Compania de stat  TELECOMUNICAȚII CFR S.A. a dat în judecată firma clujeană APRIA, controlată de Iulian Gaga, patronul firmei de transport feroviar VIA TERRA TRANS, pentru suma de 208.761 lei. În 2010, SC Apria a închiriat de la CFR SA linia de cale ferată Săcuieni – Abrami – Sărmășag. La terminarea contractului, echipamentele de telecomunicații erau inoperabile, iar Telecomunicații CFR a imputat prejudiciul firmei clujene. Compania de stat a pierdut primul proces, în principiu, pentru că nu a fost parte contractantă în 2010.

În anul 2004, CFR SA a ajuns la concluzia că unele linii de cale ferată nu sunt profitabile pentru compania de stat și le-a închiriat unor firme private care, culmea (!), au văzut profit în operarea lor. 

Firma clujeană SC APRIA, conectată la afacerile lui Iulian Gaga, patronul firmei VIA TERRA TRANS, a închiriat în 2010  linia de cale ferată Săcuieni – Abrami – Sărmășag. La terminarea contractului, echipamentele de comunicații din cadrul liniei respective erau, în mare parte, inoperabile. Astfel că, SC Telecomunicații CFR SA, companie de stat din cadrul CFR SA, a calculat un prejudiciu de 208.761 lei.

”Instalațiile fixe de telecomunicații constituie parte integrantă a infrastructurii feroviare care în mod obligatoriu, trebuia predată ulterior încheierii contractului de închiriere a secției de circulație feroviare neinteroperabilă. Conform contractului menționat, la art. 2.1., obiectul contractului se stabilește ca: „obiectul contractului de închiriere îl constituie închirierea secției de circulație Săcuieni – Abrami – Sărmășag cu toate elementele necesare desfășurării circulației și manevrei materialului rulant, iar la art. 6.1 Obligațiile generale ale locatorului, se stabilește: „va predea locatarului secția de circulație cu toate elementele necesare desfășurării circulației și manevrei materialului rulant „. 

Potrivit celor de la CFR, compania clujeană a recepționat rețeaua de telecomunicații feroviară funcțională și, potrivit contractului, și-a asumat întreținerea, paza și restituirea acesteia până la momentul încetării contractului. 

Însă, cei de la APRIA au refuzat recunoașterea prejudiciului și nu au semnat procesele verbale de predare – primire a echipamentelor. 

În 2019, conform unui proces verbal încheiat cu privire la predarea liniei de cale ferată se menționează „acțiunile de verificare pe teren a stării infrastructurii feroviare, constatându-se lipsuri atât la instalații cât și la suportul de comunicații. Suportul de comunicații pe secția de circulație Săcuieni – Abrami – Sărmășag este nefuncțional și sunt lipsuri la instalații și echipamente de telecomunicații raportat la procesul verbal de predare primire Z.I.3/26/10.03.2010”. 

Afaceri pe șine

Omul de afaceri Iulian Gaga este fostul șef al Gării din Oradea și membru al Rotary Oradea. În cadrul firmei clujene  Via Terra Spedition a fost asociat cu Viorel Bunea, clujeanul care a ținut în chirie, pentru mai mulți ani, biroul teritorial al DIICOT Cluj. 

Iulian Gaga este conectat la fostul șef al CFR Marfă, clujeanul Vasile Tulbure iar, o nepoată de-a  lui a reușit să își găsească un loc de muncă tocmai la societatea Via Terra, firmă cu care CFR-ul încheia contracte într-o veselie.

Tulbure a fost implicat și în celebra Afacere Trafer. La vremea respectivă, fostul director al CFR Marfă a fost “nevoit” să nu mai ocupe această funcție. 

După ce a plecat de la CFR Marfă, el a ajuns să se ocupă de afacerile companiei Unicom Active Feroviare, o societate cu o cifră de afaceri compusă din multe numere și controlată de CONSTANTIN IAVORSKI, un general KGB în rezervă și fost ministru al industriilor în Republica Moldova. De-a lungul timpului, această firmă a sponsorizat partidele PD-L și PSD.

Afaceristul moldovean IAVORSKI nu s-a limitat în a face bani ca urmare a transportului privat pe calea ferată ci se vehiculează că el s-ar afla în spatele unui off-shore iordanian, Expert Petroleum, care a obţinut dreptul de exploatare a zăcămintelor de gaz de la Beclean şi Frumoasa. Constantin Iavorski a fost, de asemenea, unul dintre ex-angajaţii oligarhului rus Roman Abramovici.

În 2010, Iulian Gaga, GANEA IORGU și COMANA COSTEL au obținut prin Hotărârea de Guvern nr. 741/2010, emisă pe 23 decembrie 2010, o subvenţie de 113.593.350 de lei pentru REGIOTRANS. La un an după acordarea acestor bani,  COMANA COSTEL a ajuns pe locul 162 în topul celor mai bogați români, cu o avere estimată la circa 35-38 milioane de euro. Partenerul lui, GANEA IORGU, era pe locul 240, cu o avere estimată la aproximativ 23-25 milioane de euro, iar valoarea reală a societăţilor comerciale deţinute de cei doi era de 58-63 milioane de euro.

În 2015, Costel Comana s-a spânzurat în toaleta unui avion cu care plecase din Brazilia spre Costa Rica. el era urmărit în țară într-un mega dosar privitor la corupția din cadrul CFR SA.

După ce s-a furat pe rupte, firma a renunțat la infrastructura de telecomunicații

În cadrul procesului deschis de Telecomunicații CFR împotriva firmei controlate de Iulian Gaga, reprezentanții societății clujene au arătat că în 2014 a fost semnat un act adițional la contractul inițial, prin care instalațiile de telecomunicații au fost excluse din obiectul contractului adițional dintre ea și CNCF CFR SA. 

Mai mult, potrivit unor controale făcute în 2013, cei de la Telecomunicații CFR SA au descoperit că ”în ce privește linia aeriană Tc. Sarmasag – Simleu, că traseul aerian este întrerupt total datorită furtului a 15 stâlpi și a circuitelor aeriene aferente pe 3 porțiuni distincte, și că traseul aerian din fier Sacuieni – Simleu are stare tehnică acceptabilă, fiind sesizate mai multe porțiuni unde circuitele aeriene au fost înlocuite cu cablu aerian în urma furturilor pe aproximativ 2 km în total. Raportat la echipamentele de telecomunicații, s-a constatat că posturile secundare RC care asigură legătura dintre operatorul RC și biroul IDM au fost scoase din funcție, această legătură fiind efectuată prin telefoane mobile în rețeaua Vodafone și că stațiile radio fixe care asigură legătura dintre birourile IDM și mecanicii de locomotiva au fost scoase din funcție și înlocuite cu stații radio portabile tip Motorola”.

Au scăpat de plată pentru că nu au semnat procesul verbal

Potrivit motivării făcute de Voichița Grunea, judecător la Tribunalul Comercial Cluj, probele depuse la dosar de SC Telecomunicații CFR SA ”nu au valoare probatorie cu privire la întinderea pagubei invocate de către reclamantă devizele de pagubă și rapoartele de evaluare a pagubelor întocmite în mod unilateral de către reclamantă, acestea nefiind opozabile pârâtei, în condițiile în care nu au fost însușite de către aceasta prin semnătură și nici recunoscute ulterior. Pentru aceleași motive, nici valorile de inventar din evidența internă a reclamantei nu sunt opozabile pârâtei. De altfel, se poate în mod rezonabil prezuma că valoarea bunurilor ce nu au fost restituite reclamantei, dacă ar fi fost păstrate de către pârâtă și restituite în materialitatea lor și în aceeași stare de funcționare cu cea de la data la care i-au fost predate, potrivit  procesului verbal  nr. Z.I.3/26/10.03.2010, nu ar putea fi aceeași cu valoarea acestora de la momentul intrării lor în proprietatea reclamantei, cel puțin în ce privește radiotelefoanele și RT Kenwood, știut fiind ca trecerea timpului atrage devalorizarea bunurilor electronice”. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.