În unele regiuni izolate din îndepărtatul Malawi există o tradiţie neobişnuită: fetele ajunse la pubertate sunt făcute femei de către un soi de „taur comunal”, un „june prim” anume ales pentru veritabilele sale valori morale,care este şi plătit de către comunitate pentru munca depusă,relatează BBC.

Acest mentor într-ale amorului este numit în tradiţia locului „hienă”. Actul nu este văzut de bătrânii satului drept un abuz sexual, ci mai degrabă e o formă de purificare ritualică. Cu toate acestea, după cum relatează reporterul Ed Butler de la BBC, obiceiul are potenţialul de a fi opusul curăţirii, fiind mai degrabă un mod de răspândire a unor boli cu transmitere sexuală.

Ed Butler vorbeşte despre întâlnirea sa cu Eric Aniva, „hiena” locală, în curtea prăfuită unde se află şi cocioaba cu trei camere în care acesta locuieşte în districtul Nsanje din sudul statului african Malawi. Peisajul este dezolant, capre şi găini se vânzolesc haotic prin noroiul de afară. „Îmi amintesc că purta o cămaşă verde. Era tare entuziast. Mi-a ieşit în cale şontâc-şontâc (a fost şchiop de un picior de la naştere, ar fi spus bărbatul), însă având siguranţa nestrămutată a bărbatului care ştie că ce face, face bine. Părea să-i placă atenţia pe care mass-media i-o acordă.”

Orice s-ar spune, Aniva este “hiena” din satul lui. Este un titlu tradiţional dat unui om angajat de către comunităţile din mai multe părţi îndepărtate din sudul statului Malawi pentru a oferi ceea ce se numeşte „curăţare” sexuală. Dacă un om moare, de exemplu, soţiei sale îi este impus de către tradiţia locului să facă amor cu Aniva înainte ca ea să-şi îngroape defunctul. În cazul în care o femeie face un avort, este iarăşi necesară o curăţare sexuală.

Un alt fapt neobişnuit în Nsanje este că fetele adolescente, după prima lor menstruaţie, trebuie să facă sex vreme de trei zile, pentru a marca trecerea lor de la copilărie la feminitate. În cazul în care fetele refuză, se crede că o boală sau vreo nenorocire fatală s-ar putea abate asupra familiilor lor sau chiar mai rău, asupra întregului sat.

”Cele mai multe fete cu care m-am culcat au fost fete educate. Unele sunt mici, 12 sau 13 ani, dar eu le prefer pe cele mai în vârstă. Toate s-au bucurat să găsească în mine ”hiena” lor. De fapt se mândresc cu asta şi spun altor oameni că au găsit un bărbat care chiar ştie să satisfacă o femeie”, relata Aniva.

Ed Butler vorbeşte în schimb şi despre părerea câtorva „nimfete” din satele vecine despre acest obicei straniu: ”M-am speriat. A trebuit s-o fac. Nu aveam de ales. Am făcut-o mai mult de dragul părinţilor. Dacă aş fi refuzat, membrii familiei mele ar fi putut fi morţi acum.”, declara Maria, una dintre fetele intervievate.

Aniva pare a avea 40 de ani (e vag cu privire la vârstă lui precisă) şi are în prezent două soţii care sunt conştiente de îndatoririle soţului lor. El pretinde că de-a lungul timpului s-a culcat cu peste 100 de femei şi fete deşi, aşa cum a declarat unui ziar local în 2012, a pierdut şirul partenerelor pe care le-a avut. Aniva spune că este una dintre cele 10 ”hiene” din această comunitate, iar plata pentru o „reprezentaţie” de-ale sale variază între 4 şi 7 dolari.

 

 

 

Reporterul vorbeşte de asemenea despre întâlnirea cu Fagisi, Chrissie şi Phelia, femei trecute de 50 de ani şi vajnice păstrătoare ale tradiţiilor din satul lor. Ele sunt cele responsabile de organizarea unor tabere anuale cu fetişcane proaspăt intrate în adolescenţă, în care acestea vor învaţă despre îndatoririle lor de soţii. ”Curăţarea sexuală” cu hiena este etapa finală a acestui proces şi este organizată în detaliu de către părinţii fetei.

Conform obiceiului, sexul cu hiena nu este unul protejat. Localnicii spun însă că hiena este o persoană respectabilă, desemnată de comunitate să îndeplinească acest rol tocmai pentru valorile ei morale. Infectarea cu vreo boală nici nu încape în discuţie. În ciuda încrederii neobişnuite acordată hienelor de către părinţii de fete care le dau în administrare tot virgino-dromul satului, ONU estimează că 1 din 10 locuitori ai statului Malawi este purtător al virusului HIV.

Toţi cei implicaţi în acest tip de practici sunt conştienţi de faptul că aceste obiceiuri sunt condamnate de către cei din afară – nu doar de biserica, ci şi de către ONG-uri ori guvern, care a lansat deja o campanie împotriva aşa-numitelor ”practici culturale dăunătoare”.

Conform lui Clause Boucher, antropolog şi preot catolic de origine franceză care a trăit în Malawi timp de 50 de ani, ritualurile datează de secole. Ele provin din credinţe seculare despre nevoia copiilor de a trece la etapa de maturitate printr-un act sexual.

Potrivit BBC, Aniva a fost arestat recent pentru din ordinul preşedintelui statului Malawi Peter Mutharika, pentru că nu menţiona celor care-l angajau că are o boală cu transmitere sexuală.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.