelei de drumuri naţionale şi autostrăzi, de 16.000 de kilometri, rezultă că în iarna 2010-2011 s-au cheltuit 4.812 euro pe fiecare kilometru, iar în 2012 costurile deszăpezirii au ajuns la 5.800 de euro pe kilometru.

 

Bonus! Doi ani de zăpadă!

 

La nivel naţional, CNADNR a organizat o licitaţie care a întrecut aşteptările “drumarilor” abonaţi la contractele publice. Compania a făcut o altă licitaţie pentru atribuirea contractelor de deszăpezire până în 2015. Suma este de peste 13 milioane de euro, bani care au fost câştigaţi de firme care aparţin “baronilor locali”. SC Euro Strada SRL (jud. BV)  a câştigat cu un contract de  peste 14 milioane de lei. Firma Construcţii Drumuri şi Autostrăzi SA (Bucureşti) va curăţa drumurile din Târgovişte şi Capitală pentru 7.856.293 lei fără TVA. Firma conectată la Liviu Dragnea, Tel Drum SA va primi peste 15 milioane de lei pentru drumurile din SDN Alexandria. SC Simarc va deszăpezi drumurile din administrarea SDN Piteşti pentru suma de 6.853.842 de lei. Drumurile din cadrul SDN Buzău vor fi curăţate de asocierea Mecan Construct – Via Carpatia Consult şi Selina SRL pentru un contract în valoare de 15.441.008 de lei.

 

Răzvan Robu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.